اعلام شرایط خاص کاهش ساعت کاری زنان شاغل
یک نماینده مجلس گفت: به احتمال زیاد هفته آینده رسیدگی "لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل با شرایط خاص" در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد و تا خرداد این لایحه تصویب خواهد شد.

 فاطمه آلیا در خصوص "لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل با شرایط خاص" اظهار داشت: برای تسریع در رسیدگی این لایحه ما مجدد تقاضای در اولویت قرار گرفتن و تغییر دستور این لایحه را ارائه دادیم.وی با اشاره به این‌که باید برای تغییر دستور 50 امضای نماینده مجلس را داشته باشیم که خوشبختانه ما 70 درصد امضای نمایندگان را برای تغییر دستور جمع‌آوری کردیم تا این لایحه در اولویت قرار گیرد، گفت: به احتمال زیاد هفته آینده رسیدگی "لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل با شرایط خاص" در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

*تصویب لایحه کاهش ساعت کاری زنان در خرداد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به نظر می‌رسد که تا خرداد لایحه فوق از سوی مجلس تصویب و با بررسی‌های شورای نگهبان، ابلاغ شود، گفت: برای این‌که مشمولان قانون کار نیز شامل این لایحه شوند پیشنهادهایی ارائه شده ولی مخالفت در خصوص بار مالی آن از سوی وزارت کار پیش آمد که در حال حاضر حمایت دولت از این لایحه مطرح شده است، باید بررسی‌ها به طور کامل صورت گیرد.

آلیا افزود: وقتی چنین لایحه‌ای تصویب می‌شود به این معناست که حمایت بار مالی آن بر دوش دولت است، بنابراین مشمولان قانون کار با شرایط خاص نیز طبق تسهیلاتی که به کارفرمایان داده می‌شود، می‌توانند از این لایحه بهره مند شوند.

*شرایط؛ فرزند معلول، فرزند زیر 6 سال و فرزندی با بیماری صعب‌العلاج

وی با اشاره به این‌که "لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل با شرایط خاص"، لایحه دولت بوده و در کمیسیون تخصصی به تصویب رسیده است، گفت: در برخی تبصره‌های این لایحه پیشنهادهایی وجود دارد و همچنین باید بگویم که در طول بررسی نیز دیگر پیشنهادها مطرح خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بانوان شاغل باید دارای شرایطی از جمله فرزند معلول، فرزند زیر 6 سال و فرزندی با بیماری صعب‌العلاج باشند و همچنین افرادی که دارای چنین شرایطی بوده و در هفته به شکل تمام وقت 44 ساعت کار می‌کنند 6 ساعت کاهش ساعت خواهند داشت تا بتوانند به مشکلات خود رسیدگی کنند.

*تصمیمی برای کاهش ساعت کاری تمام زنان گرفته نشده است

آلیا بیان کرد: در یکی از تبصر‌ه‌های این لایحه پیشنهاد شده که آقایان نیز چنانچه دارای شرایط فوق بودند 6 ساعت در هفته کاهش ساعت داشته باشند. همچنین اگر همسر معلول داشتند از این شرایط بهره‌مند شوند ولی بعید می‌دانم که این موضوع تصویب و مورد موافقت قرار گیرد.

وی افزود: ما همیشه به دنبال روحیه کار و تقویت این امر هستیم و برای این‌که شاهد افزایش جمعیت باشیم باید چنین شرایطی برای بانوان شاغل ایجاد شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: فعلاً در خصوص این موضوع که بخواهد لایحه فوق شامل تمام بانوان مشمول قانون کار در نظر گرفته نشده چرا که باید برنامه‌ریزی‌های اساسی در این خصوص صورت گیرد.

 

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:tasnimnews.com