شورای همکاری و اتحادیه اروپا بیانیه مشترک ارائه کردند
شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا، در اجلاس قطر، درباره یمن، ایران، لیبی، سوریه ،عراق و روند سازش خاورمیانه بحث و تبادل نظر کردند.

 شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه ی اروپا در بیست و چهارمین اجلاس مشترک این شورا با اتحادیه ی اروپا ، بیانیه ی مشترک صادر کردند.

در این بیانیه ی مشترک آمده است:

بیست و چهارمین جلسه ی شورای مشترک و اجلاس وزارتی شورای همکاری خلیج (فارس) و اتحادیه ی اروپا در تاریخ بیست و چهارم ماه مه سال دوهزار و پانزده در دوحه ی قطر برگزار شد.

هیئت نمایندگی شورای همکاری خلیج (فارس) در این اجلاس به ریاست خالد بن محمد العطیه ؛ وزیر امور خارجه ی قطر به عنوان رئیس دوره ای شورای همکاری خلیج (فارس) حاضر شد.هیئت اتحادیه ی اروپا نیز به ریاست فدریکا موگرینی نماینده ی ارشد اتحادیه ی اروپا در امور خارجی و امنیتی در اجلاس حاضر شد.

دکتر عبداللطیف بن راشد الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج( فارس ) به نمایندگی از دبیرخانه ی شورای همکاری خلیج (فارس) در این اجلاس حضور داشت.

در ادامه ی این بیانیه آمده است:

شورای همکاری خلیج(فارس) و وزرای اتحادیه ی اروپا بر اهمیت تقویت بیشتر روابط تاکید کردند تا این تقویت روابط به عنوان بنیانی محکم و کارآمد برای ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی باشد.

دو طرف از پیشرفت گفتگوهای سیاسی شان استقبال کردند که برجسته ترین آن از طریق برگزاری جلسه بین مقامات ارشد شورای همکاری خلیج(فارس) و اتحادیه ی اروپا است.

وزرای حاضر در این اجلاس تبادل نظر کردند و نگرانی ها و اولویت های مشترک درباره ی وضع منطقه را به خصوص درباره ی یمن، ایران، لیبی، سوریه ، عراق و روند صلح خاورمیانه مشخص کردند.

آنها به کنفرانس ریاض در تاریخ هفدهم تا نوزدهم ماه مه اشاره کردند و بر ضرورت یافتن راه حل برای مناقشه ی یمن که بر مبنای قطعنامه ی 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد ، ابتکار عمل شورای همکاری خلیج (فارس) و نتایج کنفرانس گفتگوی ملی باشد، تاکید کردند.

وزرای حاضر در این اجلاس همچنین به موضوعات جهانی مورد توجه دو طرف به خصوص در زمینه ی مقابله با تروریسم پرداختند و قویا حمله ی شنیع علیه نمازگزاران در قطیف عربستان را محکوم کردند. آنها بر اهمیت راهبرد هماهنگی نزدیک بین اتحادیه ی اروپا و شورای همکاری خلیج(فارس) در خصوص این تحولات تاکید کردند.

شورای همکاری خلیج (فارس) و وزرای اتحادیه ی اروپا ، پیشرفت در روابط این شورا و اتحادیه ی اروپا را مورد بررسی قرار دادند و صورتجلسه ی کمیته ی مشترک همکاری را که در تاریخ چهارم ماه ماه در بروکسل تشکیل شده بود، مورد تائید و تصویب قرار دادند.

وزرای حاضر در اجلاس بر عزم خود برای حل کردن مشترک چالش های سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی تاکید کردند.

نمایندگان دو طرف در این اجلاس در خصوص مبادله ی تجاری به ارزش بیش از یکصد و چهل و هشت میلیارد دلار بین شورای همکاری خلیج (فارس) و اتحادیه ی اروپا درسال دوهزار و چهارده ابراز خشنودی کردند. این رقم در مقایسه با رقم یکصد میلیارد دلاری در سال دوهزار و ده افزایش زیادی نشان می دهد.

وزرای حاضر در این اجلاس مشترک اعلام کردند که مشتاقانه منتظر گسترش روابط شورای همکاری خلیج(فارس) و اتحادیه ی اروپا از طریق افزایش تماس مردم با مردم و همکاری بیشتر در عرصه های اجتماعی، اقتصادی، آموزشی ، فرهنگی و علمی و حقوق بشری هستند.

شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه ی اروپا موافقت کردند که اجلاس بعدی را در سال دوهزار و شانزده برگزار کنند.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:yjc.ir