وزیر راه و شهرسازی خواستار بازنگری در نحوه عملکرد فرودگاه‌ها با محوریت خدمت به انسان‌ها،تعیین سطح سرویس فرودگاه‌ها و برنامه ریزی برای ارتقای آنها و یکپارچگی در عملکرد شرکت‌فرودگاه‌های و سازمان هواپیمایی کشور  شد.

عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت بیست و چهارمین سالگرد تأسیس شرکت فرودگاه‌های کشور ضمن تبریک ماه مبارک رمضان گفت: بر اساس آنچه در حال رخ دادن در جمهوری اسلامی ایران و ارتباط آن با قدرت‌های بین‌المللی و جهانی است اگر با تدبیر عمل کنیم و منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهیم و همچنین امیدمان به خدا باشد در آستانه یک تحول جهانی هستیم و می‌توانیم مجموعه مناسباتی که در منطقه است را به نفع اسلام و کشورهای مسلمان، مردم منطقه و علیه داعشیان مزدور و افراطی تغییر دهیم. به همین دلیل موقعیت ما بسیار حساس است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: انتخاب شعار امسال با عنوان دولت و ملت همدلی و همزبانی از سوی رهر معظم انقلاب ارتباط مستقیمی با این آستانه تحول دارد. یقین بدانید اگر اتفاقاتی که در پیش است، آنچنان که با راهبری رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری و سایر مسئولان پیش می‌رود، شاهد صحنه نوینی در اداره جهان هستیم و جهان در آستانه یک اتفاق بزرگ قرار دارد بنابراین این روزها را باید با حساسیت پیش ببریم و از هر گونه درگیری بیهوده بپرهیزیم؛ علت آنکه این موضوعات را مطرح می‌کنم این است که صنعت هوانوردی به اتفاقات جهانی وابستگی زیادی دارد.

آخوندی با بیان اینکه گستره، مقیاس، استاندارد، بازار و تمام شاخص‌های صنعت هوانوردی در صحنه بین‌المللی و جهانی ارزیابی می‌شود، گفت: به هیچ وجه صنعت هوانوردی محدود به درون کشورها نیست. در این صنعت باید قدرت رقابت و توانایی یک ملت را نشان داد. این موضوع گزافه نیست و به شعار ختم نمی‌شود؛ بلکه باید در عمل آن را نشان داد.

صنعت هوانوردی باید مورد بازسازی تمام عیار قرار گیرد

وی افزود: صنعت هوانوردی به عنوان یک صنعت جهانی در ایران باید مورد بازسازی تمام عیار قرار گیرد بنابراین در صنعت هوانوردی آنچه مد نظر دارم این است که جایگاه خود را در جهان ارزیابی کنیم و استراتژی‌ که در این بخش باید دنبال کنیم، استراتژی رقابت‌پذیری ایران در جهان است. در غیر این صورت تنزل می‌کنیم و فقط خشنود هستیم که چند فرودگاه را در کشور مدیریت می‌کنیم که قطعا این مدیریت کفایت نمی‌کند بنابراین همزمان با تحولات سیاسی باید در حوزه هوانوردی به عنوان مأموریتی که نظام جمهوری اسلامی ایران به ما محول کرده، موقعیت خود را به منصه ظهور برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید به جهان اثبات کنیم که آسمان ایران یک آسمان باز و امن برای تمام جهان با رعایت تمام استانداردهای بین‌المللی است، گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما داشتن آسمان با امنیت کافی برای هواپیماهای دنیاست که در این راستا اقداماتی در جهت نوسازی تجهیزات راداری و هوانوردی داریم و باید در این زمینه بسیار تلاش کنیم.

آخوندی ادامه داد: باید آسمان ایران را با بالاترین استاندارد مدیریت کنیم که این موضوع باید در دستور کار شرکت فرودگاه‌های کشور قرار گیرد. البته این موضوع در شرکت فرودگاه‌ها در حال پیگیری است و من نیز به عنوان مسئول از این بخش حمایت می کنم تا بتوانیم در ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) و تمام مجامع بین‌المللی اعلام کنیم آمادگی داریم هر پرواز با هر مشخصاتی را در کریدورهای بین‌المللی در آسمان ایران پذیرا باشیم.

وی به موضوع وضعیت فرودگاه‌های کشور پرداخت و گفت: در این راستا اول باید نگاه خود را به صنعت فرودگاهی تعیین کنیم؛ اینکه باید به این بخش به مثابه یک صنعت نگاه کرد یا به مثابه خدمت‌رسانی به انسان؟ آنچه برای من مهم است، توجه به «انسان» است. اگر وارد بخش عملیاتی این موضوع شویم تا این حرف از حالت شعاری خارج شود باید به جای حرکت از «فرودگاه فرودگاه» به مقوله «منزل - منزل» تأکید کنیم. بدان معنا که باید کل فرآیند خروج مسافر از درب منزل تا فرودگاه مبدأ، فرودگاه مقصد و سپس تا درب منزل در شهر مقصد را مورد توجه قرار دهیم و نباید تنها نگاه ما توجه به سفر مسافر از فرودگاه مبدأ تا فرودگاه مقصد باشد؛ تفاوت این دو موضوع بسیار زیاد است.

وزیر راه و شهرسازی یکپارچگی حمل و نقل عمومی را به عنوان تسهیل در تردد مسافران از درب منزل تا فرودگاه عنوان کرد و گفت: نمی توانیم فرودگاهی را در ۳۵ کیلومتری یک شهر بسازیم و به حمل و نقل عمومی آن توجه نشود؛ این موضوع باید با جدیت مورد توجه باشد.

انتقاد از نحوه اتصال حمل و نقل عمومی به فرودگاه‌ها

آخوندی ادامه داد: به عبارتی مفهوم تسهیل در تردد نه تنها در حوزه مسافر بلکه باید در بخش بار نیز ایجاد کرد. باید شبکه حمل و نقل هوایی با شبکه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و حتی در استان‌های جنوبی و شمالی با حمل و نقل دریایی ترکیب شود؛‌ لذا شرکت فرودگاه‌های کشور نمی تواند ادعا کند که تنها مجموعه مدیریت فرودگاه‌ها را بدون توجه به مدیریت شهری بر عهده دارد و مسئولیت خود را تنها در فرودگاه‌ها بداند. ما باید نحوه کارکرد فرودگاه با هر شهری را در کنار یکدیگر ببینیم. در این زمینه از مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور می‌خواهم در تمام شهرها نقشه ترافیک فرودگاه‌ها و نقشه کارکرد فرودگاه‌ها در شهر را در کنار یکدیگر مد نظر داشته باشند.

وی با انتقاد از نحوه اتصال حمل و نقل عمومی به فرودگاه در شهرها گفت: در هر شهری این گرفتاری را مشاهده می کنیم. در فرودگاه شیراز از مسئولان سؤال کردم نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به فرودگاه در چه بعد مسافتی است؛ آنها گفتند در فاصله حدود ۲ کیلومتری؛ این در حالی است که این فاصله برای تردد مسافر بسیار زیاد است. در فرودگاه مشهد نیز آن طرف خیابان و روبه‌روی ترمینال مسافری ایستگاه مترو وجود داشت اما به ارتباط ترمینال مسافری با ایستگاه مترو توجه نشده و اقدامی در این راستا صورت نگرفته بود و سعی نکردند ترمینال را با شبکه حمل و نقل یکپارچه کنند؛ در فرودگاه‌های اصفهان، تبریز و سایر فرودگاه‌های کشور نیز این مشکل وجود دارد. ضمن اینکه در بخش تسهیل تردد بار نیز این مشکلات به چشم می‌خورد.

داخل فرودگاه نشان‌دهنده هویت ملی یک ملت است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه داخل فرودگاه نشان‌دهنده هویت ملی یک ملت است، گفت: نخستین محلی که هر مسافر هوایی بین‌المللی و داخلی در هر شهری وارد آن می‌شود، ‌فرودگاه همان شهر است بنابراین هویت ملی یک بحث بسیار مهم است؛ ما نمی خواهیم تنها یک نام زیبا برای فرودگاه‌ها انتخاب کنیم؛ بلکه می‌خواهیم هویت به فرودگاه‌ها ببخشیم بنابراین اگر می‌گوییم صنعت هوانوردی، صنعتی جهانی است و در رأس آن خدمات‌رسانی به انسان باید مورد توجه باشد، مفهومش آن است که اگر مسافری از یک کشور خارجی وارد فرودگاه می‌شود، باید بتوانیم نسبت به ارائه خدمت به او اقدام کنیم که لازمه این امر تسلط به زبان بین‌المللی است؛ چه قدر از عوامل فرودگاهی ما به زبان بین‌المللی مسلط هستند.

سطح سرویس دهی فرودگاه‌ها تعیین شود

وی با اشاره به ارزیابی فرودگاه‌ها بر اساس سطح خدمات‌ ادامه داد: از توجه به مقوله زبان بین‌المللی که اولین بحث در رویارویی با مسافر خارجی است تا به روز رسانی تجهیزات ناوبری، فرودگاهی و سایر بخش‌ها باید بتوانیم به جایگاه مورد نظر برسیم. لذا نخستین کاری که باید انجام دهیم این است که سطح خدمات در هر فرودگاه را ابتدا ارزیابی کنیم و همه مسائل در ارائه خدمت مانند زبان بین‌المللی، توسعه تجهیزات، تسهیل ترافیک، نظافت و سایر خدمات در قالب مفهوم سطح خدمات معرفی شوند؛ از این جهت باید سطح خدمات فرودگاه نیز ارزیابی شود و در یک مدت مشخص سطح فرودگاه را به یک سطح بالاتر ارتقا دهیم و این باید در دستور کار تمام فرودگاه‌های کشور باشد.

آخوندی با بیان اینکه ارتقای سطح سرویس یک مفهوم به هم پیوسته است، گفت: شاید مردم از نظر تکنیکی با مفهوم خدمات آشنا نباشند اما در عمل وضعیت خدمات‌دهی فرودگاه‌ها را احساس می‌کنند. در راستای هویت‌بخشی، وقتی یک مسافر وارد فرودگاه می‌شود، باید بتواند فرهنگ آن منطقه را شناسایی کند بنابراین آرایه فرودگاه بحث بسیار مهمی است.

وی با اشاره به موضوع تجاری‌سازی در فرودگاه‌ها گفت: تجاری سازی از نظر من موضوع بسیار مهمی است و باید فرودگاه‌ها بتوانند از نظر اقتصادی و درآمدی روی پای خود بایستند. در واقع تجاری‌سازی به معنای ایجاد ثروت در بخش حمل و نقل، ترانزیت، ترافیک عبوری و سایر بخش‌هاست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تجهیزات فرودگاهی کشور تجهیزات کهنه‌ای است، گفت: تکنولوژی برخی از این تجهیزات به حدود 30 سال پیش برمی‌گردد و باید یک ارزیابی جدی در این زمینه صورت گیرد تا گلوگاه‌ها و نقط قوت را شناسایی کنیم.

نیازمند هواپیمای کوتاه‌برد هستیم

وی به سفر خود به فرانسه اشاره و اظهار کرد: احساس من از نمایشگاه هوانوردی فرانسه که بزرگترین نمایشگاه هوایی جهان است، این بود که جهان به تدریج اراده همکاری با ما را دارد و می‌خواهد تعامل سازنده با ما داشته باشد. ما با آگاهی علم و خوداتکایی در صحنه بین‌المللی وارد می شویم تا با کمترین هزینه تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به وضعیت ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و گفت: کشور ما با داشتن بیش از ۶۰ فرودگاه و جغرافیای پراکنده نیازمند هواپیمای کوتاه‌برد است. هدف تأسیس شرکت هواپیمایی آسمان نیز این بود که هواپیماهای کوتاه‌برد را برای مناطق کمتر توسعه یافته فعال کند که توسعه اقتصادی منطقه را نیز در پی دارد.

آخوندی یادآور شد: از طرفی ناوگان کوتاه برد در ایران بسیار کم است بنابراین در پی آنیم تا تعداد این ناوگان را در کشور برای فعال کردن فرودگاه‌های کوچک و توسعه این مناطق افزایش دهیم.

نیاز ایران به ۴۰۰ هواپیما تا ۱۰ سال آینده

وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگان با برد متوسط و قاره‌پیما را یکی دیگر از برنامه‌های این وزارت عنوان کرد و گفت: حدود ۲۵۰ فروند هواپیما با میانگین عمر حدود ۲۰ سال در کشور وجود دارد که با روند فعلی تا ۱۰ سال آینده میانگین عمر هوایی به ۳۰ سال افزایش می‌یابد. اگر این وضعیت را در نظر بگیریم طی ۱۰ سال آینده به ۴۰۰ هواپیما نیاز داریم.

وی تأکید کرد: قاعدتا اگر در صحنه بین‌المللی به نتیجه برسیم، از یک روش و در غیر این صورت از روش‌های دیگر باید نسبت به تأمین هواپیما آنچنان‌که تا کنون انجام می‌شد، اقدام کنیم. بنابراین باید برای هر دو سناریو، برنامه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در سفر هفته گذشته خود به پاریس در جریان دیدار با مقمات رسمی کشورهای حوزه یورو به بازاریابی برای جذب سرمایه‌های جدید در صنعت هواپیمایی ایران پرداخت و البته در جریان دیدار مدیر اجرایی شرکت ایرباس خرید هواپیماهای جدید مسافرتی برای ناوگان هوایی ایران را نیز مطرح کرد.

طبق سند چشم انداز ایران در سال 1404، باید بیش 500 هواپیمای مسافرتی فعال داشته باشد.

منبع: ایسنا