سایت افشاگر ویکی لیکس بعد از مدتها اسنادی منتشر کرد این بار علیه آل سعود.
زهره نوروزپور :انتشار این اسناد از سوی ویکی لیکس از آنجایی مهم است که در حال حاضر عربستان از هر زمان دیگری تحرکات منطقه ای خود را علیه ایران بیشتر کرده است. کشوری که با پشتوانه دلارهای نفتی با صادرات تروریسم، خاورمیانه را به اشوب کشیده است. از سوی دیگر عربستان سعودی می کوشد به هر وسیله ای شده مانع از توافق ایران و پنج بعلاوه یک شود. از همین رو یک کارشناس مسایل خاورمیانه معتقد است:« انتشار این اسناد در وب سایت ویکی لیکس با اشاره و چراغ سبز از سوی واشنگتن بوده است.» ظاهرا سعودی ها موی دماغ آمریکایی ها شده اند و به این دلیل ایالات متحده تمام تلاش خود را می کند تا قد عربستان را کمی کوتاه کند. مشروح مصاحبه خبرانلاین را با حسن هانی زاده از نظر می گذرانید:

ارزیابی شما از انتشار اسناد ویکی لیکس علیه عربستان چیست؟
با توجه به دسترسی موسسه ویکی لیکس به اسناد سری و محرمانه به نظر می رسد انچه طی روزهای اخیر در مورد آل سعود و مکاتبات سفارت عربستان در تهران و وزارت امور خارجه منتشر شده است کاملا با واقعیت های موجود مطابقت دارد. این امر نشان می دهد که عربستان هموراه در طول 35 سال گذشته نقشی کاملا تخریبی در رخداد های منطقه و مخصوصا در مسائل ایران داشته است. در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عربستان با کمک سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حدود 120 میلیارد دلار به صدام کمک مالی کرد. بر اساس اسناد منتشر شده از سوی ویکی لیکس عربستان با گروهک های تروریستی معاند همکاری های تنگاتنگی داشته است. کمک مالی گسترده ای در اختیار گروهک های تروریستی قرار می دهد، لذا انتشار این گونه اسناد اولا نشان می دهد که اختلاف میان واشنگتن و ریاض کاملا رسانه ای شده است و عربستان به دلیل اتخاذ شیوه های کاملا تخریبی در مسائل لبنان، سوریه، عراق و یمن با امریکا دچار اختلاف سیاسی شده است. سفر اخیر نایب ولیعهد عربستان به روسیه و ملاقات وی با پوتین نشان می دهد که عربستان سعودی به کلی از سیاست های امریکا و از تلاش باراک اوباما برای نزدیک تر شدن به ایران کاملا نا امید و در صدد یارگیری جدید امده است.

یعنی شما تلویحا معتقدید که آمریکا در انتشار این اسناد نقش داشته است؟
انتشار این گونه اسناد با اشاره آمریکا صورت گرفته است. قطعا واشنگتن چراغ سبزی به ویکی لیکس داده است که این گونه اسناد را منتشر کند. ظاهر امر هم این است که باراک اوباما در طول ماه های اخیر انتقادهای شدیدی نسبت به سیاست های ریاض در منطقه و نبود دموکراسی در کشورهای عضو شورای خلیج فارس داشته است. از سوی دیگر ادامه حملات وحشیانه عربستان به یمن، مغایر با سیاست های منطقه ای امریکا است. در حال حاضر اختلاف نظر شدیدی میان آمریکا و عربستان بروز کرده است و امریکا هم تلاش می کند از ابزار مختلف رسانه ای برای تحت فشار گذاشتن عربستان استفاده کند.عربستان دراینده با بحران پیچیدگی بیشتری مواجه خواهد شد.

با توجه به تحلیل شما به نظر می رسد که مسکو قصد دارد خلاء آمریکا در منطقه را پر کند؟
بله دقیقا مسکو در حال حاضر نقش واشنگتن را می خواهد بازی کند. روسیه تلاش می کند نقش واشنگتن را کمرنگ تر کند و یک جای پای محکمی در منطقه برای خود باز کند. لذا از سفر اخیر معاون ولی عهد عربستان به روسیه استقبال کرد. به نظر میرسد روسیه از این فرصت بهره می برد و درحال حاضر با نفوذ خود به دنبال این است که جایگاه خودش را در سطح منطقه افزایش دهد و تثبیت کند. به همین دلیل هرگونه اختلافی میان هم پیمانان امریکا در منطقه به سود روسیه تمام خواهد شد.

در بخشی از این اسناد امده بود که جمهوری اسلامی ایران به امارات پیشنهاد داده است اگر در سوریه موضعی در پیش نگیرد ایران هم درباره جزایر سه گانه سکوت می کند، آیا ممکن است چنین ادعایی درست باشد؟ تحلیل شما از انتشار این سند چیست؟
تلاش ایران بر این است که مسائل جزایر سه گانه را با امارات از طریق گفتگو حل کند. ولی عربستان تلاش می کند که امارات را تحریک کند با استفاده از ظرفیت شورای همکاری خلیج فارس ایران را درباره جزایر سه گانه تحت فشار قرار دهد. ایران هرگز درباره جزایر سه گانه کوتاه نخواهد امد ولی به هر حال رایزنی ها درباره بشاراسد بین ایران و امارات صورت گرفته است. امارات در طول چهار سال بحران سوریه تقریبا نقشی خنثی داشته است. هیچ گاه در مسائل داخلی سوریه دخالتی نکرده است. پیچیدگی های سیاسی درباره جزایرسه گانه وجود دارد، اینکه ایران درباره این موضوع سکوت کند به نظرم ابهام دارد و به نظر درست نمی آید.
60 هزار سند درباره عربستان منتشر شده است و در حدود 440 سند دیگر قرار است از سوی ویکی لیکس علیه عربستان منتشر شود و باید در انتظار این بود که سیاست های عربستان و سیاست های تخریبی ال سعود در منطقه بیش از گذشته برای ملت های جهان اشکار شود. این اسناد اگر در اینده منتشر شود اشکار خواهد کرد که موضع جزایر سه گانه و نقش عربستان در این میان چه بوده است.

شما گفتید به خاطر شرایط منطقه و بازی خارج از عرف عربستان آمریکا برای انتشار این اسناد در این مقطع زمانی چراغ سبز نشان داده است. این اسناد چه ضربه ای به سعودی می زند؟
عربستان در طول یک سال و نیم گذشته یک جبهه عبری ـ عربی برای تخریب مذاکرات ایران تشکیل داده است، از سوی دیگر لابی صهیونیستی علیه کاخ سفید فشارهایی وارد کرده است. انتشار این اسناد می تواند عربستان را در انزوای شدید سیاسی قرار دهد به دلیل اینکه رژیم آل سعود یکی از دولت هایی است که مانع از رسیدن توافق ایران با پنج به علاوه یک است. انتشار این اسناد باعث می شود که عربستان کمرنگ تر شود. مذاکرات در یک مرحله خاص قرار گرفته است هرچقدر که به 10 تیر نزدیک می شویم امریکا تلاش بیشتری می کند که عربستان، رژیم صهیونیستی و لابی یهودی را در انزوا قرار دهد تا مانع از رسیدن به توافق نشوند. به این خاطر است که تاکید می کنم اسناد ویکی لیکس با چراغ سبز امریکا منتشر شده است. از سوی دیگر عربستان به دلیل ادامه حمله به یمن و شکست سیاست هایش در مصر، عراق و سوریه با انزوای شدید سیاسی مواجه شده است . انتشار این اسناد در این شرایط، مخصوصا که با بحران منطقه ای و داخلی مواجه شده است یک ضربه شکننده و شکستی سیاسی برای رزیم ال سعود تلقی می شود. در اینده عربستان سعودی بیش از پیش دچار انزوای سیاسی در منطقه خواهد شد و این به ضرر عربستان است. رژیم آل سعود جایگاه خود را در سطح منطقه و جهان از دست خواهد داد.

منبع: خبرآنلاین