سیاستمداران فعال در اینستاگرام
از همان روزهای ابتدایی که خبر حضور رسمی سایت Khamenei.ir در اینستاگرام پیچید تا همین چند وقت پیش که عکس های عزت الله ضرغامی حاشیه ساز شد و حواس خیلی ها را به سمت صفحات سیاسیون در اینستا جلب کرد.

 از همان روزهای ابتدایی که خبر حضور رسمی سایت Khamenei.ir در اینستاگرام پیچید تا همین چند وقت پیش که عکس های عزت الله ضرغامی حاشیه ساز شد و حواس خیلی ها را به سمت صفحات سیاسیون در اینستا جلب کرد. خیلی ها دوست داشتند آماری از ریز و درشت این صفحات داشته باشند. تعداد فالوئرها، پستهایی که می گذارند و صفحاتی که فالو می کنند. در اینجا تعدادی از صفحات پربازدید و شلوغ چهره های سیاست را با هم مرور می کنیم تا بفهمیم دقیقا در این صفحات چه خبر است و هرکس چقدر آنلاین است.

رهبر معظم انقلاب

321 هزار فالوئر، 1918 پست، 7 فالوئینگ (دو تا از صفحات امام خمینی (ره)، مابقی صفحات مربوط به Khamenei.ir)

رهبر

قدیمی ترین چهره سیاسی در اینستاگرام. از همان روزهای ابتدایی که این صفحه منتسب به سایت مقام معظم رهبری در اینستا اعلام حضور کرد، خیلی ها کنجکاو بودند که ببینند رویه این صفحه در این شبکه اجتماعی چطور خواهدبود. خیلی زود سیل فالوئرها به سمت این پیج روانه شد و تعداد لایک های پای هر پست چهار رقمی شد. این صفحه در این مدت چند ساله که متولد شده بارها موج ساز بوده و خیلی از سایت های خبری منبع اخبارشان را صفحه اینستاگرام Khamenei.ir اعلام می کنند.

حسن روحانی

243 هزار فالوئر، 424 پست، 1 فالوئینگ (صفحه رهبر)

حسن روحانی

این صفحه نیز تقریبا از قدیمی های اینستاگرام است. در روزهای داغ انتخابات سال 92 سروکله صفحه رسمی رئیس جمهور در این شبکه اجتماعی تازه روی بورس آمده پیدا شد. پس از اعلام رئیس جمهوری روحانی پیج های فیک و جعلی هم به اسم ایشان راه اندازی شد. خود بروبچه های سایت رئیس جمهور هم یک پیج دیگری راه اندازی کردند و در حال حاضر ریاست جمهوری دو صفحه تقریبا رسمی در اینستاگرام دارد. تعداد عکس هایی که در این صفحه گذاشته شده است نیز حکایت از اکتیو بودن ادمین های صفحه دارد؛ صفحه ای که در بعضی اتفاقات مهم به خوبی موج ساز شد.

دکتر ظریف

169 هزار فالوئر، 49 پست، 5 فالوئینگ

دکتر ظریف

محبوب ترین وزیر دولت تدبیر و امید هم از چهره های اینستاگرامی است. ظرفی که بیشتر فعالیت اش در فیس بوک بود، چند وقتی می شود که در اینستاگرام هم اکتیو شده، اما نه به اندازه فیس بوک. با دیدن تعداد پست هایی که در این صفحه گذاشته شده خیلی راحت می شود فهمید که آقای وزیر زمان زیادی برای بودن در اینستاگرام ندارد چندان دنبال ارسال عکس های جدید و مختلف نیست.

هاشمی رفسنجانی

115 هزار فالوئر، 650 پست، 4 فالوئینگ (2 صفحه از امام خمینی، صفحه رهبری، صفحه رئیس جمهور)

هاشمی رفسنجانی

صفحه مربوط به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تقریبا پربازدید است و فالوئرهای زیادی دارد. این صفحه هم عکس های قدیمی و آرشیوی زیادی دارد و هرازچند گاهی به اشتراک گذاشتن عکس های خاص و کمتر دیده شده نام صفحه را سر زبان ها می اندازد. این صفحه از نظر تعداد آپلود عکس هم در رتبه بالایی قرار دارد و بعد از صفحه مقام معظم رهبری در سکوی دوم ایستاده است. این پیج هم توسط بروبچه های نزدیک به آیت الله هاشمی رفسنجانی و گردانندگان سایت hashemirafsanjani.ir اداره می شود.

احمدی نژاد

25.5هزار فالوئر، 547 پست، 5 فالوئینگ (2 صفحه از امام خمینی، 3 صفحه از رهبری)

احمدی نژاد

رئیس جمهور سابق مان هم از آن چهره های اکتیو اینستاگرام است، گذاشتن بیش از 500 عکس در صفحه اصلی گواه این ادعاست. یکی از حواشی جالب مربوط به احمدی نژاد در اینستا، وجود صفحات جعلی است. بیشتر از 20 صفحه با نام رئیس جمهور سابق کشورمان وجود دارد؛ صفحاتی که بعضی جنبه طرفداری دارد و برخی دیگر جنبه انتقادی. چند تا از صفحات هم در روزهای آخر ریاست جمهوری به وجود آمده که این روزها تقریبا خبری در آنها نیست و کسی با آن پیج ها کاری ندارد.

لاریجانی

7.4 هزار فالوئر، 337 پست، 2 فالوئینگ (صفحه رهبری، صفحه خانه ملت)

لاریجانی

صفحه منتسب به رئیس مجلس یکی از صفحات تازه نفس است. پیج علی لاریجانی با وجود اینکه تقریبا تازه راه اندازی شده، اما در انتشار عکس خیلی اکتیو است و تا به حال نزدیک به 300 عکس منتشر کرده است. آقای لاریجانی هم از نظر فالوئینگ تاحدودی رکورددار محسوب می شود و با پیگیری تنها دو صفحه در اینستاگرام بیشتر زمانش را در انتشار عکس های جدید و خواندن کامنت های مختلف پای عکس ها می گذارد.

سید حسن خمینی

93.5 هزار فالوئر، 420 پست، 2 فالوئینگ (صفحه سید احمد خمینی، صفحه مرحوم سید احمد خمینی)

سید حسن خمینی

صفحه مربوط به نوه امام (ره) یکی از پرطرفدارترین صفحات است. عکس هایی که در این پیج آپلود می شوند بعضا خیلی قدیمی و خاص هستند و به نظر نمی رسد کسی جز اعضای نزدیک خانواده حجت الاسلام سید حسن خمینی به آن عکس ها دسترسی داشته باشند. ادمین این صفحه جدا از دسترسی داشتن به آرشیو عکس های خاص، در گذاشتن عکس هم ید طولایی دارد و با آپلود بیش از 400 عکس از رتبه های بالای جدول محسوب می شود.

ابتکار

17.4هزار فالوئر، 122 پست، بدون فالوئینگ!

ابتکار

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم از چهره های خاص اینستاگرام است. صفحه منتسب به خانم ابتکار تا به حال بیش از 115 عکس برای 15 هزار فالوئرش منتشر کرده است. اما نکته ای که این صفحه را از پیج دیگر چهره های سیاسی جدا می کند، تعداد فالوئینگ های خانم رئیس است. خانم ابتکار هیچ صفحه ای را در اینستاگرام فالو نمی کند و ترجیح می دهد سرش به عکس های خودش گرم باشد!

دکتر قالیباف

4.5 هزار فالوئر، 230 پست، 2 فالوئینگ (صفحه رهبری، صفحه الیاس قالیباف)

دکتر قالیباف

صفحه شهردار تهران هم از آن پیج های تقریبا جدید است. البته یک صفحه دیگر به اسم دکتر قالیباف وجود دارد که بیش از 12 هزار فالوئر دارد، اما صفحه اصلی که توسط حلقه نزدیک به آقای شهردار اداره می شود صفحه ای است که نزدیک به چهار هزار فالوئر دارد و این صفحه اطلاعات دست اول تر و به روزتری دارد.

 

منبع: مجله همشهری جوان