تجمع حامیان کمپین ما بی غیرت نیستیم، مقابل سفارت انگلستان!
كمپین ما بی‌غیرت نیستیم ،عصر دیروز مقابل سفارت انگلستان، عنوانی كه برای یك تجمع كه از زمان انتشار خبر بازگشایی سفارت انگلیس دست به دست در فضای مجازی می‌چرخید.

كمپین ما بی‌غیرت نیستیم

كمپینی كه هدفش را «جلوگیری از بازگشایی سفارت انگلیس خبیث» اعلام كرده است. بعدازظهر دیروز اما تمام اطراف سفارت انگلیس از میدان فردوسی تا چهارراه استانبول و خیابان جمهوری اسلامی تحت نظارت نیروهای انتظامی و حضورشان سنگین و پرشمار بود و این حضور با این حجم نشان از این داشت كه نیروی انتظامی به دلیل مجوز نداشتن این تجمع اجازه شكل‌گیری آن را نخواهد داد. قرار بود ساعت ١٦ تجمع آغاز شود اما تا ساعت ١٦:٣٠ خبری نبود.

حدود ٤٠ دقیقه از ساعت تجمع گذشته بود كه جمعی كه تعدادشان از ٤٠ نفر تجاوز نمی‌كرد وارد شدند، پلیس از آنها می‌خواست تا متفرق شوند اما شعار مرگ بر انگلیس را سر دادند، مقاومت برخی آنها و درگیر شدن‌شان با پلیس باعث شد تا تعدادی از آنها بازداشت شوند. برخی سایت‌های خبری آنها را دانشجو و برخی دیگر آنها را شهروند نامیده بودند.

كمی بعد ١٧ نفر از تجمع‌كنندگان زن با شعار مرگ بر انگلیس از مقابل سفارت به سمت چهارراه استانبول حركت كردند و در چهارراه متفرق شدند. در حاشیه این تجمع اما یكی از تجمع كنندگان به خبرنگار «اعتماد» گفت: من موافق روابط انگلیس با ایران نیستم زیرا این روباه پیر همیشه برای ملت ایران شر داشته و خیرش هرگز به ما نرسیده است، چهار سال پیش حركتی انجام شد و اینها از كشور ما رفتند اما امروز نباید اجازه دهیم كه بازگردند.»

اما یكی دیگر از تجمع‌كنندگان می‌گوید خودش چهار سال پیش جزو كسانی بود كه به سفارت انگلستان حمله كرده و وارد سفارت شده بود. از او درباره چگونگی خبردار شدنش از تجمع می‌پرسم و می‌گوید: «من از طریق شبكه‌های اجتماعی متوجه شدم و از هیچ نهاد و سازمانی دستور نمی‌گیرم، من خودم آمدم همان‌طور كه چهار سال پیش هم برحسب وظیفه آمده بودم» به او می‌گویم مقامات عالی كشور حركت چهار سال پیش را تایید نكردند و آن را كار درستی ندانستند و او در پاسخ می‌گوید: «گفتند ورود به سفارت كار درستی نبود نه اعتراض و تجمع مقابل آن، من قبول دارم كه اشتباه كردیم وارد سفارت شدیم اما نفس تجمع‌مان مقابل سفارت انگلیس كار اشتباهی نبود».

به او می‌گویم آیا این تجمع فاقد مجوز بوده است، فكر نمی‌كنید كارتان خلاف قوانین كشور است؟ كمی مكث می‌كند و می‌گوید «تجمع بدون حمل سلاح آزاد است» از او می‌پرسم پس با این حساب سایر تجمعات سال‌های اخیر را كه بدون مجوز وزرات كشور تشكیل شده بود تایید می‌كنید؟ با تعجب گفت: این قیاس درست نیست ما با بقیه فرق داریم، ما نمی‌توانیم خیانت‌ها و جنایت‌های انگلیس را در سال‌های گذشته و در تاریخ‌مان فراموش كنیم و دوست نداریم سفارتخانه باز شود.»

پلیس شمال خیابان فردوسی را بسته بود و اجازه تردد مردم را نمی‌داد. یكی از ماموران پلیس سعی می‌كرد خانواده‌ای را كه برای تجمع آمده بودند با آرامش به سمت دیگری هدایت كند. مرد جوان كه فرزندش در آغوشش بود به مامور گفت: ما تنها برای اعتراض آمده‌ایم، ما حق اعتراض داریم. پلیس هم با آرامش و در حالی كه او را به سمت دیگری هدایت می‌كرد، گفت: شما به من تضمین می‌دهی اگر اجازه دهیم تجمع كنید اتفاق چهار سال پیش رخ ندهد؟

یكی دیگر از تجمع‌كنندگان می‌گوید خودش چهار سال پیش جزو كسانی بود كه به سفارت انگلستان حمله كرده و وارد سفارت شده بود. از او درباره چگونگی خبردار شدنش از تجمع می‌پرسم و می‌گوید: «من از طریق شبكه‌های اجتماعی متوجه شدم و از هیچ نهاد و سازمانی دستور نمی‌گیرم، من خودم آمدم همان‌طور كه چهار سال پیش هم برحسب وظیفه آمده بودم.»

به او می‌گویم مقامات عالی كشور حركت چهار سال پیش را تایید نكردند و آن را كار درستی ندانست و او در پاسخ می‌گوید: «گفتند ورود به سفارت كار درستی نبود نه اعتراض و تجمع مقابل آن، من قبول دارم كه اشتباه كردیم وارد سفارت شدیم اما نفس تجمع‌مان مقابل سفارت انگلیس كار اشتباهی نبود.»

دلیل بازداشت معترضان مقابل سفارت انگلیس

 معاون اجتماعی ناجا اعلام کرد: در جریان بازگشایی سفارت انگلستان با عده ای که به دنبال ایجاد اختشاش و ناآرامی بودند برخورد شد.سردار منتظرالمهدی گفت: در رخداد بازگشایی سفارت انگلیس تعداد معدودی از معترضین به دنبال ایجاد جوی ناآرام بودند که با پبشگیری و مداخله به موقع پلیس پایتخت شرایط به نحوه مطلوب خاتمه یافت.

وی تصریح کرد: چند نفر از افرادی سرخود که به هیچ صراطی مستقیم نبودند به کلانتری ارجاع و سپس آزاد شدند.

منبع: اعتماد/عصر ایران