تیم ملی ایران جام جهانی 2010را به عربستان واگذار کرد تا با شش امتیاز در رده چهارم جدول گروه دوم قرار بگیرد و کارش برای صعود سخت شود...
 

پایگاه اطلاع رسانی كنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به اخراج علی دایی سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است واز گزینه های جدید جانشینی دایی به عنوان مربیانی نام برده كه پیش از این به دلیل كسب نتایج ضعیف از تیم ملی اخراج شده اند.

به گزارش ایسنا،تیم ملی فوتبال ایران درپنجمین دیدار خود در ادامه مسابقات انتخابی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی با نتیجه 2بر یك مغلوب تیم ملی عربستان شد تا با كسب 6 امتیاز در مكان چهارم گروه دو این رقابتها قرار گیرد.یك روز پس از این شكست علی دایی سرمربی ایران از كاربركنارشد.

پایگاه اطلاع رسانی كنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به ابعاد مختلف این اخراج پرداخته است.

دراین گزارش آمده است: " تهران - علی دایی مشهورترین چهره فوتبال ایران کمتر از یک روز بعد از شکست 2-1 مقابل عربستان اخراج شد. او که بارها در بازیهای حساس دروازه عربستانی ها را باز کرده بود بالاخره تسلیم آنها شد.

تیم ملی ایران در حضور یکصد هزار تماشاگر بازی حساس خوداز مسابقات انتخابی جام جهانی 2010را به عربستان واگذار کرد تا با شش امتیاز در رده چهارم جدول گروه دوم قرار بگیرد و کارش برای صعود سخت شود.

رکورددار گلزنی جهان پس از گل دوم عربستانی ها با اعتراض گسترده طرفداران تیم ملی در استادیوم روبرو شد اما در جلسه مطبوعاتی بعد از بازی ضمن عذرخواهی از مردم گفت که از سمتش استعفا نمی دهد.

هیات رئیسه فدراسیون فوتبال یك روز پس از شكست برابر عربستان تشکیل جلسه داد و با تشکر صمیمانه از حضور گرم مردم در حمایت از تیم ملی و ضمن عذرخواهی به دلیل عدم کسب نتیجه مناسب در دیدار با عربستان اعلام كرد: "ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آقای علی دایی در طول مدت مربیگری خود که توانست با جوان گرایی، بازیکنان ارزنده ای را به فوتبال ملی ایران معرفی كند، با تغییر ایشان موافقت شد".

او در سال 2006 و بدلیل بازی در جام جهانی 2006 آلمان با انتقاد عمومی روبرو شد اما در بازگشت دوباره و با سایپا موفق ظاهر شد.

بازیکن برتر سال 1999 آسیا که در باشگاه های بزرگی مانند بایرن مونیخ و هرتابرلین هم بازی کرده بعد از قهرمانی با سایپا که در سال 2007 و با گل خودش در بازی آخر بدست آمد از فوتبال خداحافظی کرد. دایی از سال 1993 تا 2006 توانست 149 بار برای تیم ملی بازی کند و در میان ده نفری قرار بگیرد که بیشترین بازی ملی در جهان را داشته اند.

دایی پس از مدتی طولانی که فدراسیون به دنبال جذب یک مربی بزرگی برای صعود به جام جهانی بود ناگهان نامش به عنوان مربی مطرح شد و روز 2 مارچ 2008 از سایپا به تیم ملی آمد که در نهایت 29 مارچ 2009 اخراج شد.

کاپیتان سابق تیم ملی ایران که در چهار دوره قبلی انتخابی جام جهانی بازیکنی کلیدی بود از امروز جایش روی نیمکت مربیگری را به روته مولر دستیار آلمانی تیم داده است.

بنابر تصمیم فدراسیون اریش روته مولر به طور موقت هدایت تیم را بدست می گیرد و در بازی بعدی دوستانه که چهارشنبه با سنگال برگزار می شود روی نیمکت خواهد نشست.

علی كفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال هم در مرد اخراج دایی گفت: "شرایط تیم ملی حساس است و پس از شكست برابر عربستان به این نتیجه رسیدیم كه علی دایی به كارش ادامه ندهد".

" با دایی صحبت و از او تشكر كردم. او زحمات زیادی كشیده اما شرایط به گونه ای رقم خورد كه نتوانستیم با وی كار را ادامه دهیم. فعلا از روته مولر خواسته‌ایم تا هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد. ما در حال رایزنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی هستیم و چند گزینه مد نظر داریم".

" حضور مربی خارجی در این مقطع زمانی منتفی است و بررسی شرایط نامزد‌های تیم ملی هستیم تا بین آنها بهترین گزینه را انتخاب كنیم".

در میان گمانه زنی های داخلی نام افشین قطبی، محمد مایلی کهن و امیر قلعه نویی در میان نامزدین احتمالی مطرح است.

در حالی اسامی این سه نفر در گزارش ها آمده است که مایلی کهن و قلعه نویی هر دو در سال های اخیر بدلیل نتایج ضعیف در تیم های ملی و بعد از نارضایتی عمومی اخراج شده اند.

مایلی کهن بعد از اخراج از تیم ملی در انتخابی جام جهانی 1998 فرانسه در انتخابی المپیک 2004 آتن هم موفق نبود و برکنارشد.

قلعه نویی نیز بعد از شکست در ضربات پنالتی برابر کره جنوبی در یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا 2007 با انتقادات فراوانی روبرو شد تا کنار برود.

افشین قطبی کمک مربی سابق کره جنوبی نیز بعد از قهرمانی پرسپولیس در سال 2008 با مبلغی بسیار زیاد به این تیم بازگشت اما نتوانست موفقیت خود را تکرار کند و در میانه راه تیم را ترک کرد و به دبی رفت. او از ماه ها پیش تاکنون کار تازه ای در دست نگرفته است.

بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال تیم ملی برای دیدار با سنگال از روز سه‌شنبه  تمریناتش را با كادر فنی جدید از سر می‌گیرد. دیدار تیم ملی ایران و سنگال قرار است روز چهارشنبه 12 فروردین برگزار شود و ملی پوشان ایران از امروز تمرینات خود را زیر نظر کادر فنی جدید پیگیری می کنند.
 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news