گزارش تكان‌دهنده گاردین از قاچاق كودكان عراقی
 

یك روزنامه انگلیسی در گزارشی با اشاره به اوضاع نامطلوب عراق در سایه حضور نظامیان خارجی از قاچاق كودكان در این كشور خبر داد.

به گزارش فارس، گاردین در گزارش خود نوشت: فساد اداری، عدم اجرای قدرتمند قانون و پایانه‌های مرزی ضعیف پدیده قاچاق كودكان در عراق را افزایش داده و كودكان زیادی در این كشور فروخته شده و به خارج عراق منتقل می‌شوند.

در این گزارش آمده است: باندهای قاچاق، نوزادان را با قیمتهای بسیار پایین خریداری كرده و آنها را از مرزها خارج می‌كنند.

به دلیل نبود وجود مراكز آمارگیری دقیق در عراق هنوز نمی‌توان تعداد دقیق قاچاق كودكان از عراق را اعلام كرد اما آژانسهای كمك رسانی اعلام كرده‌اند از سال 2005 تا كنون آمار قاچاق كودكان حدود یك سوم افزایش داشته و به 150 كودك در سال رسیده است.

گاردین در ادامه گزارش خود به نقل از یكی از مقامات پلیس عراق عنوان كرد: هر ماه 15 كودك عراقی فروخته می‌شوند و برخی از آنها به خارج عراق منتقل می‌شوند و تعدادی دیگر نیز در داخل عراق می‌مانند.

این كودكان گاهی به عنوان فرزند خوانده و گاهی نیز با هدف سوءاستفاده‌های مختلف خریداری می‌شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات عراقی معتقدند 12 باند قاچاق انسان در این كشور فعالیت می‌كنند و برای خرید كودكان با توجه به سوابق كودك و وضعیت سلامتی‌اش بین 200 پوند تا 4 هزار پوند پرداخت می‌كنند.

این روزنامه انگلیسی مقصد این كودكان را كشورهایی نظیر اردن، تركیه، سوریه و برخی از كشورهای اروپایی مانند سوئیس، ایرلند، انگلیس، پرتغال و سوئد اعلام كرده است.گزارش فوق در ادامه افزود: قاچاق كودكان در عراق بسیار ارزان و راحت است و انتقال كودكان از این كشور به مقاصد دیگر به سادگی صورت می پذیرد.

گاردین در این گزارش نوشت: باندهای قاچاق طعمه‌های خود برای خرید كودكان را از بین خانواده‌های فقیر و بیكار انتخاب می‌كنند.این باندها ابتدا شرایط زندگی این خانواده‌ها، میزان بدهی و اسباب و اثاثیه منزل طعمه‌هایشان را بررسی می‌كنند آنگاه با معرفی خود به عنوان سازمان غیر دولتی محلی به آنها غذا و البسه می‌دهند.

بعد از آنكه این باندها توانستند اعتماد این خانواده‌ها را جلب كنند پیشنهاد خود را ارائه می‌كنند و با توجه به اینكه این خانواده‌ها از فقر شدید رنج می‌برند معمولا پیشنهاد اینگونه باندها را می‌پذیرند.

این روزنامه انگلیسی گزارش خود تاكید كرد: باندها معمولا نوزادان را خریداری می‌كنند اما گاهی اوقات با توجه به خواسته مشتریان كودكان 1 تا 4 ساله نیز خریداری می‌شوند.

 نكته دردناك آنست كه گاهی اوقات این كودكان به خارج منتقل می‌شوند تا اعضای بدن آنها به دیگری منتقل شود.

گاردین در ادامه گزارش خود با یكی از مادران عراقی كه دو كودك خود را به این باندها فروخته گفت‌و‌گو كرده است.

 این مادر 38 ساله كه همسر خود را از دست داده دو كودك چهار ساله و دو ساله خود را فروخته است. هنگامی كه از وی درباره این كارش سوال می‌شود اظهار می‌كند كه وی نه كار دارد و نه همسری كه بتواند از وی حمایت كند و در فقر شدید نیز بسر می‌برد و با اینگونه شرایط شاید هر كس دیگری به جای او بوده نیز مجبور به این كار می‌شد.

این مادر عراقی می‌گوید هنگامی كه با چهار فرزند، باردار بوده همسر خود را از دست داده و در شرایطی كه زندگی را به سختی می‌گذرانده فرزند پنجمش را بدنیا آورده است.

گاردین در پایان نوشت: سازمانهای امدادگر در عراق بسیار ضعیف‌تر از آن هستند كه بتوانند جلوی این اقدامات باندهای قاچاق انسان را بگیرند. این باندها با توجه به منافعی كه از این راه بدست می‌آورند مشكلات زیادی را برای این سازمانها بوجود آورده‌اند و حتی اخیرا دو كارمند سازمانهای امدادگر را به قتل رسانده‌اند.

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news