مسابقه عکاسی زیر آب دانشگاه میامی، برندگان سال 2009 را معرفی کرد.
 
دانشکده علوم جوی و دریایی رزنشتیل وابسته به دانشگاه میامی، هر سال مسابقه‌ای با عنوان رقابت عکاسی زیر آب برگزار می‌کند. به تازگی برگزیدگان این رقابت در سال 2009 معرفی و تصاویر برگزیده منتشر شدند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به پایگاه اینترنتی این مسابقه مراجعه کنید.
 
 
 
مشت‌زن ریزه میزه
خرچنگ‌های مشت‌زن (لیبیا تسلاتا) در بوناکن، مانادو، سولاوسی شمالی، اندونزی یافت می‌شوند و برای مراقبت از خودشان در زیر مرجانهای سخت زندگی می‌کنند. در این تصویر، این خرچنگ‌ها چند شقایق دریایی را در چنگالهایشان گرفته‌اند. خرچنگ‌ها بازوهای گزنده خود را در مقابل مهاجمان تکان می‌دهند. این تصویر از مارچیون گیاکومو، برنده بهترین جایزه این برنامه شد.
 
 
فرشته فرانسوی
فرشته‌ماهی فرانسوی (با نام علمی پوماکانتوس پارو) در سواحل وایت کی لارگو در فلوریدای آمریکا یافت می‌شود. این تصویر را اوان دی‌الساندرو در حالی که بخشی از تحقیق مدرسه‌اش را انجام می‌داد، گرفته است. این عکس برنده جایزه بهترین تصویر در رده میدان دید باز شد.
 
 
خوش‌رنگ و نگار
بلنی با نام علمی اسکارتلا کریستاتا در سواحل استوایی اقیانوس اطلس یافت می‌شود. این تصویر را جودی تونسند در ورث‌لیک فلوریدای آمریکا تهیه کرده و برنده جایزه سوم رده ماکرو شده است.
 
 
سفید و قرمز
این اسب دریایی کوتوله در دیواره لابستر، روستای آبی سیپادان در جزایر مابول، بورنئو و مالزی زندگی می‌کند. این اسب دریایی فقط یک سانتی متر درازا دارد و روی مرجان‌های پنکه‌مانند زندگی می‌کنند. اما بافت بدن آنها از بافت خانه‌شان تقلید می‌کند و تشخیص آنها را از همدیگر تقریبا غیرممکن می‌سازد. ویکی کوکر با این تصویر برنده، جایزه نخست رده ماکرو این رقابت شد.
 
 
نهنگ و همراهانش
توماس کریز با ثبت این تصویر از نهنگ‌های اسپرم جوونیل در غرب هاوایی، مقام سوم عکس‌برداری در بخش میدان دید باز را بدست آورد. این تصویر در 16 کیلومتری غرب کنا و صبح‌گاه گرفته شد. در آن زمان، دو دسته نهنگ اسپرم (نوعی نهنگ با سر بزرگ) با پنج یا شش نهنگ در هر دسته شنا می‌کردند. یک دوجین ماهی چسبنده نیز به این نهنگ چسبیده‌اند. نهنگ‌های بالغ، یک یا دو ماهی چسبنده بیشتر دارند که ممکن است به سبب توانایی آنها در رسیدن و شیرجه زدن به ژرفای بیشتر باشد.
 
 
هشت‌پای استوایی
این اسکوید مرجانی دریای کارائیب (با نام علمی سپیوتوثیس سپیودئا) در بونایر، آنتیلز هلند زندگی می‌کند. این عکس جین کینز از این اسکویید اژدر شکل، برنده مقام دوم بخش پرتره حیوانات دریایی و ماهی‌ها شد.
 
 
پدر مهربان
آرواره‌ماهی نر (نام علمی: اپیستوگناتوس ماکروگناتوس) در ساحل ریویرای فلوریدا به تصویر کشیده شده است. آرواره‌ماهی نر، تخم‌های درحال باز شدن را در دهانش نگه می‌دارد تا زمانی که بچه ماهی‌ها سر از تخم درآورند. آنها در زیر پناهگاهی از شن، صخره و خرده مرجان ساکنند.
این تصویر را استیون کاواکس، برنده جایزه نخست در بخش پرتره حیوانات دریایی یا ماهی گرفته است.
 
 
خطرناک‌ترین صیاد دریایی
کوسه سفید اقیانوس (با نام علمی کارچارهینوس لانگیمانوس) در جزیره کت در باهاماس؛ بزرگ‌ترین صیاد آب‌های آزاد است. جمعیت این کوسه‌ها اخیرا به شدت کاهش یافته است. نیل هامرشلاگ، با این عکس نفر اول این رقابت و نفر سوم بخش دانش‌آموزی شد.

گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com
ساير مطالب:
برگزیده عکسهای خبرنگاران ( 29 فروردین الی 4 اردیبهشت)
پشت پرده زندگی اوباما (تصویری) 
جشن قهرمانی استقلال به روایت تصویر