خودرو ارزان می‌شود یا گرانتر. ماشین بخرم یا نه.سؤالاتی از این قبیل ماهها است كه ذهن خریداران خودرو را درگیر خود كرده است و بعضاً دیده شده متقاضیان بدون نتیجه‌ای هنوز صاحب خودرو نشده‌اند و یا تعویضی انجام ندادند.
 
بازار خودرو طی ماههای گذشته نشان داد كه در لاك خود فرو رفته و به زودی از شرایط موجود خارج نمی‌شود.
نیمه دوم سال۸۷ ، سیر نزولی قیمت‌ها آغاز شد و حتی برخی از قیمت‌ها كمتر از نرخ كارخانه شدند. با این اوصاف باز هم مشتریان برای خرید عجله نكردند و روزهای متعددی را با امید ارزانتر شدن خودرو سپری كردند.
سال۸۸ نیز به رغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینكه در خرید خودرو، اتفاقات خوبی می‌افتد، باز هم ركود ادامه یافت. طی هفته اخیر قیمت خودروها دستخوش تغییرات شد و هر خودرو تا ۵۰۰ هزارتومان بالا رفت كه این امر در ۸ماه گذشته سابقه نداشته است. رشد قیمت ها به صورت یكنواخت باعث شد تا فروشندگان خودرو به بازار خودرو امیدوار شوند و برای ماه های آینده نفوس خوب زنند. علت این ركود را كارشناسان در دلایل مختلف می‌دانند. گروهی معتقدند بحران جهانی باعث شد تا خودروهای تولید داخل تحت الشعاع قرار گیرند و خودروهای مختلف در نمایشگاه‌ها خاك بخورند. اما برخی دیگر بر این باورند كه متنوع نبودن خودروهای تولید داخل و ارزان شدن آن سبب ركود شده است و البته بحث دیگری كه در این باره عنوان می‌شود امید به ارزانتر شدن قیمت خودرو است. این در حالی است كه خودروسازان ارزان كردن قیمت خودرو را منتفی دانستند. مبحث جدیدی كه در این خصوص مطرح می‌شود، اشباع بازار است و اینكه تولیدات خودروسازان آنقدر افزایش یافته كه بازار در پی پس زدن آن است.
با شرایط به وجود آمده نمی‌توان به یكی از موارد تكیه كرد و گفت این مورد خاص باعث كاهش تقاضای خودرو شده است، چرا كه موارد مختلفی بر بازار این بخش حاكم است.
به هرترتیب قیمت كارخانه‌ای خودرو هیچ تغییری نیافته است اما بازار همچنان دستخوش تغییرات است.
نعمت‌الله كاشانی نسب سرپرست اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو كه به ركود بازار خودرو اذعان دارد، معتقد است: ركود در بازار خودرو حاكم است و به رغم آنكه خودروسازان قیمت‌های خود را افزایش نداده‌اند اما باز هم خودروهای تولید داخل با فروش كمی روبه‌رو شده‌اند. وی گفت: طی هفته اخیر تغییرات خیلی كمی را در بازار خودرو شاهد بودیم و این بیانگر آن است كه بر حجم فروش خودروسازان افزوده شده است.كاشانی نسب پیش‌بینی كرد: قیمت خودرو در بازار طی هفته‌های آینده تغییر چشمگیری نخواهد داشت و روند گذشته با كمی افزایش ادامه خواهد یافت.
از وی درباره وضعیت فروش خودروهای خارجی سؤال شد و او عنوان كرد: ركود در خرید و فروش خودروهای خارجی بیش از خودروهای تولید داخل است. قیمت خودروهای خارجی در حال كاهش است و مردم برای آن كه متضرر نشوند، خرید این نوع خودروها را دنبال نمی‌كنند كه در این راستا نمایشگاه‌داران ضرر كرده‌اند.
با این اوصاف خودروسازان كشور اعلام كرده اند كه میزان فروش‌شان كاهش نیافته است و مردم مانند گذشته خریدار هستند.
این جمله یادآور آن است كه ضمن شرایطی‌شدن فروش خودرو، واسطه‌ها در حال حذف‌شدن هستند و مردم از كمپانی‌ها خرید خود را انجام می‌دهند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز درباره حذف واسطه‌ها از طرح كد رهگیری در معاملات خودرو خبر داد و یادآور شد: طی سه ماه اول سال جاری این طرح در معاملات خودرو به مرحله اجرا می‌رسد و هیچ‌‌كدام از نمایشگاه‌داران نمی توانند بدون كد رهگیری اقدام به فروش خودرو كنند.وی با بیان اینكه در تهران فقط ۶۰۰ نمایشگاه خودرو وجود دارد، تصریح كرد: غیر از این تعداد هیچگونه نمایشگاهی زیر پوشش ما نیست و بخش‌هایی كه اقدام به فروش و یا خرید خودرو می‌كنند فعالیت‌شان غیرقانونی است و پس از كد رهگیری قرار است اینگونه واحدها جمع‌آوری شوند.كاشانی‌نسب گفت: به زودی شاهد آن خواهیم بود كه دست واسطه‌ها از این بخش كوتاه و قیمت خودرو با نرخ‌های واقعی به دست مردم برسد.اما در بازار خودرو چه گذشت. قیمت خودروهای تولید داخل از ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش و قیمت خودروهای خارجی تا ۲ میلیون تومان ارزان‌تر شد.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:aftab.ir