در این گزارش عملکرد دروازه بانان تیم های فوتبال باشگاه های داخلی مورد بررسی قرار داده شده است.
     
 حسن مرادى (پیكان- استقلال اهواز)
حسن یا همان كوروش مرادى طى لیگ هشتم بازى در دو تیم را تجربه كرد. مرادى
۱۸ هفته را براى پیكان بازى كرد و از هفته بیستم راهى اهواز شد تا در درون دروازه استقلال این تیم بایستد. حسن مرادى در پیكان تنها ۱۴۸ دقیقه در درون دروازه این تیم ایستاد و در این مدت تنها یكبار و آن هم توسط محمد نورى در دقیقه ۳۳ بازى با صباى قم باز شد تا یك میانگین خوب را از خود برجا گذاشته باشد. پیكانى ها در لیگ هشتم و بعد از آن اتفاقى كه براى حسن رودباریان افتاد، بى دلیل حسن مرادى را هم از دست دادند، تا فرصت براى بازى كردن محمد محمدى بیش از دیگران مهیا شود. مرادى بعد از پیكان به استقلال اهواز رفت و در ۴۵۰ دقیقه اى كه براى این تیم در درون دروازه قرار گرفت ۶ گل را دریافت كرد تا مشخص شود او در پیكان دوران بهترى را سپرى كرده است.
 
 میثاق معمارزاده (پرسپولیس)
یك مصدومیت ناخواسته باعث شد تا او یك فصل خوب را در پرسپولیس از دست بدهد. میثاق معمارزاده كه در لیگ هشتم از سایپا به جمع سرخپوشان آمده بود، در بازى اول این تیم در مقابل تیم سابقش ۹۰ دقیقه در درون دروازه ایستاد و از دروازه سرخپوشان محافظت كرد تا نقش بسیارى در پیروزى یك بر صفر تیمش در آغاز لیگ هشتم داشته باشند. معمارزاده در دقیقه ۳۳ بازى دوم پرسپولیس با پاس همدان در ورزشگاه آزادى از ناحیه زانو با مشكل روبه رو شد و یك فصل كامل را از دست داد. معمارزاده تا دقیقه ۳۳ بازى با پاس یك گل دریافت داشته بود، اما نتیجه نهایى آن بازى پیروزى ۳ بر یك به نفع سرخپوشان بود. میثاق معمارزاده در مجموع ۱۲۳ دقیقه اى كه براى پرسپولیس در درون دروازه ایستاد، تنها یك بار دروازه خود را گشوده دید كه این ركورد بسیار مطلوبى براى او به حساب مى آید.
 

 عباس محمدى (سپاهان)

عباس محمدى در شرایطى به این عنوان دست یافت كه بنا به دلایلى در این تیم اصفهانى كمتر بازى به او رسید. محمدى كه در لیگ هشتم بازى هاى بسیار خوبى را براى تیمش انجام داده بود، در لیگ هشتم هم یكى از بازیكنان مؤثر این تیم اصفهانى بود. او حتى عملكردى به مراتب بهتر از رحمان احمدى در سپاهان داشت، اما مصدومیت هاى گاه و بیگاه باعث شد تا كمتر بازى به او برسد. محمدى از مجموع ۱۰۸۸ دقیقه اى كه براى تیمش در درون دروازه ایستاد، ۹ گل را دریافت داشت و متوسط ۱۲۱ دقیقه را از خود برجاى گذاشت.
 

 مهدى ثابتى (ابومسلم)

دروازه بان خوب و شایسته راه آهن در لیگ هشتم هرگز نتوانست در حد واندازه هاى خودش ظاهر شود كه خیلى ها دلیل اصلى را در عدم میدان دادن مناسب مربیان به او مى دانند. ثابتى در لیگ هشتم به ابومسلم رفت كه پیش از آن از آنجا به خاطر اكبر میثاقیان به راه آهن تهران آمده بود. ثابتى هر گاه براى سیاه جامگان خراسانى به میدان رفت، نشان داد كه دروازه بان توانمندى است.
 

 المیر تولیا (صباى قم)

المیر تولیا الان سال هاست كه در درون دروازه صبایى ها در نقش یك دروازه بان كارآمد ظاهر مى شود. تولیا اگر چه در لیگ هشتم نسبت به ادوار گذشته لیگ پراشتباه تر ظاهر شد، اما آنقدر خوب بود كه بتواند، به عنوان دروازه بان اول تیم صباى قم ظاهر شود. المیر تولیا كه از فیزیك بدنى خوبى برخوردار بود، برروى برخى از توپ ها چنان عمل مى كرد كه كمتر كسى آن را باور مى كرد و توپ هایى را هم مى خورد كه هیچكس آن را باور نمى كرد. تولیا در واقع یك فصل پر فراز و نشیب را در لیگ هشتم در صباى قم پشت سر گذاشت. او در مدت ۱۹۴۴ دقیقه اى كه براى صباى قم در درون دروازه ایستاد ۲۱ گل را دریافت داشت و ركورد چیزى حدود ۹۳۰ دقیقه یك گل را به نام خود به ثبت رسانید.
 

 خالد شحیطاوى (فولاد)

وجود كارلوس آلبرتو در فولاد كمترین فرصت را براى خالد به وجود آورد كه بتواند شایستگى هاى خود را به معرض نمایش بگذارد. اصرار پیش از حد فولادى ها در استفاده از كارلوس آلبرتو مى توانست هر دروازه بانى را تحت تأثیر قرار دهد، اما شحیطاوى خوب مقابل این مسأله دوام آورد و هر گاه هم كه براى تیمش به میدان رفت، نشان داد كه چیزى از كارلوس آلبرتو كم ندارد. شحیطاوى در طول لیگ هشتم ۴۶۰ دقیقه براى فولادى ها به میدان رفت كه در این بازى ها ۵ بار هم دروازه اش را باز شده دید تا ركورد ۹۲ دقیقه یك گل را از خود برجاى گذاشته باشد.
 

 وحید طالب لو (استقلال)

دروازه بان اول استقلال ودوم تیم ملى اگر در جدول رده بندى دروازه بانان لیگ هشتم از نگاه آمار با ۵ دروازه بان دیگر به طور مشترك در جاى هفتم ایستاد، این به آن معنا نیست كه او توانسته است انتظارات را در تیمش برآورده سازد. طالب لو از مجموع ۳۴ دیدار تیمش در لیگ هشتم در ۳۳ بازى به طور ثابت براى تیمش بازى كرد و از مجموع ۲۹۷۰ دقیقه بازى ۳۳ گل را دریافت داشت تا ركورد ۹۰ دقیقه یك گل را از خود برجاى گذاشته باشد. طالب لو یكى از اركان موفقیت استقلال در لیگ هشتم بود. او اگر چه در برخى از مواقع گل هاى بدى را دریافت داشت، اما آنقدر با اشكان نامدارى فاصله داشت تا كادر فنى استقلال در هر شرایطى از او استفاده كنند.طالب لو در لیگ هشتم فصل خوبى را پشت سر گذاشت و به واسطه همین مساله پیراهن تیم ملى را نیز به تن كرد.
 

 اشكان نامدارى (استقلال)

دروازه بان ذخیره استقلال تنها در یك بازى در درون دروازه استقلال ایستاد و در همان بازى هم یك گل را دریافت داشت تا ركوردى به مانند وحید طالب لو را برجاى بگذارد. شاید اگر نامدارى در تیم دیگرى به جز استقلال بازى مى كرد، بیشتر از اینها به او بازى مى رسید، اما نام استقلال باعث شد تا نامدارى با وجود نیمكت نشینى همچنان بازى در استقلال را با بازى در هر تیم دیگرى ترجیح دهد.
 

 عباس قاسمى (ذوب آهن)

حضور عیسى اندوى اجازه نداد تا عباس قاسمى بیشتر از ۴۵۰ دقیقه براى ذوب آهن بازى كند و این آن چیزى نبود كه قاسمى در ذهن خود پیش از شروع لیگ متصور بود، اما واقعیتى بود كه اتفاق افتاد و فرصت بازى هاى بیشتر را از قاسمى گرفت، هر چند كه باید پذیرفت در خیلى از بازى ها اگر او فرصت بازى پیدا مى كرد، در نتیجه به دست آمده هیچ تفاوتى با اندوى پیش نمى آمد. عباس قاسمى ۴۵۰ دقیقه براى تیمش بازى كرد و در آن مدت هم ۵ گل را دریافت داشت تا ركورد ۹۰ دقیقه یك گل را از خود برجاى گذاشته باشد.
 

 سید مهدى رحمتى (مس)

دروازه بان اول تیم مس كرمان و تیم ملى فصل بسیار خوب و درخشانى را پشت سر گذاشت و خیلى زود توانست خاطره میرزاپور را از ذهن علاقه مندان و طرفداران به فوتبال پاك كند.رحمتى فصل پر ترافیكى را به لحاظ دروازه بانى پشت سر گذاشت، فصلى كه براى او فصل موفقى بود.
 
 گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع:ghatreh.com