علت بسته بودن مرز خسروی از سوی عراق مشخص نیست
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: ایران آمادگی ارسال مسافران اربعین را داشت، اما دولت عراق مرز خسروی را بسته است، به محض اطلاع از چرایی این موضوع به مردم علت را گزارش خواهیم کرد.

زائران اربعین بخوانند

حسین ذوالفقاری ، در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در ارتباط با علت بسته بودن مرز خسروی، اظهار کرد: ایران آمادگی خود را برای انتقال مسافر از طریق مرز خسروی به عراق اعلام کرده بود، تا دیشب هم عراق این آمادگی را داشت، اما شب قبل اعلام کرد که باید این مرز بسته شود. از دیشب تا به حال دنبال این هستیم که علت این موضوع را پیدا کنیم، اما هنوز علت اصلی مشخص نشده است.

وی ادامه داد: با عراق تماس داشتم و خواسته ام تا اعلام کنند که علت بسته بودن مرز خسروی چیست. باید به ما اطلاع دهند تا ما هم اطلاع رسانی کنیم. ما به آنها حساسیت موضوع را گفته ایم و یادآور شدیم که مردم ما در شور و شعفی هستند و می خواهند هر چه سریعتر سفر زیارتی خود را آغاز کنند.

رییس ستاد اربعین گفت: زیرساخت ها آماده شده است و ایران آمادگی کامل را برای سفر اربعین امسال دارد، زمانیکه متوجه شددیم چرا این مرز از طریق دولت عراق بسته شده به اطلاع مردم خواهیم رساند.

وی در ادامه در ارتباط با تعداد ویزای صادر شده برای زائرین ایرانی به عراق، گفت: تا شب گذشته بیش از یک میلیون و 700 هزار ویزا صادر کرده ایم.

ذوالفقاری به زائرین توصیه کرد: حتما از شرکت هایی که مجاز هستند برای روادید اقدام کنند. به کسانی که نمی شناسند و یا شرکت هایی که ناشناخته هستند و اعلام نشده اند برای صدور روادید مراجعه نکنند چون ممکن است برخی از این افراد جاعل باشند. در ایام گذشته هم نمونه هایش را داشته ایم.

وی ادامه داد: کسانی که روادیدشان زیر شش ماه اعتبار دارد به عراق سفر نکنند چرا که طرف مقابل زیر شش ماه را قبول نمی کند و نکته دیگری که می خواهم به آن تاکید ویژه کنم این است که حتما مردم ما با روادید به عراق سفر کنند.

ذوالفقاری در این رابطه گفت: طرف مقابل توجه ویژه ای دارد که تمام زائرین حتما با ویزا به عراق سفر کنند. اگر عده ای مثل سنوات گذشته بخواهند جمع شوند و با شرایطی که پیش از این بدون ویزا سفر کرده اند باز هم این کار را انجام دهند، حتما طرف ایرانی از ورود آنها جلوگیری می کند چرا که گیت های متعددی در نظر گرفته شده که افراد بدون ویزا به عراق سفر نکنند، اگر از طریقی باز توانستند بدون ویزا سفر خود را ادامه دهند اگر عراقی ها آنها را دستگیر کنند قطعا بازداشت شان می کنند و  ممکن است عراقی ها مرز را ببندند.

رییس ستاد اربعین با بیان اینکه عراقی ها اگر ایرانی های بدون ویزا را دستگیر کنند ممکن است مرزهای مابین ایران و عراق را ببندند، گفت: اگر چنین اتفاقی بیفتد زائرین و تمام کشور به مشکل بر می خورند. تا این لحظه یک میلیون و 700 هزار ویزا صادر کردیم و فکر می کنم حدود یک میلیون و 900 هزار ویزای دیگر را هم صادر کنیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد تمام این افراد به مشکل بر می خورند.

وی ادامه داد: اگر در مرز خودمان مشخص شود که زائرین ویزا ندارند بازگردانده می شوند اما اگر در عراق این اتفاق بیفتد ممکن است حتی بازداشت هم شوند. کسانی که سال گذشته بدون ویزا به عراق سفر کردند تذکر گرفتند و محدودیت هایی هم در صدور ویزا برای آنها ایجاد شده است.

ذوالفقاری سپس به سایر مرزهای ارتباطی بین ایران و عراق که برای زائرین مراسم اربعین قابل استفاده است، اشاره کرد و گفت: مرزهای ایران مثل مهران، چذابه و شلمچه نسبت به سال های گذشته وضع شان بهبود پیدا کرده است. زیرساخت هایی که سال های پیش نبود را ایجاد کرده ایم به طور مثال مشکل آب در چذابه جدی بود، روشنایی و سرویس های بهداشتی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: جاده ها نیز نسبت به سال های پیش بهتر شده است. پایانه ها را بهبود بخشیدیم و در مجموع وضعیت نسبت به دو سه سال گذشته قابل مقایسه نیست. البته وضع ما در سال آینده کاملا متفاوت خواهد بود. جاده ایلام به مهران کاملا بهره برداری می شود و وضعیت جاده ای ما به بهره بردداری خواهد رسید. در جنوب هم زیرساخت های ما به سرعت پیشرفت می کند و برای سال آینده آماده خواهد شد.

رییس ستاد اربعین خاطرنشان کرد که تا به الان بیش از 425 هزار نفر عبور از مرزها داشتیم، 40 هزار نفرش هوایی و مابقی زمینی عبور کرده اند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو در ارتباط با موضوع قیمت های خدمات سفر اربعین نیز گفت: در مورد قیمت های سفر اربعین موضوعات مختلفی بیان شد. بعضی از آنها لازم به بررسی است اما برخی دیگر آنها اصلا اشتباه است. همه کسانی که تلاش کردند تا هزینه های اربعین کاهش پیدا کند را افراد دلسوزی می دانم، اما اگر حرف هایی که زده می شود مبتنی بر اطلاعات ناقص باشد جامعه تصویر درستی از وضعیت موجود نخواهد داشت بنابراین باید چند موضوع را برای مردم روشن کنند.

ذوالفقاری در این راستا خاطرنشان کرد: به همه مردم عزیز اعلام می کنم که سازمان ها و نهادهای دولتی به هیچ وجه دریافتی از مردم نخواهند داشت. ابتدا باید این تصور را درست کنیم. مجدد تاکید می کنم هیچ کدام از نهادها و سازمان های دولتی از مردم پولی برای سفر اربعین دریافت نمی کنند، بلکه برای این سفر هزینه هم می کنند.

وی ادامه داد: از تولیت آستان قدس رضوی، از ستاد اجرایی، از شهرداری ها، استانداری ها، وزارت کشور، از ستادکل نیروهای مسلح، بهداری نیروهای مسلح، وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادها و سازمان هایی که فرصت نیست از آنها نام ببرم از جمله سازمان هایی هستند که برای اربعین خدمات ارائه می کنند و برای خدمات شاان خودشان هزینه می کنند اما هیچ هزینه ای از مردم دریافت نمی کنند.

رییس ستاد اربعین گفت: این سازمان ها و نهادها از اعتبارات سال خود برای اربعین خرج می کنند. معاونت عمرانی وزارت کشور حدود 800 میلیون تومان به شهرداری های مرتبط با اربعین پرداخت کرده است ، هزینه هایی که برای اربعین می شود در بخش تغذیه 75 درصدش برای مردم است که یا نقدی و یا غیرنقدی است.

وی گفت که امسال حدود 700 موکب را سنددار کرده ایم.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به بخش هایی که برای ستاد اربعین از مردم هزینه دریافت می کنند، گفت: در بخش ویزا کاری که ما می توانیم در مقابل عراق انجام دهیم که از لحاظ حقوقی و قانونی درست باشد عمل متقابل است. در این باره به هر میزانی که عراق از ما هزینه ویزا می گیرد ما هم به همان میزان از آنها هزینه می‌گیریم. راه دیگر این است که لغو ویزا شود اما این موضوع باید مورد توافق عراق هم قرار بگیرد.

ذوالفقاری گفت: ما هزاران هزار مشکل در اربعین در بحث بیمه مردم داریم. از مریض بیمارستانی تا تصادف و فوت عادی و وقایع تروریستی شامل این مشکلات می شود. در غیر از ایام اربعین که زائرین به زیارت عتبات عالیات می روند این بیمه 22 هزار و 800 تومان است. در این ایام با تلاش هایی که انجام داده ایم بیمه را به 16 هزار تومان کاهش داده ایم.

وی افزود: از دو جهت نیز خدمات افزایش پیدا کردده است. از لحاظ زمانی افزایش زمان بیمه داشته ایم و از لحاظ جغرافیایی هم 20 کیلومتر مانده به مرزها جزو تعهدات بیمه گذار قرار می گیرد. هلال احمر در ایام غیر از اربعین 16 هزار تومان از هر فرد دریافت می کند اما بابت خدمات اربعین با مذاکرات فراوان این رقم را به پنج هزار تومان کاهش داده ایم یعنی 11 هزار تومان از آنی که باید دریافت می کردند کمتر هزینه می گیرند.

رییس ستاد اربعین گفت: با کارگزاران نیز صحبت کرده ایم تا قیمت ها را کاهش بدهند. برای قیمت حمل و نقل هم تلاش کردیم تا تخفیف هایی بگیریم. حمل و نقل دست بخش خصوصی است. اینکه می گویند نرخ را ستاد اربعین اعلام می کند غلط محض است بلکه این ستاد تلاش می کند تا از نرخ های مصوب مقداری تخفیف بگیرد.

ذوالفقاری گفت: بسیاری از مشکلاتی که برای مردم ایجاد می شود در ارتباط با دلال بازی هایی است که اطراف بازار اربعین وجود دارد. به طور مثال قیمت بلیت هواپیما نرخ مصوب است اما در بازار سیاه آن را بیشتر می فروشند. ما هم اعلام کردیم تا دستگاه نظارتی از این موضوعات مراقبت کند تا در حق مردم اجحاف نشود.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir