بیش از ۶۷۰۰ مسلمان روهینجایی در ماه اول خشونت‌ها در میانمار کشته شده اند
سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد، دست‌کم ۶۷۰۰ مسلمان روهینجایی در طول یک ماه پس از بروز خشونت‌های گسترده در ماه اوت کشته شدند. همچنین سرشماری پناهجویان فراری به بنگلادش نشان می‌دهد تعداد آوارگان بیش از آمار رسمی ۴۰۰ مورد است که میانمار اعلام کرده است

کشتار مسلمانان و خشونت گسترده مقام‌های میانماری

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد: "این واضح‌ترین نشانه‌ای است که بیانگر خشونت گسترده مقام‌های میانماری است." ارتش میانمار این خشونت‌ها را به "تروریست‌ها" نسبت می‌دهد و هرگونه اقدام اشتباه را رد می‌کند.
 
به گفته این سازمان، بیش از ۶۴۷ هزار مسلمان روهینجایی از ماه اوت به بنگلادش فرار کردند. یافته‌های این گروه امدادی همچنین نشان می‌دهند، دست‌کم ۹۰۰۰ روهینجایی بین ۲۵ اوت و ۲۴ سپتامبر در میانمار مرده‌اند که می‌تواند عللی از جمله غرق شدن و یا مرگ طبیعی داشته باشد.
 
این گزارش تاکید دارد، در "محتاطانه‌ترین حالت برآورد" دست‌کم ۶۷۰۰ تن بر اثر خشونت‌ها کشته شده‌اند و این شامل دست‌کم ۷۳۰ کودک زیر سن پنج سال می‌شود. پیشتر نیروهای مسلح میانمار مدعی شده بودند که حدود ۴۰۰ تن کشته شده‌اند که اکثر آنها را "تروریست مسلمان" نامیده بود.
 
گزارش‌های متعددی از سوی روزنامه‌نگاران و محققان بر پایه مصاحبه با پناهجویان روهینجایی صورت گرفته است و رد کردن اوضاع انسانی اسفناک و نقض‌های حقوق بشری که عمدتا به دست نیروهای امنیتی میانمار رخ داده است، دشوار است. آمارهای تحقیق‌شده سازمان پزشکان بدون مرز نشان می‌دهند، این عملیات سرکوب‌گرایانه ارتش میانمار به حدی وحشیانه بوده که ممکن است در دادگاه بین‌المللی کیفری برای جرایم علیه بشریت مطرح شود.
 
سیدنی ونگ، مدیر پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز گفت: آنچه ما فاش کردیم، حیرت‌انگیز بود؛ هم به لحاظ شمار افرادی که گزارش دادند یک عضو خانواده‌شان در نتیجه خشونت‌ها کشته شده و روش‌های وحشتناکی که بر اثر آنها آن افراد کشته و یا شدیدا زخمی شده‌اند. براساس آمار ما، ۶۹ درصد از مرگ‌های مرتبط با خشونت بر اثر شلیک تیر، ۹ درصد بر اثر سوخته‌ شدن روستاییان در خانه‌هایشان و پنج درصد بر اثر ضرب و شتم منتهی به مرگ است.
 
سازمان پزشکان بدون مرز همچنین اعلام کرد، در میان کودکان روهینجایی زیر پنج سال، بیش از ۵۹ درصد بر اثر شلیک گلوله، ۱۵ درصد بر اثر سوختگی، هفت درصد ضرب و شتم منتهی به مرگ و دو درصد بر اثر انفجار مین کشته شدند.  
 
صلیب سرخ جهانی: زندگی در راخین متوقف شده است
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بازدید میدانی از ایالت راخین اعلام کرد، آثار زندگی در این اقلیم از بین رفته به طوری که مسلمانان روهینجایی مانده بعد از حمله شدید ارتش میانمار که سازمان ملل آن را "پاکسازی نژادی" خوانده در فضایی از وحشت زندگی می‌کنند به طوریکه روستاها به طور کامل ویران شده‌اند.
 
دومینیک استیلهارت، مدیر عملیات در کمیته مذکور بعد از بازدید سه روزه‌اش از ایالت راخین در راس هیئت این کمیته گفت: تجار مسلمان می‌ترسند مغازه‌ها و بازارها را باز کنند.
 
استیلهارت تصریح کرد، روستاهای در هر دو مسیر جاده به طور کامل ویران شده‌اند. به نظر می‌رسد زندگی در آنجا متوقف شده است و بازارها بسته‌اند.
 
این مسؤول افزود: ۱۸۰ هزار مسلمان روهینجا همچنان در راخین زندگی می‌کنند در حالیکه ۶۵۰ هزار تن به دلیل حمله وحشیانه نیروهای دولت میانمار به بنگلادش گریخته‌اند. همچنان نیز روزانه حدود ۳۰۰ تن از این منطقه فرار می‌کنند.
 
اما وی تاکید کرد، به رغم وقایع پراکنده وضعیت راخین آرام شده است اما تنش‌های شدید بین دو طرف ادامه دارد و این گونه احساس می‌کنی که دو طایفه اصلی یعنی بودایی‌ها و مسلمانان از همدیگر ترس دارند. این برای ن تعجب‌آور بود که تنها مسلمانان نگران نیستند بلکه بودایی‌ها هم ترس دارند.
 
از سوی دیگر، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این وزارتخانه از نزدیک مساله بازداشت خبرنگاران رویترز در میانمار را به نام‌های "وا لون" و "کیاو سوی او" را دنبال می‌کند.
 

وی افزود: سفیر آمریکا در میانمار با مقامات دولتی در این باره مذاکره کرده است و ما به سلامت و امنیت خبرنگاران بین‌المللی توجه داریم و به پیگیری خود ادامه خواهیم داد.


گردآوری: گروه خبرسیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir