نخستین خودرو برقی دو سرنشین ساخت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نام "قاصدک نصیر" اگرچه ابتدا قرار بود تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد اما...
 
به گزارش مهر ، نخستین خودرو برقی دو سرنشین ساخت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نام "قاصدک نصیر" اگرچه ابتدا قرار بود تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد اما اعضای تیم سازنده در ادامه تصمیم گرفتند آن را مناسب خیابانهای شهری طراحی کرده و بسازند.
یکی از دانشجویان عضو گروه 14 نفره ساخت اولین خودرو برقی دو سرنشین ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب گفت: ابتدا قرار بود این خودرو تنها برای شرکت در مسابقه خودروهای برقی دانشگاه شریف طراحی و آماده شود اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که طراحی و ساخت آن به شیوه ای باشد که مناسب استفاده در سطح شهر و تولید انبوه باشد.
 
 

اصغر محمدی با اشاره به فعالیت 14 ماهه گروه سازنده این خودرو افزود: وزن نهایی "قاصدک نصیر" 700 کیلوگرم است که در حقیقت می توانست تنها 500 کیلو باشد اما با ایمن سازیهایی که برای تردد عادی در سطح شهر بر روی آن انجام گرفت وزن خودرو افزایش داده شد.

این دانشجوی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران تاکید کرد: همه تستهای لازم برای یک وسیله نقلیه شهری مانند تست شتاب، دور زدن و ترمز بر روی این خودرو انجام شده که همگی نیز با موفقیت همراه بوده است.
 
 

محمدی با تشریح دیگر ویژگیهای خودرو ساخته شده اظهار داشت: ما برای افزایش ایمنی خودرو در حد استانداردهای معمول در دربهای آن لوله گذاشته و سپر آن را نیز به گونه ای طراحی کردیم که به جرات می توان گفت از خودرو پراید ایمن تر و محکمتر است.

آن گونه که این دانشجوی عضو گروه سازنده این خودرو برقی می گوید شتاب قاصدک نصیر 10 ثانیه است که به عنوان مثال از خودرو سمند بیشتر است و حداکثر سرعت آن نیز به 80 کیلومتر بر ساعت می رسد که این پارامترها برای خودروی شهری مناسب و استاندارد است.

در همین حال و بنا به گفته مسئولان شهری امروزه اولین و اصلی ترین مشکل تهران آلودگی هوا است که 80 درصد آن ناشی از تردد خودروها و آلاینده های متحرک است. در شهر تهران بیش از سه میلیون و 400 هزار خودرو و 200 هزار موتور سیکلت وجود دارد و علاوه بر این شهروندان تهرانی روزانه 15 میلیون سفر انجام می دهند که چیزی در حدود دو میلیون و 300 هزار مورد آن نیز با اتوبوس صورت می پذیرد.

 
 

می توان انتظار داشت در صورت حمایت مسئولان دولتی از پروژه موفق این دانشجویان و آماده سازی شرایط برای تولید انبوه خودروی ساخته شده و استفاده از آن در سطح شهر نه تنها در مصرف سوخت که این روزها به یکی از معضلات اصلی کشور بدل شده صرفه جویی خواهد شد بلکه به میزان قابل توجهی از آلودگی هوای تهران نیز کاسته می شود.

اصغر محمدی در ادامه گفتگو با مهر گفت:  با یکبار شارژ کامل می توان 50 کیلومتر در یک سیکل شهری با قاصدک نصیر رانندگی کرد و اگر سرعت متوسط آن را 25 کیلومتر بر ساعت لحاظ کنیم این مقدار به 80 کیلومتر نیز خواهد رسید.

 
 

این دانشجو در رابطه با وضعیت حمایت و سرمایه گذاری برای تولید انبوه خودروی ساخته شده نیز گفت: مسئولان وزارت صنایع یکبار در مرحله ساخت خودرو از پروژه بازدید کردند ولی به دلیل مشکلات اداری تاکنون کار خاصی برای این مهم انجام نگرفته است.

به گزارش مهر، نام قاصدک نصیر برای تداعی عنوان پیام آور دانشگاه خواجه نصیر انتخاب شده و طراحی آن در دانشکده مدیریت و ساخت آن نیز در دانشکده هوا و فضا و در کارگاه اتومکانیک این دانشگاه صورت گرفته است. موتور، درایو و شارژر این خودرو نیز ساخت کشور ایتالیاست و باطری آن نیز اگرچه از بازار داخل تهیه شده اما آن هم ساخت یک کشور خارجی است.

مهندس رزاق بلوری افشار، مهندس احمد رضا مرسی، پویا روشنی تبریزی، اصغر محمدی، نیما شیرافکن، مجتبی جعفری، حامد فرهادی، حامد مهدوی، مرتضی حسینی، احسان پرویزی، امیر کریمی، مرتضی رضازاده، نسیم محمدی و بنفشه بلوری اعضای تیم سازنده قاصدک نصیر هستند.

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com