حسگرهای کاوشگر مریخ گرد Mars Reconnaissance از سطح این سیاره تصاویر شگفت انگیزی تهیه کرده است که نشان می دهند در سطح سیاره سرخ منطقه ای وجود دارد که شبیه اثر انگشت انسان است.

به گزارش مهر، حسگر نوری "تصویربرداری آزمایشات علمی با وضوح تصویر بالا" (HiRISE) که روی کاوشگر فضایی Mars Reconnaissance نصب شده، این تصاویر را تهیه کرده است. این کاوشگر در فاصله 300 کیلومتری از سطح مریخ قرار دارد.
 
 
این تصاویر بین ماههای آوریل و آگوست سال جاری تهیه شده اند و اکنون ناسا آنها را منتشر کرده است. شگفت انگیزترین تصویری که در میان این عکسها وجود دارد "اثر انگشت مریخ" است. این اثر انگشت در منطقه "کوپراتس" واقع شده است.
 
 
اثر انگشت مریخ
منطقه "کوپراتس" بخشی از سیستم عظیم دره های ژرف Valles Marineris است که در بیش از چهار هزار کیلومتر در خط استوای مریخ گسترده شده است.
 
 
بسیاری از دانشمندان معتقدند که در میلیونها سال قبل در سیاره مریخ نیز آب وجود داشته که بعدها بخار شده است و همچنین فرضیه هایی نیز در خصوص اشکال اولیه حیات مثل میکروارگانیسمها در این سیاره ارائه شده است.
 
 

به گفته دانشمندان ناسا، این خاک موجی شکل در اثر تغییرات مداوم آب و هوا که در مدت میلیونها سال رخ داده ایجاد شده است.

دمای متوسط مریخ کمتر از 55 درجه سانتیگراد است و به نظر می رسد که آب و هوای این سیاره در روزگاران گذشته بسیار گرمتر از دمای کنونی آن بوده است.

 


گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com
ساير مطالب:
تصوير: ادای احترام جالب چاوز به تنديس شهيد رجايی
عکس: هاشمی رفسنجانی در کنار مادر
عکس: استراحت نمایندگان در بررسی صلاحیت وزرا !