احداث کارخانه جدید نستله در ایران
همایش «نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی ایران» سه شنبه گذشته برگزار شد و سفیر سوییس، مدیرعامل نستله ایران و استاندار قزوین در آن سخنرانی کردند

 همایش بزرگ نستله 

این تنها یکی از برنامه‌های همایشی است که نستله عصر سه‌شنبه 29 آبان در هتل اوین برگزار کرد. همایشی با عنوان «نستله در جامعه؛ ایجاد ارزش مشترک در جمهوری اسلامی‌ایران»  که با حضور سفیر سوئیس در ایران، مدیران نستله در ایران و خاورمیانه و استاندار قزوین و تعدادی از فعالان حوزه مواد غذایی و رسانه‌‎های این عرصه برگزار شد.

«مارکوس لایتنر» سفیر سوئیس در ایران در نشست «نستله در جامعه» گفت که کشورش تصویر بسیار برجسته‌ای در ایران دارد.

ایران و سوئیس همواره با یکدیگر همکاری حسنه‌ای داشته‌اند و نبود هیچ سابقه استعماری از سوی این کشور در ایران بر اهمیت این نکته می‌افزاید.

وی ادامه داد: سوئیس سال‌هاست که در ایران حضور دیپلماتیک دارد و روسای جمهوری دو کشور در سال جاری دو بار با یکدیگر دیدار داشتند اما همکاری دو کشور تنها به حوزه سیاست خلاصه نمی‌شود یکی از مهمترین ویژگی‌های همکاری‌های دو جانبه ما اقتصاد و کالاهای سوئیس است.

برای نمونه ایرانی‌ها همواره به شکلات سوئیسی علاقه داشتند و آن را متفاوت از دیگر انواع شکلات می‌دانند. محصولات سوئیس به اعتبار، کیفیت و نوآوری و اطمینان معروف هستند. شرکت نستله اخیرا سنت محصولات سوئیس را که عموما بر اساس شکلات و پنیر بوده تغییر داده است. به لطف شرکت نستله سوئیس درآمد بسیاری از طریق صادرات قهوه به دست آورده است و این برای کشوری که هیچ دانه قهوه‌ای تولید نمی‌کند، دستاورد مهمی است.

xEcMt5sg.jpeg
لاینتر افزود: ۱۰ روز پیش از مزرعه آوین‌دشت در قزوین دیدار کردم. این مزرعه پیشرفت‌های بسیاری کرده و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری نیز در آن انجام گرفته است. بنابراین من اولین نفری بودم که محصولاتی را مشاهده کردم که امروز در این جلسه ارائه می‌شود. وی افزود: مزرعه آوین دشت نمونه بسیار خوبی در زمینه پیشرفت‌های اخیر است و من از دیدن آن بسیار شگفت‌زده شدم.

آوین دشت نمونه‌ای از همکاری‌های دو کشور است که به بهبود اشتغال‌زایی در ایران کمک شایانی می‌کند. اگر نستله در ایران موفق باشد، بسیاری از شرکت‌های دیگر سوئیسی نیز به ایران خواهند آمد. سفیر سوئیس در ایران در رابطه با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: امروز شاهد دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم.

در چنین زمانی می‌خواهم بر نقش سوئیس در تامین غذا و دارو برای مردم ایران تاکید کنم. دولت سوئیس صادرات محصولات غذایی و دارویی را از سوی شرکت‌های این کشور به ایران تضمین می‌کند تا داروها و مواد غذایی مورد نیاز را به دست مردم و بیمارستان‌های ایران برساند. بنابراین در حال حاضر مشغول مذاکره و رایزنی با طرف‌های آمریکایی هستیم تا کانال‌های مالی و بانکی لازم را در ایران زمینه ایجاد کنیم.

کتاب "پایداری مزارع شیری" توسط مجموعه نستله ایران رونمایی‌ شد


در ادامه همایش نستله از کتاب «نستله در جامعه؛ منبع‌یابی مسولانه، ایجاد ارزش مشترک» رونمایی شد. کتابی که با هدف انتقال دانشی که برای بهره‌وری بیشتر و افزایش کیفیت شیر دامداری‌ها به کار گرفته شد، منتشر شده است. مسوولان نستله معتقدند با انتقال دانش کارخانه‌شان میدان را به رقبا نمی‌دهند و این کار اتفاقا باعث می‌شود کیفیت کارشان بالاتر برود. آنها بعدا در نشست خبری از این می‌گویند که این کتاب با همه افراد مهم ایران، حتی رهبر و رئیس جمهور روحانی و وزرای مرتبط با بخش کشاورزی به اشتراک گذاشته خواهد شد.

photo_2018-11-27_10-11-34.jpg
photo_2018-11-27_10-11-46.jpg
نستله کارخانه ای در قزوین دارد و این دلیلی است تا سخنران بعدی مراسم استاندار این استان باشد. عبدالمحمد زاهدی از نستله به عنوان منظم ترین کارخانه استان قزوین نام می‌برد و می‌گوید: ما آمادگی داریم تا امکانات لازم را برای سرمایه گذاری مجدد این شرکت در قزوین در اختیارشان قرار دهیم.

اتفاقی که به نظر می‌رسد رخ داده. چون سخنران بعدی، یعنی جوزپه کارلا از تاسیس یه کارخانه دیگر در قزوین خبر می‌دهد.


photo_2018-11-27_10-10-29.jpg
خبری که در شرایط تحریم و زمانی که خبر تعطیلی کارخانه‌های داخلی و خروج برندهای خارجی از کشور عادی شده است، غیرمنتظره به نظر می‌رسد. مدیرعامل نستله ایران توضیح می‌دهد که این کارخانه قرار است ظرفیت تولید قهوه این شرکت را دو برابر کند و یک خط جدید محصولات سوپ در آن تاسیس شود.

بدون پرده با رسانه ها


این بخش شاید جذاب‌ترین بخش همایش نستله برای اهالی رسانه بود. وقتی قرار شد کارلا و همکارانش به سوالات خبرنگاران پاسخ بدهد. تنوع سوالات هم از کنجکاوی خبرنگاران درباره حضور نستله در ایران در دوران تحریم آغاز می‌شد و تا پیشنهاد توزیع شیر بااستاندارد و رایگان در مدارس ادامه پیدا می‌کرد.

کارلا در پاسخ به سوالی درباره پروژه عظیم رایز و پیاده‌سازی آن روی سه دامداری در قزوین گفت: عملیات تولیدی ای که شرکت نستله ایران در قزوین دارد اولین کارخانه در دنیا است که توانسته به شاخص‌های بالای کیفیت تولید جامع برسد و مدیران ارشد ما در سوئیس از کیفیت کار مزرعه‌دارهای ایرانی شگفت‌زده شده اند. مدیرعامل نستله ایران تاکید کرد: ایران شماره یک در زمینه تولید باکیفیت مواد غذایی است، یعنی نه سوئیس و نه ایتالیا و نه هیچ کشور دیگری. ایران اولین است و شما باید به این افتخار کنید.

photo_2018-11-27_10-17-49.jpg

کارلا در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌های استان قزوین درباره میزان سرمایه گذاری این شرکت در این استان گفت: نستله از همان ابتدا به قزوین خیلی نزدیک بود و از همان اولین روز ما هیچ وقت سرمایه گذاری در قزوین را تعطیل نکردیم و تا امروز بیش از ۱۵۰میلیون فرانک سوئیس در این استان سرمایه گذاری کردیم و در سال‌های آتی هم سرمایه‌گذاری به میزان ۲۰میلیون فرانک دیگر را در دستور کار داریم.

او در ادامه درباره مسوولیت اجتماعی این شرکت در استان قزوین گفت: ما در سال ۲۰۱۶ به عنوان محافظ منابع آبی قزوین شناخته شدیم با ۳۰درصد صرفه جویی آب در مزارع و ۵۰درصد کاهش مصرف در پروسه تولید.


photo_2018-11-27_10-17-42.jpg

photo_2018-11-27_10-17-46.jpg

کارلا همچنین درباره سرمایه گذاری در استان‌های دیگر هم برای نمونه از شوش نام برد که برای محصولات غلات، این شهر استان خوزستان را مورد بررسی قرار داده اند. او دراین باره گفت: تجربه پروژه رایز نشان داد که ذهنیت مزرعه دار ایرانی آماده همکاری است برای اینکه به سطح بالای کیفیت محصولاتشان برسند.

سوال بعدی که از کارلا پرسیده شد درباره ذائقه ایرانی‌ها بود و تطابق محصولات نستله با ذائقه مردم ایران که طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی مصرف شکر بالایی دارند. او در پاسخ به این سوال گفت: ما همیشه مصرف کننده‌های محلی را در نظر می‌گیریم اما نحوه فرمول بندی محصولات ما طوری است که باید از جهت تغذیه بهترین باشد. رویکرد ما در همه دنیا این است که باید محصولات سالم ارائه بدهیم. ما دراین باره یک دستورالعمل جهانی داریم که آن را با ذائقه هر کشوری منطبق می‌کنیم.

از کارلا درباره توزیع شیر در مدارس پرسیده شد. پروژه ای که قرار بود در همه مدارس اجرا شود اما خیلی زود شکست خورد. خبرنگاری از کارلا پرسید آیا امکانش وجود دارد از شیری که توسط دامداری‌های منتخب نستله با آنتی بیوتیک و افلاتوکسین پایین تولید می‌شود برای دانش آموزان ایرانی هم فرستاد. او دریاین باره گفت: ما در این مورد هیچ درخواست رسمی‌ای دریافت نکردیم. ما در نستله تعهد قوی ای به نظام سازمان بهداشت جهانی داریم که هر چیزی که به موارد مربوط به اعانه‌ها برگردد باید تحت نظر دولت باشد. ما خیلی از دولت پشتیبانی می‌کنیم و هر درخواستی در این زمینه از ما بشود باید تحت قوانین دولتی باشد.


تهیه و تدوین: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
اختصاصی سیمرغ