در دعاوی خانوادگی چگونه می توان بهترین و متخصص ترین وکیل خانواده را پیدا کرد؟
 هزینه وکیل خانواده چقدر است و وظایف وکیل خانواده چیست اما منبع مناسبی برای یافتن پاسخ سؤالاتشان پیدا نمی‌نمایند؛ لذا در این گزارش کوشیده‌ایم تا ضمن پاسخ به این سؤالات، منبع مناسبی برای رفع نیاز شما به خدمات حقوقی و یافتن پاسخ سؤالاتتان را معرفی نماییم.
 

با عنایت به آماری که قوه قضائیه و نهادهای مدنی از تعداد پرونده‌های قضایی مرتبط با خانواده ارائه می‌نمایند، بعید است فردی را پیدا کنیم که خود، خانواده، اطرافیان، دوستان و یا آشنایانش درگیر و مبتلا به پرونده قضایی با موضوع خانواده نباشد. اموری از قبیل طلاق، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزندان، تمکین، فسخ نکاح، رجوع، بذل مدت، استرداد جهیزیه، استرداد هدایای دوره نامزدی و بسیاری عناوین دیگر امور مرتبط با وکالت خانواده هستند. بسیاری از این افراد به دنبال وکیل خانواده متخصص، بهترین وکیل خانواده، وکیل خانواده باتجربه، وکیل امور خانواده یا وکیل خانواده خوب هستند و همچنین می‌خواهند بدانند که هزینه وکیل خانواده چقدر است و وظایف وکیل خانواده چیست اما منبع مناسبی برای یافتن پاسخ سؤالاتشان پیدا نمی‌نمایند؛ لذا در این گزارش کوشیده‌ایم تا ضمن پاسخ به این سؤالات، منبع مناسبی برای رفع نیاز شما به خدمات حقوقی و یافتن پاسخ سؤالاتتان را معرفی نماییم.


وکیل خانواده متخصص کیست؟


بسیاری از شهروندان اینگونه می‌اندیشند که وکیل خانواده تحصیلات ویژه‌ای داشته یا مدارج و دوره‌های خاصی را سپری نموده و مدارک و گواهینامه‌هایی مرتبط با این موضوع را اخذ نموده در حالی که این چنین نیست و وکالت در کشور ما بر اساس قانون عمومی بوده و زمانی که فردی پروانه پایه یک وکالت خود را اخذ می‌نماید بدون محدودیت می‌تواند هر پرونده‌ای را با هر موضوعی پذیرفته و وکالت آن را بر عهده گیرد اما با توجه به وسعت و عظمت عالم حقوق و قوانین بی‌کرانی که در موضوعات مختلف تصویب شده است، اغلب وکلا مجرّب و هوشمند حوزه‌های معدودی از مسائل را در نظر گرفته و علم و تجربه خویش را در این حوزه تقویت و تعمیق می‌نمایند و در بهترین حالت نیز گرایش تحصیلات تکمیلی خود را در حوزه‌های مرتبط انتخاب می‌نمایند. بنابراین وکیل خانواده متخصص، فردی است که پرونده‌هایش را بیشتر در حوزه دعاوی و شکایات خانوادگی پذیرفته است و در این حوزه مطالعات بیشتری داشته و از آیین نامه ها، بخشنامه ها، مقررات، قوانین، دکترین، رویه و عرف این دعاوی آگاهی نسبتاً جامعی دارد و می تواند در این قبیل امور زعیم بوده و استراتژی و راهکار مناسب را به موکیلن پیشنهاد دهد.


بهترین وکیل خانواده را چگونه انتخاب نماییم؟

1.jpg


بهترین وکیل خانواده یک فرد معرفه نیست که بتوانیم با نام و نام خانوادگی و اشاره به او، وی را به شما معرفی نماییم بلکه نسبت به اوصاف و ویژگی‌های بهترین وکلای خانواده برای شما توضیح خواهیم داد. در وهله نخست وکیل خانواده نیز می‌بایست همچون سایر وکلا از ویژگی‌های عمومی وکیل خوب بهره مند باشد و واجد پاکدستی، صداقت، سلامت اخلاق، سلامت رفتار و اخلاق حرفه ای مناسب باشد و در کنار آن جامعه شناسی و روان شناسی نیز بداند و بتواند با موکل و طرف او که پیش از بروز اختلاف اعضای یک خانواده بوده‌اند و قصد ساخت زندگی مشترک را داشته‌اند، تعامل مناسب و به دور از جهت‌گیری و غرض ورزی را داشته باشد. همچنین می بایست بر مبنای سبقه و تجربه خویش، رویه ها، آیین نامه ها، بخشنامه، قوانین خاص و تشریفات مربوط به دعاوی خانواده را دانسته و بر مبنای این امور استراتژی خویش را تعیین کند و بکوشد که با حداقل هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین تنش و فشار روحی و عصبی موضوع را حل و فصل نموده و موکل را در صورتی که در جایگاه حق واقع شده باشد، به حقوق خود واصل نماید.


وظایف وکیل خانواده خوب چیست؟


در بسیاری از موارد وکلا دادگستری را فصل الخطاب دانسته و سعی می‌کنند که با اقدامات قهری و صدور رأی محکمه به نفع موکلشان موضوع را خاتمه دهند اما وکالت امور خانواده اندکی متفاوت است. وکیل دعاوی و شکایات خانوادگی بایستی بر مبنای روان شناسی، جامعه شناسی، تکنیک‌های مذاکره و میانجیگری و با هدف رعایت غبطه موکل، سعی در ایجاد صلح و سازش و حل و فصل اختلاف خارج از دادگستری داشته باشد. به عنوان مثال دعوی طلاق از جانب زوجه را در نظر بگیرید، اگر زوجه رأساً این دعوی را مطرح کند اصولاً به نتیجه نخواهد رسید و شاید لازم باشد چندین و چند دعوی مقدماتی مطرح شود تا نهایتاً به نتیجه مطلوب نایل شوند اما وکیل خانواده خوب با یافتن منشأ اصلی اختلاف و برطرف نمودن آن، ممکن است دعوی را به طلاق توافقی بدل نموده و فرایند طویل و یأس آور و خسته کننده طلاق از جانب زوجه را کوتاه نماید. یکی دیگر از مهمترین وظایف وکیل خانواده متخصص رعایت مصلحت طرفین دعوی و مهمتر از آن مصلحت فرزندان مشترک احتمالی است. زمانی که دو طرف به دعوی می‌رسند اصولاً تصمیمات هیجانی و با ضریب منطق نامناسب از آنان صادر می‌شود و وکیل خانواده کاردان باید با تلطیف فضا و ایجاد آرامش سعی نماید تا مصلحت عقلایی طرفین دعوی و مهمتر از آن فرزندان که در این چالش ها بی‌گناه‌ترین هستند، رعایت شود.


هزینه وکیل خانواده چقدر است؟

 2.jpg


در پرونده‌های خانواده بسته به نوع و میزان دشواری پرونده و سوابق و تجارب وکیل، حق‌الوکاله متفاوت خواهد بود. حق الوکاله در این پرونده ها نیز نهایتاً با توافق وکیل و موکل تعیین می‌شود و در این حوزه هم می‌توان به آیین نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری مصوب 28/12/98 هم رجوع کرد و از معیار و ارقامی که این آیین نامه پیشنهاد داده است نیز کمک بگیریم اما نهایتاً توافق میان وکیل و موکل ملاک عمل خواهد بود. در برخی پرونده ها همچون طلاق توافقی به دلیل سهولت نسبی انجام کار، حق‌الوکاله چندانی اخذ نخواهد شد اما در پرونده‌هایی همچون طلاق از جانب زوجه یا مهریه که نیازمند تخصص، تجربه و پیگیری مستمر است، حق الوکاله متفاوت خواهد بود.


انتخاب وکیل خانواده متخصص در سامانه دادیاب


امیدواریم که هرگز درگیر دعاوی و شکایات خانوادگی نشده و در اوج آرامش و خوشبختی گذران ایّام داشته باشید اما اگر درگیر دعاوی خانوادگی هستید و در پی وکیل امور خانواده، وکیل خانواده خوب، وکیل خانواده، وکیل خانواده متخصص یا بهترین وکیل خانواده هستید و یا می خواهید بدانید هزینه وکیل خانواده چقدر است یا وظایف وکیل خانواده چیست، حتماً به سامانه مشاوره حقوقی و انتخاب وکیل دادیاب مراجعه نمایید. این سامانه با بیش از 200 وکیل و مشاور متخصص این امکان را برای شما مهیّا نموده است تا از سوابق علمی و تجربی وکلا با خبر شده و پاسخ ایشان به سؤالات سایر دادجویان را ملاحظه فرمایید و حتی در صورت صلاحدید پیش از ارجاع پرونده از وکیل مورد نظرتان مشاوره تلفنی تخصصی اخذ نمایید و ایشان را بیازمایید. همچنین حق الوکاله وکلای متفاوت برای هر پرونده و مراحل مختلف دادرسی برای شما با شفافیت تمام نمایش داده شده تا بر مبنای بودجه مورد نظر و اهمیت موضوع پرونده، وکیل مورد نظر را انتخاب نموده و پرونده را به ایشان ارجاع دهید.









گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: daadyab.com