علت افزایش عقرب‌ گزیدگی در هرمزگان
روزهای اخیر شمار عقرب‌ گزیدگی در سطح استان هرمزگان افزایش چشمگیری داشته است که مسئولان امر سیلاب و گرمای هوا را مهم‌ترین عوامل افزایش موارد عقرب‌گزیدگی می‌دانند

واکاوی علت افزایش عقرب‌ گزیدگی در هرمزگان/ مسئولان "سیلاب و گرمای هوا" را مقصر می‌دانند

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازبندرعباس، در روزهای گذشته افزایش موارد عقرب‌گزیدگی در مناطق مختلف استان به‌ویژه در شهرستان میناب سبب شده است این مسئله به عنوان بحث داغ محافل مجازی استان تبدیل شود.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر جان باختن 5 نفر در یک روستا به‌واسطه عقرب‌گزیدگی سبب شد توجهات رسانه‌ای به این مسئله زیاد شود تا جایی که دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، فرمانداری شهرستان میناب و شورای روستای چاهنان سندرک این موضوع را تکذیب و اعلام کردند عامل اصلی انتشار گسترده این خبر سوءبرداشت از یک خبر بود که در خبر عنوان شده بود این موارد فوتی مرتبط با سالیان گذشته است اما فعالان فضای مجازی آن را مرتبط با چند روز اخیر دانسته بودند.

در عین حال اما هجوم و افزایش بی‌سابقه موارد عقرب‌گزیدگی مورد تأیید بوده و اعلام شده است در سال جاری موارد مرتبط با عقرب‌گزیدگی رشد داشته است اما علت واقعی این هجوم چیست و چه راهکاری برای کاهش خطر عقرب‌گزیدگی وجود دارد.

درخواست سم‌پاشی داریم

در همین زمینه ایرج احمدی رئیس شورای اسلامی روستای چاهنان بخش سندرک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: همان‌طور که اعلام کردیم این جان‌باخته‌ها مربوط به یک دوره زمانی خاص و در روزهای اخیر نبود و مرتبط با چند سال است.

وی افزود: نکته مهم در خصوص خبر منتشرشده در خصوص عقرب‌ها، افزایش بی‌سابقه و هجوم عقرب‌ها به روستا و منازل مردم است.

احمدی گفت: در روزهای گذشته شمار زیادی از ساکنان روستا دچار عقرب‌گزیدگی شده‌اند که در درمانگاه منطقه بستری شده‌اند هرچند خوشبختانه موارد فوتی به‌جز یک مورد سالمند نداشته‌ایم.

رئیس شورای روستای چاهنان گفت: درخواست ما از مسئولان این است که نسبت به سم‌پاشی و بهسازی محیط اقدام کنند تا شاهد کاهش هجوم عقرب‌ها به روستا و حفظ جان مردم باشیم.

در همین زمینه فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: پس از اطلاع از افزایش شمار عقرب‌گزیدگی در منطقه سندرک میناب یک گروه از کارشناسان بهداشت عازم منطقه شدند و بررسی خود را انجام دادند که در نتیجه این بررسی مشخص شد موارد عقرب‌گزیدگی افزایش دارد؛ اما فوتی ناشی از این عقرب‌گزیدگی نداریم.

از ابتدای سال فقط یک مورد فوت ناشی از گزیدگی عقرب ثبت شده است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در سال جاری تنها یک فوتی قطعی ناشی از گزش عقرب در سطح استان به ثبت رسید که یک کودک از شهرستان رودان بود.

وی اضافه کرد: به‌طور کلی ما در استان هرمزگان به‌دلیل اقلیم گرم و خشک شاهد زیست عقرب هستیم که سالانه افراد زیادی نیز دچار عقرب‌گزیدگی می‌شوند؛ اما در سال جاری موارد گزش انسان به‌وسیله عقرب رشد داشته است.

نوروزیان گفت: از جمله عوامل افزایش شمار عقرب‌ها در استان هرمزگان و بخش سندرک می‌توان به بارش‌های سیل‌آسای اخیر و طغیان رودخانه‌ها و جاری ‌شدن سیلاب و خراب شدن لانه این عقرب‌ها اشاره کرد.

وی شخم زدن زمین کشاورزی و گرمایش زمین را دیگر عوامل مهم افزایش شمار عقرب‌ها برشمرد و افزود: با خراب شدن لانه عقرب‌ها و در عین حال گرمای هوا این عقرب‌ها به مناطق روستایی وارد شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: سم‌پاشی محیط برای از بین بردن عقرب در حیطه کاری دانشگاه علوم پزشکی نیست و بایستی بخشداری و دهیاری با کمک شوراها این مسئله را انجام دهند.

سالانه 50000 عقرب‌گزیدگی در کشور گزارش می‌شود

وی ادامه داد: کنار این موارد بهسازی محیط و جمع‌آوری نخاله ساختمانی، سنگ‌فرش مناطق و آسفالت معابر می‌تواند در کاهش ورود عقرب به مناطق مسکونی مؤثر باشد.

نوروزیان در ادامه به بیان آماری از موارد عقرب‌گزیدگی در سالیان اخیر پرداخت و گفت: در سال گذشته ما در مجموع 4643 مورد گزش انسان به‌وسیله عقرب داشتیم که این آمار در 5ماهه امسال به 2628 مورد رسیده است.

مراکز درمانی آمادگی کامل دارند

فرماندار شهرستان بشاگرد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: ما هم در شهرستان بشاگرد با مسئله گزش عقرب مواجه هستیم اما خوشبختانه در این شهرستان هم مورد فوتی گزارش نشده است.

وی یادآور شد: بیشترین عامل افزایش این عقرب‌ها سیلاب بوده است که لانه عقرب و مارها خراب شده است و بیشتر در مناطق مسکونی یافت می‌شوند.

یعقوب دادعلی‌زاده گفت: مهم‌ترین عقربی که در منطقه وجود دارد عقرب نوع گاردیوم است از همین جهت درمانگاه‌های این شهرستان آمادگی بسیار خوبی برای درمان افراد به‌هنگام گزش عقرب دارند.

وی اظهار داشت: در منطقه گافر و پارامون بیشترین میزان عقرب وجود دارد، زندگی در کپرها عامل تشدیدکننده عقرب‌گزیدگی است و مناطقی که منازل موزائیک هستند کمتر شاهد این مسئله هستیم.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com