شغلی ممنوعه برای زنان، در تهران آزمایش می‌ شود
برای نخستین بار ۱۶ آتش نشان زن در شهرداری تهران از ۷ مهر فعالیت خود را آغاز می کنند. مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران می گوید اقدامات لازم برای حضور بانوان در آتش نشانی صورت گرفته است

حضور آتش نشانان زن در تهران

خبر رسید قرار است برای اولین بار ۱۶ آتش نشان زن جذب شهرداری تهران شوند. مقدمات جذب آتش‌نشانان زن فراهم و شرایط حضور بانوان در آتش‌نشانی مورد بررسی قرار گرفت. تعداد محدودی از بانوان برای اولین ‌بار جذب آتش‌نشانی می‌شوند و  فعلاً در یک ایستگاه عملیاتی این افراد حضور دارند.

 موضوع جذب و آموزش زنان آتش‌نشان مورد تاکید مدیریت شهری بود و قرار است این افراد از ۷ مهر همزمان با روز آتش نشان فعالیت خود را در ایستگاه آتش نشانی آغاز کنند.

بر اساس این گزارش، آتش نشانی علاوه بر آتش سوزی در بیش از ۵۰ نوع حادثه، عملیات های متفاوت جضور می یابد. شهرداری کرج در گذشته ۱۲ نیروی زن آتش نشان داشت که در حال حاضر این تعداد افزایش یافته است. در کرج ساختمانی به صورت مجزا مخصوص زنان آتش نشان ساخته شد.

در ابتدا برای جذب آتش نشانان آگهی در روزنامه داده شد و روند ثبت نام ۱۵ روز به طول انجامید. برای استخدام نیز  بر مواردی مانند شرایط سنی مناسب، دارا بودن مدرک کارشناسی و .... تاکید شد.

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص جذب آتش نشان زن  در شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: آتش نشان زن با توجه به پیچیدگی های شهری که وجود دارد در بسیاری از حوزه ها نیازمند می توانند حضوری فعال داشته باشند.

طبیعتا در بسیاری از حوادث بانوان می تواند راهگشا باشند

وی ادامه داد: بانوان نشان دادند هر جا که به آنها اعتماد شده و امکان فعالیت به آنها داده شده است مسئولیت های خود را خیلی جدی انجام داده و موفق شدند. در برخی مواقع در حوادث با صحنه های دلخراشی روبه‌رو هستیم؛  طبیعتا در بسیاری از حوادث بانوان می تواند راهگشا باشند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با همکاری سازمان آتش نشانی شهرداری تهران تعدادی آتش نشان خانم جذب شهرداری شدند و در حوادث می توانند حضور داشته باشند. البته در برخی از جاها که حضور آقایان  مغایر با شئونات اسلامی است طبیعتاً حضور بانوان می تواند گره گشا باشد و امیدواریم بانوان در این عرصه هم خوش بدرخشند و کارنامه خوبی داشته باشند.

۷ مهر روز آتش نشان است و شهرداری تهران برنامه‌های مختلفی برای این روز دارد. قرار است همزمان با روز آتش نشان بانوان در عملیات ها حضور یابند و این اقدام برای اولین بار در شهر تهران صورت می گیرد. البته قبلا آتش نشان داوطلب زن وجود داشتند اما این بار این آتش‌نشانان زن جذب شهرداری شده و قرار است که در عملیات ها حضور داشته باشند.

رنج سنی آتش نشان زن چقدر است؟

محمدی رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: آتش نشان زن مراحل کاری خود را طی می‌کند؛ فعلاً در قسمت طی مراحل درمانی هستند. و بعد از آن هم تحقیقات و گزینش انجام شده و به محض اینکه جواب گزینش بیاید کار آغاز می شود.

وی با بیان اینکه ۱۶ آتش نشان زن برای اولین بار جذب شهرداری تهران شده‌اند، گفت: این را هم بگویم که تحقیقات محلی این افراد دو تا سه روز بیشتر طول نمی کشد.

به گفته رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در روز آتش نشان قرار است که آتش نشان زن فعالیت خود را آغاز کنند و  رنج سنی این افراد بین ۲۳ تا ۳۰ سال است و تحصیلات آنها عمدتاً دیپلم و لیسانس است.

آتش نشانی  جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و بیمه  آتش‌نشانان شهرداری  با بیمه‌  تأمین اجتماعی متفاوت است. در بیمه تأمین اجتماعی ۱۰سال سنوات ارفاقی برای آتش‌نشانان درنظر گرفته شده اما ی در بیمه شهرداری تهران این سنوات پنج سال است البته مدیران شهری در حال پیگیری برای رفع مشکل بیمه و معیشت آتش نشانان هستند  و در این زمینه هم نامه نگاری ها با شورای عالی استان ها صورت گرفته است.فقط قانون می‌تواند این همسان‌سازی را انجام دهد و باید این کار توسط مجلس انجام شود.

 بر اساس مصوبه ۱۳۸ قانون، آتش‌نشانان با پنج سال سنوات ارفاقی می‌توانندبازنشسته شوند، مدیریت شهری هم تلاش می‌کند که این مدت را به ۱۰ سال برساند.لایحه ای به مجلس رفته ودر نوبت بررسی است.

آتش نشانان جایگاه ویژه‌ای بین مردم و مسئولان /پیگیری مطالبات آتش نشانان

جلال بهرامی معاون شهردار تهران در این باره می گوید: آتش نشانان جایگاه ویژه‌ای بین مردم و مسئولان و به ویژه مسئولان شهری دارند.ما از همان ابتدا که وارد مدیریت شهری شدیم و از همان روزهای اول که به عنوان هیئت مدیره آتش‌نشانی انتخاب شدم  مطالبات این افراد را پیگیری کردیم.

این مقام مسوول ادامه داد: در ارتباط با بحث مسکن نیز که مطالبه بازنشستگان بود ما در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار خوبی را دیده‌ایم به طوری که از 250 میلیارد تومان بودجه آتش نشانی؛ 50 میلیارد تومان در حوزه مسکن و معیشت لحاظ شده است.

مدیریت شهری دغدغه هایی در خصوص مشکلات معیشتی، حقوق و مزایای کارکنان آتش نشانی دارد و در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است. بابایی رئیس کمیته ایمنی و بحران شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: برای بهبود وضعیت معیشت آتش نشانان، تلاش می کنیم.بزرگترین سرمایه یک سازمان نیروی انسانی است،  اگر این سرمایه مغفول واقع شود، سازمان به نقطه مطلوب نمی رسد.

وی در خصوص  جان فشانی های آتش نشانان شهر تهران می گوید: در هیچ کجای دنیا آتش نشان برای حفظ جان کودکی، ماسک خود را به او اهدا نمی کنند. ایثار و از خود گذشتگی که در این سازمان و این حوزه از شهرداری است؛ مثال زدنی است.

در صورتی که پست سازمانی نیروهای آتش نشانی ارتقا یابد حقوق و مزایای آنها بیشتر می شود.مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: موضوع رفاه همکاران آتش نشان باید تقویت شود. اگر پست سازمانی آتش نشانان ارتقاء پیدا کند در افزایش حقوق آنان موثر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، قرار است برای اولین بار در شهر تهران ۱۶ آتش نشان زن از 7 مهر فعالیت خود را آغاز کنند. در صورتی که خروجی کار مناسب باشد دوباره آتش نشان زن  جذب خواهد شد. همچنین یکی از مشکلات اساسی آتش‌نشانان  بیمه و معیشت است که مدیران شهری پیگیری های لازم  را انجام داده و اقداماتی هم صورت گرفته است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: hamshahrionline.ir