گروهی متشکل از دانشمندان آمريکايی و ژاپنی برای اولين بار موفق شدند نوعی ليزر نيمه هادی به شدت جهت دار بسازند.

 

به گزارش مهر ، محققان دانشگاه هاروارد و موسسه «هاماماتسو فونتیکس» در ژاپن برای اولین بار یک دستگاه لیزر نیمه هادی را ساختند که با نوارهای واگرا به شدت جهت دار می شود.

به اعتقاد این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله «نیچر فونتیکس» منتشر کرده اند این نوآوری می تواند راهی به سوی کاربردهای وسیع این ابزار در عرصه فیزیک نور و فناوری اطلاعات و ارتباطات بگشاید.

در این خصوص این محققان اظهار داشتند:«نوآوری ما، هم در توسعه نوعی از لیزرهای نیمه هادی کاربردی است که نور را از کناره ها ساطع می کند و هم در توسعه نورهای لیزری مفید است که از سطوح گسیل می شوند و در طول موجهای مختلفی عمل می کنند. این اولین گام به سوی ساخت لیزرهای برخوردار از یک انعطاف پذیری بی سابقه است».

این لیزر می تواند در بسیاری از محصولات مصرفی روزانه قابل استفاده باشند. برای مثال می تواند در دستگاههای ارتباطی، فناوریهای ضبط نوری و چاپگرهای لیزری به کار رود. در حقیقت نقطه ضعف فعلی دستگاههای موجود در بازار، کاهش توان جهت دار کردن نور است. درحالی که با کمک این ابزار امکان جهت دارکردن نور مورد نظر در آنها فراهم می شود.

این محققان یک ساختار فلزی را با عنوان «موازی ساز پلاسمونیک» توسعه دادند که از یک دریچه دیافراگم و «یک الگوی شیاردار کردن دوره ای» که جلوی بارش کوانتومی لیزر قرار می گیرد ساخته شده است. این بارش کوانتومی لیزر در طول موج 10 میکرون واقع در در بخش میانه طیف مادون قرمز منتشر می شود.

به این ترتیب این دانشمندان موفق شدند تاحد چشمگیری زاویه جهت دار شدن نوار نوری را کاهش دهند و همزمان قدرت نور خروجی را حفظ کنند.