پژوهشگران پژوهشكده گياهان دارويی جهاد دانشگاهی موفق به دست يابی به فناوری تكثير گياه دارويی صبر زرد يا آلويه ورا به روش كشت بافت شدند.

   

دكتر حمید رضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی روز یكشنبه به مناسبت سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگاران گفت دست یابی به دانش فنی تكثیر كشت بافت گیاه صبر زرد توسط كشورهای معدودی گزارش شده و اكنون پژوهشگران پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی این دانش را كسب كرده اند.

وی گفت در این روش با به دست آوردن سلول‌های بنیادی گیاه و تمایز آن ، امكان تولید یك گیاه كامل وجود دارد و مزیت بارز این روش سرعت بخشیدن به تكثیر یك گیاه خاص و تكثیر گیاهان صنعتی در حال انقراض است.

رییس جهاد دانشگاهی اظهار داشت از دیگر مزیت‌های این روش سرعت تكثیر، كنترل ژنتیكی گیاه و تغییر نكردن خواص آن، كنترل آلودگی‌ها و بیماری ها در گیاهان اقتصادی و جلوگیری از نابودی گیاهانی است كه گونه آنها در خطر نابودی قرار دارد.

دكتر طیبی اضافه كرد این روش با موفقیت در تكثیر گیاه آنغوزه نیز انجام شده است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینكه تكثیر این گیاه به روش سنتی بذر یا پاجوش در كوتاه
مدت نمی‌تواند امكان تولید تجاری گیاه مورد نظر را فراهم كند گفت دست یابی به فناوری تكثیر گیاهان دارویی به روش كشت بافت باعث سرعت تكثیر گیاه مورد نظر می‌شود.

گیاه دارویی صبر زرد یا آلویه ورا دارای كاربرد گسترده‌ای در صنایع دارویی ، آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی است كه دست یابی به این فناوری در كشت بازدهی اقتصادی بالایی دارد.

رییس جهاد دانشگاهی در پایان یادآور شد ارزش تجارت جهانی محصول خام گیاه دارویی صبر زرد ‪ ۱۲۵میلیون دلار و ارزش محصولات نهایی تولید شده بالغ بر ‪ ۱۱۰میلیارد دلار است.

دست یابی به فناوری تكثیر گیاه دارویی صبر زرد یكی از طرح‌های شاخص جهاد دانشگاهی در سال ‪ ۱۳۸۶بوده است.

دو دستاورد علمی دیگر جهاد دانشگاهی قرار است روز سه شنبه ‪ ۱۵مرداد ماه در حضور مقام معظم رهبری اعلام شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی عقابیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و از محققان این طرح خاطرنشان كرد: روش‌های تصویربرداری فعلی که برای تشخیص بیماری‌ها به ‌ویژه سرطان استفاده می‌شوند، توانایی تشخیص بیماری را در مراحل ابتدایی ندارند. فن‌آوری ‌نانو با استفاده از نانوذرات مغناطیسی امکان تصویربرداری زودهنگام از سلول‌های سرطانی را فراهم آورده است. همچنین از این روش می‌توان برای تصویربرداری سلول‌هایی که در برخی بیماری‌های مغزی دچار تغییر می‌شوند نیز استفاده كرد.

وی تصریح كرد: در مراحل اولیه بیماری معمولاً در سلول‌ها تغییرات مولکولی ایجاد می‌شود که در مواردی نیز با تغییرات ژنتیکی همراه است. این تغییرات با استفاده از نانوذرات مغناطیسی، به‌عنوان عوامل ایجاد کنتراست تصویربرداری، قابل تشخیص می‌باشند. اگر این نانوذرات با مولکول‌های حیاتی ترکیب شوند، می‌توان آنها را به محل دقیق تومور یا بافت ضایعه دیده رساند. این امر موجب می‌شود که بتوان در مراحل ابتدایی بیماری از بافت‌های هدف که درگیر بیماری هستند، تصویربرداری کرد.

عقابیان خاطرنشان كرد: ذرات مورد استفاده در این پروژه، نانوذرات اکسیدآهن با اندازه‌ای زیر 10 نانومتر و با پوشش سازگار با بدن انسان هستند که در دستگاه‌های MRI مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ذرات سوپر پارامغناطیس هستند و با مقادیر بسیار اندک می‌توانند تصاویر بسیار شفاف و مناسبی از تغییرات ایجاد کنند. با توجه به‌ این‌که این نانوذرات قابلیت اتصال به بیومولکول‌های اختصاصی برخی بیماری‌ها (بویژه تومورها) را دارند، می‌توانند به صورت هدف‌دار به سلول‌های صدمه دیده برسند.

وی تصریح كرد: دستگاه‌های MRI موجود توان تصویربرداری با این روش تشخیصی را دارند اما نیازمند سنتز نانوذرات سوپر پارامغناطیس اکسیدآهن هستند. سنتز این مواد، عامل‌دار کردن شیمیایی آنها، ساخت آنتی بادی‌ها و بیومولکول‌های اختصاصی هدف‌دار و در نهایت اتصال این نانوذرات به مولکول‌های هدف‌دار مراحلی هستند که در این پژوهش انجام شده‌اند. این نانوذرات در حال حاضر بر روی حیوانات بدون سیستم ایمنی در حال بررسی و آزمایش هستند.

عقابیان خاطرنشان كرد: این پژوهش با همکاری پنج مرکز تحقیقاتی شامل مرکز تحقیقات علوم و فن‌آوری در پزشکی، مرکز تحقیقات مونوکلونال آنتی‌بادی پژوهشگران ابن سینا، مرکز تحقیقات سرطان، مرکز تحقیقات شیمی و مهندسی شیمی و دانشکده مواد دانشگاه علم و صنعت انجام شده است. و جزء است.

بنابر اعلام ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو كه این طرح را به عنوان یكی از پروژه‌های اولویت دار ستاد در بخش دارورسانی و سرطان حمایت كرده، جزئیات این تحقیق در مجله بین المللی Pakistan Biological Sciences در سال 2008 منتشر شده است.