پژوهشگران پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهی برای نخستين بار در سطح خاورميانه و به عنوان پنجمين كشور جهان توانستند به فناوری توليد سلول‌های بنيادی پرتوان القايی (ISP) از سلول ‌های پوست دست يابند.

 

به گزارش خبر گزاری فارس با تلاش محققان جهاد دانشگاهی تنها در مدت 9 ماه پس از ارایه مقالات تولید سلول‌های پرتوان القایی (ISP) در مجلات معتبر دنیا، جمهوری اسلامی ایران بعد از كشورهای آمریكا، ژاپن ، آلمان و چین به این فناوری نوین دست یافت.
در این فرآیند سلول‌های پوست موش و انسان با كمك انتقال ژن‌های موردنظر باز برنامه‌ریزی شده به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی كه شبیه سلول‌های بنیادی جنینی هستند، تبدیل شدند كه با توجه به تجربه پژوهشكده رویان در این زمینه این موضوع سبب توان مضاعف محققان در تولید سریعتر این سلول‌ها شده است.
این گزارش حاكی است، تولید سلول‌های پرتوان القایی، علاوه بر اینكه بسیاری از مشكلات مربوط به كاربردی كردن سلول‌های بنیادی جنینی را مرتفع می‌سازد، می‌تواند در بحث ژن درمانی ، توسعه داروسازی، ناهنجاری شناسی جنین‌ها و مطالعه عملكرد ژن‌ها نیز موثر باشد. ضمن اینكه دانشمندان در حال بررسی امكان تولید سلول‌های پرتوان القایی از بیماران صعب العلاج و دچار نقص ژنتیكی هستند تا با تمایز این سلول‌ها به سلول‌های موردنیاز بیماران، برای درمان آنها اقدام كنند.
فرآیند تولید سلول ‌های بنیادی پرتوان القایی نوعی بازبرنامه‌ریزی سلول است كه بدون تخریب جنینی كه خود موضوعی بحث برانگیز در تولید سلول‌های بنیادی جنینی است، صورت می‌گیرد و این كشف علمی دانشمندان را به رویای ترمیم اندام قطع شده و معیوب بدون تخریب جنینی نزدیك می‌كند.
خاطرنشان می‌كند، محققان پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی با توجه به اهمیت بیماری‌های عصبی، خونی، دیابتی و كبد و همچنین توان تولید این سلول‌ها از سلول‌های بنیادی جنینی ، در حال اجرای طرح‌هایی هستند كه در آنها بتوانند برای گروهی از بیماران مزبور سلول‌های بنیادی پرتوان القایی ایجاد كنند تا در آینده با كاربردی شدن این سلول‌ها ، برای درمان این بیماران اقدام كنند.
توانمندی‌های پژوهشكده رویان در دست یابی به فناوری‌های جدید سلول‌های بنیادی در كنار موفقیت‌های حاصل از استفاده بالینی سلول‌های بنیادی بزرگسالان در بیماران مبتلا به سكته قلبی ، زخم مزمن اندام تحتانی، بیماری نقص سلول‌ بنیادی لیمبال ، سیروز كبدی و ویتلیگو موجبات راه اندازی نخستین "مركز سلول درمانی" كشور در پژوهشكده را فراهم آورده است.