كدی در سيستم عامل آيفون توسط يكی از طراحان مستقل اين تلفن هوشمند كشف شده كه به اپل امكان می‌دهد برنامه‌های ذخيره شده در اين دستگاه را از راه دور حذف كند.

 

به گزارش سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، كشف این ابزار كه به كلید مرگ (kill switch) معروف است در حالی صورت گرفته كه اپل در جنجالی بر سر برداشتن برنامه‌های متعدد از iPhone Application Store درگیر شده است.

فروشگاه اپل یك فروشگاه آنلاین است كه به كاربران آیفون اجازه می‌دهد نرم‌افزارها و برنامه‌های جدید مانند مبدل پول و راهنمای رستوران‌ها را به گوشی خود دانلود كنند؛ این برنامه‌ها پیش از فروخته شدن از طریق این فروشگاه باید به تایید اپل برسند.

به گفته‌ی طراحی كه این نرم‌افزار كلید مرگ را در آیفون كشف كرده است،‌ این كد به صورت تئوری می‌تواند فهرستی از برنامه‌های مخرب را دانلود كرده و آن‌ها را با برنامه‌های نصب شده در آیفون تطبیق دهد؛ این امر به این گمانه‌زنی منتهی شده كه اپل می‌تواند هر برنامه‌ای را كه در آیفون نامناسب تشخیص می‌دهد حذف كند.

هنوز هیچ شواهدی وجود ندارد كه كلید مرگ در آیفون فعال شده باشد یا حتی در آینده فعال شود اما به گفته‌ی برخی از كارشناسان امنیتی این كد ممكن است بخشی از قابلیت اینترپرایز آیفون باشد كه این دستگاه را برای استفاده توسط شركت‌ها و سازمان‌ها مناسب می‌كند اما اپل حاضر نشده در این مورد پاسخ‌گویی كند.