مدير گروه تغذيه و بيوشيمى دانشگاه علوم پزشكى تهران گفت: زولبيا و باميه بدترين نوع شيرينى است كه در ماه رمضان استفاده مى‌شود زيرا به دليل نوع پخت و تركيبات آن مانند شكر و روغن فراوان، حاوى مقادير زيادى از كالرى است.

 

سیدعلی كشاورز ، متخصص تغذیه در گفتگو با ایسنا اظهار كرد: شیرینی كه برای ماه رمضان توصیه می‌شود، خرما است كه هم قند مورد نیاز بدن را تامین می‌كند و همچنین این نوع قند مضرات قند معمولی را ندارد و دارای نمك‌هایی است كه بدن از دست می‌دهد.

وی درخصوص رژیم غذایی مردم در ماه رمضان گفت: بررسی‌ها نشان داده است در ماه رمضان چربی و قند خون بعضی از روزه داران افزایش می‌یابد و افراد دچار اضافه  وزن می‌شوند كه این به دلیل رفتارهای غلط تغذیه‌ای، پرخوری و افراط در برنامه غذایی است.

دكتر كشاورز ادامه داد: با وجود این نوع از رفتارهای تغذیه‌ای نه تنها انرژی دریافتی كم نمی‌شود بلكه بعضا انرژی دریافتی افراد روزه‌دار به علت افراط و پرخوری بیشتر هم می‌شود.

مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با تاكید بر خوردن سحری به منظور سلامتی بدن، مصرف مایعات را نیز در هنگام سحر ضروری دانست و در ادامه افزود: به عنوان منبع پروتئین، افراد روزه‌دار می‌توانند گوشت، مرغ، ماهی و یك یا دو عدد تخم‌مرغ و یا حبوبات را در هنگام سحر میل كنند، همچنین استفاده از نان، برنج، ماكارونی و یا یك پیاله ماست و نیز سبزی خوردن در هنگام سحر می‌تواند میزان بروز تشنگی و گرسنگی را  طی روز كاهش دهد.

دكتر كشاورز با اشاره به افراد روزه‌داری كه در طول روز ضعف زیادی دارند، گفت: هر چه میزان مواد غذایی حاوی پروتئین در زمان سحر افزایش یابد، ضعف و گرسنگی در طول روز كمتر می‌شود؛ بنابراین فرد روزه‌دار باید مقدار پروتئین بیشتری را در هنگام سحر مصرف كند.

این متخصص تغذیه درخصوص زمان افطار اظهار كرد: مهم‌ترین كمبودی كه بدن انسان با آن مواجه می‌شود، آب، نمك و مواد قندی است؛ بنابراین فرد روزه‌دار باید روزه خود را با مایعات گرم مثل شیر، چای، آش و سوپ باز كند. ضمن این كه در طبخ سوپ و آش اگر از سبزی استفاده شود نمك‌های مورد نیاز بدن مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم كه در طول روز از دست رفته است، جبران خواهد شد.