پژوهشگران بريتانيايی موفق به كشف شيوه‌ای جديد برای بررسی اثر انگشت مجرمان و مبارزه با جرايم حتی در صورتی شدند كه مجرم اثر انگشت خود را با چيز ديگری پاك كند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز از لندن، مقامات بریتانیایی و آمریكایی از این روش برای بازگشایی 3 پرونده قدیمی استفاده كرده‌اند. "جان باند" فیزیكدان مخترع این روش اعلام كرده كه یكی از پرونده‌ها مربوط به قتل 2 نفر در آمریكاست كه پلیس هم اكنون به حل این پرونده بسیار امیدوار است.
"باند" محقق دانشگاه لیكستر و مشاور پلیس بریتانیا‌ گفت: "در یكی از پرونده‌ها هم شواهد كافی برای شناسایی مجرم وجود دارد."
حدود 100 سال است كه از روش سنتی انگشت‌نگاری با استفاده از ایجاد واكنش شیمیایی در اثر به جا مانده از تعریق دست مجرم بر روی یك شیء برای ایجاد تصویری از اثر انگشت مجرمان استفاده می‌شود.
باند ادامه داد: "‌اما اگر یك مجرم این آثار را پاك كند شانسی برای ایجاد اثر انگشت وی با استفاده از واكنش شیمیایی و روش‌های سنتی وجود ندارد."
این تكنیك جدید به پلیس اجازه می‌دهد تا حتی در صورت پاك شدن آثار به جا مانده، اثر انگشت مجرم را شناسایی كنند.
در این روش محققان متمركز بر ذرات فرسوده و زنگ خورده به جا مانده بر روی فلزاتی خاص هستند كه اندازه آن‌ها به اندازه قطر یك تار مو بوده و در فلزات استفاده شده در ساخت گلوله یا بمب یافت می‌شود.
باند گفت: "‌در این روش پودر مخصوصی روی فلز ریخته می‌شود و سپس با ایجاد یك فرآیند الكتریكی همه ذرات موجود به سطح فلز می‌چسبند. این پودر تنها به آن سطح از فلز می‌چسبد كه فرسودگی‌های مورد نظر باقی‌مانده در آن موجود است."
اگر چه این روش هنوز به تأیید نهایی نرسیده است اما برای بعضی پرونده‌های لاینحل راه حلی حیاتی را گشوده است.