یک پژوهشگر ایرانی از ساخت دو نسخه از دستگاه بشقاب رژیم هوشمند به منظور بهبود و ارتقای فرهنگ تغذیه در ایران خبرداد.

مخترع بشقاب رژیم هوشمند درگفتگو با سلامت نیوز، اظهارداشت: بشقاب رژیم هوشمند باهدف ارتقای صنایع غذایی ، مصرف صحیح غذا و تایید ، کنترل و پیشگیری از غذا های پرکالری و پرچربی برای مصرف کنندگان طراحی و ساخته شد.


محمد رضا شاه بداقی، گفت:نسخه اول دستگاه رژیم هوشمند با ذخیره اطلاعات رژیمی هزار نوع غذا در حافظه شصت و چهار کیلو وزن چهارصد گرم ساخته شده که در صورت تولید به زیر دویست گرم هم کاهش می یابد.


وی با اشاره به اینکه این دستگاه یک ترازوی دیجیتالی است که قابلیت نمایش دادن وزن و ارزش تغذیه غذا را از نظر میزان کالری به کاربر دارد بیان کرد: این دستگاه امکان جستجوی غذا با سرعت بالا، دارای شارژ با آدابتور و سیستم "ای تو کاور آف" یا مجهز به خاموش شدن خودکار و ارتباط با کامپیوتر را دارد.


مخترع بشقاب رژیم هوشمند تصریح کرد: مسئولین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و متخصصین تغذیه و رژیم درمانی کشور درحالی این دستگاه را تایید کردند که تاکنون هیچ گونه حمایت مالی درجهت تولید انبوه آن نکرده اند.


وی با بیان اینکه سرمایه گذاران داخلی، صرف سرمابه درمسیر خرید خانه های کلنگی را با صرفه تر از سرمایه گذاری بر دستگاه رژیم هوشمند می دانند، تصریح کرد: درحال حاضر نزدیک به چهل میلیون ریال اعتبارات به منظور ساخت دستگاه رژیم هوشمند مصرف شده است.


شاه بداقی یادآور شد: نسخه دوم دستگاه رژیم هوشمند با قابلیت ارائه بیش ازچهل نوع ارزش غذایی مواد درحافظه دویست و پنجاه و شش کیلو و وزن چهار صد گرم را دارد که تاکنون شصت درصد از این نرم افزار طراحی شده است.


وی با بیان اینکه به علت کمبود بودجه امکان تکمیل نرم افزار دوم دستگاه رژیم هوشمند ورسیدن به مرحله ساخت آن وجود ندارد گفت: این دستگاه قابلیت های بالایی نسبت به دستگاه اول دارد و امکان نمایش دادن وعده های غذایی رابر حسب وزن و قد کاربررا دارد ودارای صفحه نمایش گرافیکی، پخش موسیقی ،بروشو لیزری و ضبط صدا است.


شاه بداقی با بیان اینکه هم اکنون دو نسخه دستگاه رژیم هوشمند به ثبت اختراعات کشوری رسیده صاحب کسب مدال درمسابقات بین المللی شده است گفت: ایده دستگاه رژیم هوشمند یک نوآوری جدید درجهان محسوب می شود ودرحال حاضر نمونه مشابه آن دردنیا وجود ندارد.


وی با اعلام اینکه درصورت تولید انبوه، دستگاه اول به قیمت هیجده هزار تومان و دستگاه دوم به قیمت هشتاد تا صد هزار تومان به دست مصرف کننده
می رسد، خاطر نشان کرد: کارمطالعاتی نسخه اول دستگاه رژیم هوشمند از سال هشتاد و پنج انجام گرفت که ازخردادماه همان سال به اجرا گذاشته شد و در آذرماه سال 85 به پایان رسید و کار مطالعاتی نسخه دوم آغاز شدکه هم اکنون ادامه دارد.