يك آزمايش خون ساده می تواند درمان سرطان را با نشان دادن كارايی يا عدم كارايی فرايند درمانی متحول سازد.

 كنترل جهش‌های مرگبار تومورهای سرطانی با آزمايش خون ساده ممكن شد!

دانشمندان انگلیسی رویكرد كاملاً نوینی را برای نظارت دقیق بر پیشرفت تومورهای سرطانی بدون نیاز به اسكن یا جراحی طراحی كرده‌اند. 

آن‌ها از تحلیل خون برای شناسایی جهش‌های مرگبار در 20 بیمار از 38 بیمار مورد مطالعه مبتلا به سرطان سینه و سرطان تخمدان استفاده كردند. در این مطالعه نمونه‌های خون از زنان بیمار، قبل، در طول و پس از شیمی‌درمانی در بیمارستان «آدرن‌بروك» مورد آزمایش قرار گرفت. این محققان همچنین موفق به تهیه تصویری از چگونگی پاسخ‌دهی سرطان سینه یك زن به درمان‌های مختلف طی بیش از 16 ماه شدند.
در حال حاضر پزشكان برای درمان بیماران مبتلا به سرطان نیازمند داشتن نمونه‌های بافتی آن‌‌ها هستند كه از طریق عمل جراحی گرفته می‌شوند.
آزمایش جدید از تكنیك توالی دادن (تكنیكی برای خوانش كد ژنتیكی) برای جستجوی بخش‌های بسیار ریز دی ان ای كه تومورهای سرطانی به درون جریان خون وارد می‌كنند و توسط روش‌های آزمایشگاهی معمول یافت نمی‌شوند، بهره بردند.
توالی دادن دی ان ای رویكردی رایج در انجام مطالعات آزمایشگاهی است اما تیم دكتر رزنفیلد از «نقاط داغ سرطانی» بر روی ژن‌های كلیدی و تحلیل دقیق آن‌ها بهره برد.
دكتر «نیتزان رزنفیلد» نویسنده ارشد این مقاله در «موسسه پژوهش سرطان» در كمبریج انگلیس بر این باور است؛ این رویكرد تشخیص و درمان سرطان را دچار انقلاب خواهد كرد و از طریق آن بدون نیاز به عمل جراحی یا بافت‌برداری فرایند تشخیص و درمان را بی‌خطر و كم‌هزینه‌تر می‌كند.
در این تحقیق برای نخستین بار تمامی ژن‌های نمونه خون مورد آزمایش یك زن 56 ساله مبتلا به سرطان سینه مورد تحلیل قرار گرفت و با استفاده از آن‌ محققان دریافتند كه نوع نخست شیوه درمانی بر روی وی كارآمد نبوده است.
به گفته رزنفیلد، آزمایشات بیشتری برای پی بردن به توانایی یا ناتوانی این روش در شناسایی انواع دیگر سرطان‌ لازم است. وی معتقد است چنانچه دانشمندان ژن درست را مورد هدف قرار دهند، دلیلی برای عدم كارآیی آن وجود ندارد.
دكتر «جیمز برنتون» متخصص سرطان تخمدان و یكی از محققان حاضر در این مطالعه نیز این موضوع را كه خون می‌تواند ابزاری مناسب برای اندازه‌گیری پاسخ‌دهی درمان و یافتن جهش‌های ژنی باشد، هیجان‌انگیز توصیف كرد.
نتایج این مطالعه می‌تواند به پزشكان در خصوص عدم كارآیی یك درمان آگاهی داده و به آن‌ها در مورد امتحان روش‌های جایگزین و ممانعت از بروزعوارض جانبی غیرضروری در بیماران كمك كند.
دانشمندان امیدوارند این نوع آزمایش خون كه می‌تواند جان هزاران تن را نجات دهد، ظرف پنج سال آینده در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.
نتایج این تحقیق در ژورنال Science Translational Medicine انتشار یافت.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir