رئيس مرکز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري، 10 دانشمند تراز اول جهان در رشته‌هاي علوم کشاورزي، زيست‌شناسي و بيوشيمي و شيمي را معرفي کرد که در اين ميان، نام يک دانشمند ايراني، به عنوان چهارمين دانشمند برتر علم کشاورزي به چشم مي‌خورد.

دکتر جعفر مهراد، رئيس مرکز منطقه‌اي اطلاع‌رساني علوم و فناوري در گفت‌وگو‌ با مهر، ضمن بيان اين خبر افزود: معرفي دانشمندان جهان در رشته‌هاي مختلف مي‌تواند در راستاي آشنايي و ايجاد انگيزه، بستر مناسبي را براي جهش علمي و کم کردن فاصله علمي با جهان به وجود آورد.

مهراد اظهار داشت: مشاهده تعداد مقالات و تعداد استنادهاي صورت گرفته به مقالات دانشمندان تراز اول جهان از اين نظر براي ما اهميت دارد که به ارزيابي علم و پژوهش و پديدآورندگان دستاوردهاي علمي يعني استادان و محققان در داخل کشور بپردازيم و عملکرد آنها را به عنوان شاخص و معيار انتخاب دانشمندان، پژوهشگران، مبتکران و مخترعان برتر کشور مورد توجه قرار دهيم.

وي گفت: وقتي استادان و محققان، خود را با جريانات علمي هم‌سو و هم‌سطح قرار دهند، استانداردسازي علم و پژوهش بر مبناي اصول و قواعد بين‌المللي تحقق مي‌يابد و نام دانشمندان و دانشگاه‌هاي کشور در درجه بندي نظام‌هاي رتبه‌بندي قرار مي‌گيرد.

برترين دانشمندان در علم کشاورزي
دکتر مهراد در ادامه گفت: آماري که مشاهده مي‌کنيد مربوط به اول ژانويه 1997 تا ماه ژوئن 2007 است. در حيطه علوم کشاورزي نام يک دانشمند ايراني در جايگاه چهارم مشاهده مي‌شود. دکتر فريدون شهيدي، استاد و محقق دانشگاه Memorial Uneversity Of Newfoundland کشور کاناداست. اين دانشمند ايراني نويسنده بيش از پانصد مقاله تحقيقي و مولف و ويراستار بيش از سي کتاب است. دکتر شهيدي سردبير مجله Food Lipids است و جايزه 2005 Stephen s. Chang از آن خود کرده است.
10 دانشمند برتر علم کشاورزي دنيا
برترين دانشمندان در علم زيست‌شناسي و بيوشيمي
وي گفت: در حوزه زيست‌شناسي و بيوشيمي تعداد مقالات و استنادها قابل توجه‌ند.

رئيس مرکز منطقه‌اي اطلاع رساني علوم و فناوري اضافه کرد: دکتر ديويد ليپمن که در مرکز ملي اجتماعات بيوتکنولوژي وابسته به انستيتو ملي بهداشت در مريلند کار مي‌کند با قرار گرفتن در جايگاه نخست داراي 21534 استناد به 22 مقاله‌اي است که وي به رشته تحرير درآورده است.

مهراد گفت: به عبارت ديگر به هر يک از مقالات اين دانشمند تقريبا 978 استناد صورت گرفته که عمق اهميت و اعتبار مقالات را مشخص مي‌سازد.
10 دانشمند برتر علم زيست‌شناسي و بيوشيمي دنيا
وي گفت: وضعيت رتبه‌هاي سوم، چهارم و يازدهم نيز درخور توجه است. گرچه تعداد مقالات اندک مي‌باشد اما به خاطر اهميتي که موضوع مقالات و يافته‌هاي تحقيقات داشته است هر مقاله صدها بار مورد استفاده قرار گرفته است.

برترين دانشمندان در علم شيمي
مهراد اضافه کرد: در مبحث شيمي مي‌توان به پروفسور «رابرت گوبس» اشاره کرد. اين دانشمند که استاد کالتک کاليفرنيا است مجموعا 164 مقاله پر استناد دارد، اما اين مقالات بيش از 13 هزار بار مورد استناد قرار گرفته اند. پروفسور گروبس برنده جايزه نوبل سال 2005 ميلادي در رشته شيمي است.
10 دانشمند برتر علم شيمي
رئيس مرکز منطقه‌اي اطلاع رساني علوم و فناوري تاکيد کرد: اهميت و اعتبار اين دانشمندان علاوه بر تعداد مقالات پراستناد به واقعيت‌هاي ديگر نيز بستگي دارد. به عنوان مثال چاد ميرکين داراي رتبه هفتم در بين 10 دانشمند شيمي برتر جهان تعداد قابل توجهي از مقاله‌هاي پژوهشي خود را در مجله معروف science به چاپ رسانده است. اين استاد شيمي مدير انستيتو نانوتکنولوژي در دانشگاه نورت وسترن ايالت ايلينوي است.

دکتر مهراد افزود: شرح زندگاني عملي اين دانشمندان هر کدام آموزنده است. براي کسب توان رقابتي در عرصه جهاني شناخت دانشمندان برتر و فعاليت‌هاي پژوهشي آنان اهميت دارد. در واقع با کسب آشنايي و همسو شدن با اين نوع توانمندي‌ها مزيت‌هاي نسبي دارد.

به اعتقاد دکتر مهراد، حرکت توسعه علمي بايد حرکتي تلقي شود که بيشترين بخش آن تحول در زير ساخت‌ها از طريق ايجاد و تقويت نظام‌هاي پژوهشي و تعامل و برقراري ارتباط نزديک ميان دانشگاه‌ها و دانشمندان داخل با جهان پيرامون به منظور احراز جايگاه نخست علمي بر اساس چشم انداز بيست ساله کشور باشد.