سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدید یک نوع نادر از سرطان خون به نام لوسمی لنفوبلاستیک حاد(ALL) را تایید کرد.

داروی جدید سرطان خون

این داروی جدید "Marqibo" نام دارد و حاوی ماده موثر  "vincristine sulfate"است.این ماده فعال و موثر به صورت مایع برای تزریق وریدی است و در داخل کپسول هایی به نام "liposome " ذخیره می شود که یکی از وسایل جدید جابه جایی داروها است و درصد جذب دارو و حفظ اثربخشی آن را افزایش می‌دهد.

لوسمی لنفوبلاستیک حاد (All) نوعی سرطان است که بر روی لنفوسیت‌ها و سلول های تولیدکننده لنفوسیت در مغز استخوان تأثیر می‌گذارد.

لنفوسیت‌ها نوعی از گلبولهای سفید خون هستند که آنتی‌بادی تولید کرده و از بخش‌های حیاتی سیستم ایمنی بدن هستند. لنفوسیت‌ها برای عملکرد خود به زیرگروه هایی تقسیم می‌شوند که عمده‌ترین آنها سلول های B و T هستند.

در لوسمی لنفوبلاستیک حاد (All) تجمعی از سلول های تشکیل‌دهنده لنفوسیت‌ نابالغ به نام سلولهای بلاست در مغر استخوان دیده می‌شود. این سلول ها، سلول های طبیعی خون را تحت تأثیر قرار داده و نهایتاً باعث کاهش تولید گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت‌های خون می‌شوند.

موسسه ملی سرطان آمریکا پیش بینی می‌کند که امسال بیش از ۶ هزار مرد و زن به این بیماری سرطانی مبتلا شوند و بر اثر آن بیش از 1440 نفر جان خود را از دست بدهند.

داروی  "Marqibo " از عوارض جانبی آن یبوست، تهوع، فقدان سلولهای سفید خون، تب و برخی آسیبهای عصبی، اسهال، بی خوابی و عدم اشتها و خستگی باشد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:Mehrnews.com