آی‌پاد و آی‌فون و به‌خصوص مک یک سه‌ماهه طلایی را برای اپل رقم زدند. اپل می‌گوید که در سه‌ماهه بعدی هم همین رویه را ادامه خواهد داد

کارشناسان برای توصیف نتایج مالی اپل که روز 22 اکتبر منتشر شد، کلمه‌های ستایش‌آمیز و صفت‌های تفضیلی کم آورده بودند. این تولید‌کننده وسایل الکترونیکی مصرفی با اعلام نتایج سه‌ماهه مالی چهارم خود همه پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشت. اپل همچنین با اعلام پیش‌بینی خود برای سال مالی آینده پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه وال‌استریت را هم از سکه انداخت و اهداف بسیار بالاتری را برای خود در نظر گرفت. تنها سؤال باقی‌مانده برای کارشناسان این بود که اپل به عنوان حسن ختام چه خواهد کرد.

 اپل فروش سه‌ماهه چهارم سال مالی گذشته خود را 6.3 میلیارد دلار اعلام کرد و فروش کلی سالانه آن هم به 24 میلیارد دلار رسید. این مبلغ 4.5 میلیارد دلار بیشتر از بهترین درآمد اپل در تمام تاریخ خودش بود. اپل سود خود را 904 میلیون دلار یا 1.01 دلار به ازای هر سهم اعلام کرد. قیمت سهام اپل در داد و ستد‌های بعد از اعلام نتایج 6.9 درصد یا 11.99 دلار بالا رفت. با این افزایش، قیمت سهام اپل به 186 دلار رسید و به پیش‌بینی 200 دلاری کارشناسان نزدیک‌تر شد.
بعد از اعلام این نتایج درخشان بود که مدیریت اپل یک خبر غافلگیر‌کننده‌‌تر هم اعلام کرد و باعث شگفتی همه شد. آنها به جای محافظه‌کاری، پیش‌بینی‌هایی برای سه‌ماهه مالی آینده اعلام کردند که بسیار فراتر از انتظارات وال‌استریت بود. اپل پیش‌بینی کرد که فروش‌اش در سه ماهه اول سال مالی آینده –که شامل فصل تعطیلات هم خواهد شد- 9.2 میلیارد دلار خواهد بود؛ در حالی که کارشناسان 8.58 میلیارد دلار را حد نهایت پیش‌بینی‌های خود قرار داده بودند. اپل همچنین درآمد هر سهم را نیز 1.42 یا 1.43 دلار پیش‌بیني کرد که باز هم فراتر از همه پیش‌بینی‌ها است.
در همایشی که بعد از اعلام نتایج برای کارشناسان و روزنامه‌نگاران برگزار شد، آنها مدیر ارشد عملیاتی اپل، تیموتی کوک، و مدیر ارشد مالی اپل، پیتر اُپن‌هایمر، را با سؤالات پی‌درپی درباره معنی این نتایج و راهبرد آینده اپل سؤال پیچ کردند.
علی‌رغم همه خبرهای خوب و مثبت، بعضی از کارشناسان از جواب‌های محافظه‌کارانه و تکراری مدیران اپل حرص می‌خوردند و به علامت مخالفت سر تکان می‌دادند. شاو وو، کارشناس مؤسسه سانفرانسیسکویی American Technology Research، می‌گوید: «من به یاد نمی‌آورم آخرین باری که اپل فراتر از توافق همه کارشناسان پیش‌بیني کرد کی بود.»
شانون کراس، کارشناس Cross Research گفت: «نمی‌دانم که آنها پیش‌بینی‌هایشان را با بی‌مبالاتی انجام داده‌اند یا اینکه آن‌قدر وضع‌شان خوب است که به خود مطمئن هستند. هر کدام که باشد به هر حال این پیش‌بینی‌ها می‌تواند مقدمه یک سه‌ماهه مالی خوب برای اپل محسوب شود.»
مک پیشرو است
سه‌ماهه‌ای که به پایان رسید علاوه بر نتایج خوب به دلایل دیگری هم شایان توجه است؛ مثلاً اینکه فروش مک همه رکوردهای قبلی را شکست. اپل حدود 2.2 میلیون رایانه مک فروخت و 3.1 میلیادر دلار درآمد کسب کرد. حدود 50 درصد از کل درآمد اپل از محل فروش رایانه‌های مک به دست آمده است. تعداد مک‌های فروخته شده نسبت به مدت مشابه سال قبل نیم میلیون دستگاه بیشتر بوده است.
در کل سال مالی طی شده، اپل 7 میلیون مک فروخت که حدود 3 میلیون بیشتر از تعداد فروخته شده در سال 2006 است. چارلز ولف، مدیر خبرنامه‌ای در نیویورک، گفت: «از نظر من این سه‌ماهه فقط و فقط از نظر عملکرد مک قابل توجه است. حتی آی‌فون مک، که در ابتدی سه‌ماهه چهارم عرضه شد، هم چنین عملکردی نداشته است.»
به عقیده آقای ولف اقبال مصرف‌کنندگان به مک نتیجه جلب توجه آنها از طریق آی‌پاد و همچنین تصمیم درست اپل برای ساده کردن فرآیند اجرای ویندوز روی مک است. او می‌گوید: «آی‌فون را فراموش کنید. هنوز هم آی‌پاد است که باعث علاقه همه به مک می‌شود و سالانه 100 میلیون نفر را به فروشگاه‌های اپل می‌کشاند. بیشتر‌ آنها کاربر ویندوز هستند و حالا که امکان نصب ویندوز روی مک وجود دارد بزرگ‌ترین مانع کنار رفته و همه آنها ممکن است کاربر مک بشوند.»
فروش آی‌پاد البته هیچ رکورد خاصی را نشکست، ولی نسبت به سال قبل 17 درصد بیشتر شد و به 10.2 میلیون دستگاه رسید. آی‌پاد مسئول 26 درصد یا 1.6 میلیارد دلار از درآمد اپل در این سه‌ماهه بود.
محصولی که همه درباره‌اش صحبت می‌کنند، يعني آی‌فون هم سهم خودش را ادا کرد و در رشد درآمدهای اپل تأثیر گذاشت. اپل يک میلیون و 119 هزار دستگاه آی‌فون را در این سه‌ماه فروخت و تعداد کل آی‌فون‌های فروخته شده خود را به 1.4 میلیون دستگاه در عرض 92 روز رساند.
اپل همچنین با فروش خود از طریق فروشگاه‌های خودش هم رکورد شکست. در این سه‌ماهه فروشگاه‌های اپل 437 هزار مک فروختند که نسبت به سال قبل 46 درصد افزایش نشان می‌دهد. اپل این فروش را از 197 فروشگاه خود در سطح جهان به دست آورده و تا پایان سال 40 فروشگاه جدید هم افتتاح خواهد کرد. یکي از این فروشگاه‌ها در شانگ‌های چین افتتاح خواهد شد.
حالا اپل با این‌همه پول چه خواهد کرد؟
حتی سه‌ماهه‌های رکوردشکن هم ممکن است سؤالات بی‌جوابی را در ذهن سهام‌داران باقی بگذارند. اپل در حالی سال مالی خودش را به انتها می‌رساند که 15 میلیارد دلار به‌صورت پول نقد یا سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت دارد. این مبلغ گزاف باعث شده خیلی‌ها سؤال کنند که آیا اپل سود را میان سهام‌داران پخش خواهد کرد، یا اینکه به بازخرید سهام خود خواهد پرداخت.
حتی قیمت بالای سهام اپل باعث شده خیلی‌ها به لزوم یک تقسیم سهام بزرگ فکر کنند. کراس می‌گوید: «بدون شک فشارها باعث خواهد شد که مدیران مجبور به تقسیم سود میان سهام‌داران بشوند. اما از سوی دیگر اپل این پول را در کارهای دیگری سرمایه‌گذاری کرده یا می‌خواهد بکند.»
این حجم پول نقد می‌تواند به صورت دیگری هم برای اپل مفید باشد. از جمله اینکه با بستن قراردادهای بزرگ و بلندمدت با تأمین‌کنندگان قطعات دستگاه‌هایش مثل آی‌پاد، مشکل تأمین قطعات را حل کند. آقای وو اعتقاد دارد که با استفاده گسترده‌ای که حافظه‌های فلش در آی‌پادها و آی‌فون‌ها و حتی رایانه‌های شخصی پیدا کرده‌اند، اپل می‌تواند مثل گذشته با بستن قرارداد‌های بزرگ با شرکت‌هایی مثل هاینیکس و سامسونگ آینده خود را بیمه کند. او می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که آنها دقیقاً به چه قطعاتی بیشتر نیاز دارند. حدس من این است که خودشان هم درست نمی‌دانند و به همین خاطر است که این همه پول نقد را جلوی دست خود نگه می‌دارند. مدیریت اپل از نظر مالی بسیار محافظه‌کار است و اوقات بدی که پول نقد کافی در اختیار نداشت را هرگز فراموش نخواهد کرد.»