روسیه تا سال 2015 اولین فضاپیمای بدون سرنشین خود را به ماه پرتاب خواهد کرد

«سازمان فضایی فدرال روسیه» یا همان «روسکاسموس» قصد دارد در سال 2015 یک فضاپیمای بدون سرنشین را به ماه پرتاب کند. این کار سازمان فضایی روسیه اولین گام در راستای  ایجاد یک پایگاه روباتیک در ماه قلمداد می شود.

فضاپیمای بدون سرنشین روسیه، لونا گلوب – Luna Glob نام دارد که بعد از آن دو مدارگرد و دو ماه نورد هم به فضا پرتاب خواهند شد. مدارگردها و ماه نوردها برای بررسی خاک ماه و جمع آوری نمونه از سطح آن اعزام می شوند که با انجام ماموریت خود به زمین بازخواهند گشت.

لونا گلوب از ایستگاه فضایی "ووستاشنی" در شرق روسیه به فضا پرتاب می شود. این فضاپیما با خود وسایل و ابزارآلات علمی که جمعاً 120 کیلوگرم می شود را جهت اندازه گیری گرد و غبار و اشعه های کیهانی و انجام آزمایش های اخترفیزیکی (آزمایش هایی مربوط به بررسی ویژگی های اجرام آسمانی) به فضا می برد.



وقتی این کار صورت گرفت، یک ماه گرد – مدارگرد به وزن 58 کیلوگرم برای مستقر شدن در قطب جنوب ماه به فضا پرتاب خواهد شد. این دو برای بررسی دهانه کوه های ماه و اکتشاف منطقه به مدت یک سال مشغول به فعالیت خواهند بود. بعد از آن یک مدارگرد و یک کاوشگر هم به فضا پرتاب خواهند شد. این کاوشگر با خود یک ماه نورد 400 کیلوگرمی حمل می کند تا بتواند خاک ماه را مورد بررسی قرار دهد. پس از آن کاوشگر دوم با یک کیلوگرم نمونه از خاک و سنگ موجود در ماه به زمین بازخواهد گشت.

در نهایت به نظر می رسد تا سال 2037 روسیه یک پایگاه فضایی روباتیک شامل پایگاه انرژی خورشیدی، ماه نورد تحقیقاتی و یک ماهواره در حال چرخش در ماه ایجاد کند.

برنامه ساخت پایگاه فضایی روسیه در ماه، اواخر دهه 90 طرح ریزی شده بود و قرار بود لونا گلوب سال پیش به فضا پرتاب شود اما به خاطر مشکلات اقتصادی، پرتاب آن با تاخیر مواجه شد.



ماه پیش «دیمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه از افزایش بودجه صنعت فضایی خبر داد. قرار است در این افزایش بودجه، مبلغ 70 میلیارد دلار در بازه زمانی 2013 تا 2020 به این صنعت تزریق شود.




تهیه شده توسط: دنیای علم، فناوری و تکنولوژی| علمولوژی
www.seemorgh.com/news
اختصاصی سیمرغ

مطالب داغ سایر بخشها:
پول آورترین رشته های دانشگاهی
قیمت خودروهای لوکس در بازار تهران (جدول)
سخن احمدی نژاد امروز و احمدی نژاد ۸ سال قبل
کسانی که بدون گواهینامه رانندگی می کنند به مراجع قضایی معرفی می شوند
جدول آخرین قیمت خودروها (91/10/30)