عضو هئیت علمی مرکز ملی اقیانوس شناسی گفت: توسعه ساختمان سازی و اسکله سازی،افزایش توریستها و غواصان، آلودگی های نفتی و دمایی و استفاده از دستگاههای آب شیرین کن از مواردی است که به مرجانها در جزیره کیش صدمه می زند.

دکتر حمید رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه مرجانها در جزایر ایران درخلیج فارس از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند گفت: مرجانها همانند جنگل در زیر آب عمل می کنند و باعث جلوگیری از شدت امواج در سواحل دریا می شوند لذا اهمیت خاصی در جهان دارند.

وی افزود: مرجان تنها جانوری است که با آن می توان پیوند استخوان کرد و از نظر دارویی در تهیه قرص کلسیم فوق العاده مورد اهمیت است، ضمن اینکه این جانوران از اهمیت توریستی خوبی نیز برخوردار هستند.

دکتر رضایی با اشاره به علت تخریب مرجانها در جزیره کیش گفت: توسعه ساختمان سازی و اسکله سازی، افزایش توریستها و غواصان، آلودگی های نفتی و دمایی و استفاده از دستگاههای آب شیرین کن از مواردی است که به مرجانها در این منطقه صدمه می زند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در شمال جزیره کیش وجود دارد استفاده از آب شیرین کن است که بغیر از تاثیر بر جانوران دریا، آب دریا را نیز گرم می کند.

عضو هئیت علمی مرکز ملی اقیانوس شناسی در ادامه اضافه کرد: برای جزایری مثل کیش باید مدیریت داشته باشیم و با اطلاع رسانی مناسب در مناطقی که مرجانها حضور دارند، مانع از بین رفتن آنها شویم.

وی با اشاره به مهمترین برنامه هایی که برای مقابله با از بین رفتن مرجانها مد نظر است تصریح کرد: پروژه اول ما برای مقابله با این ضایعه بویه گذاری در مناطقی  است که سنگ فرش مرجانی (تجمعی از مرجانها) وجود دارد.

دکتر رضایی افزود: پیوند زدن مرجانها و تاسیس چراگاه‌های مصنوعی توریستی ازپروژه های دیگری است که در جهت حفاظت از مرجانها مد نظر قرار داده ایم.

وی  بزرگ ترین مشکل محیط زیست دریایی ایران را نبود پارک ملی دریایی عنوان کرد و گفت:  متاسفانه ما در محیط زیست دریایی  تحقیقات ارزیابی زیست محیطی استاندارد نداریم که در این خصوص نیز باید تدابیر لازم اندیشیده شود.