مهمترين عامل رويکرد ايرانيان به وبلاگ‌نويسي مساله بيان از خويشتن و شخصي‌نويسي است؛ حتي اين عامل بسيار قوي‌تر از عوامل سياسي و پيگيري مسائل اجتماعي است.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمد زند كريمخاني، محقق حوزه وبلاگ، در وبلاگ "من ارتباط دارم، پس هستم" به نشاني http://parsazand.blogfa.com آورده است: تقريبا ‌٨١ درصد وبنويسان زن علاقه زيادي به بيان خويشتن و ارائه عقايد و نظرات خويشتن دارند و اين رقم در مردان ‌٧٩ درصد است. نکته مشکوک اين است که از بين ‌١٣٥ زن وب نويس يک نفر هم نگفته که مطالب وبلاگش اصلا از خودش نيست. ولي در مردان خيلي‌ها بودند که ادعا کردند که محتواي وبلاگشان عقايد خودشان نيست.

هم‌چنين انگيزه دوست يابي و تفريح و سرگرمي زنان وب نويس با ‌٣٥ درصد دربرابر ‌٣٢ درصد مردان، بيشتر است. ولي نکته مشکوک دوم اينجاست که زنان وبنويس در ‌٤٦ درصد موارد در برابر ‌٤٠ درصد مردان، مخالف اين انگيزه در رويکرد به وبلاگ‌نويسي شدند که نشان‌دهنده دامنه وسيع پاسخگويي زنان نسبت به مردان در يک مسئله است.

در پايان اين که ‌٥٣ درصد زنان اعلام کرده اند که شغل و حرفه شان در وبنويسي آنها موثر است و اين رقم در مردان ‌٥١ درصد است ولي از طرف ديگر بيشتر از زنان مدعي شدند که شغل و حرفه در وب نويسي شان تاثيري ندارد. ( بازهم گستردگي دامنه پاسخگويي مشهود است).

نويسنده اين نوشتار در پايان آورده است: جدا" سه مورد مشکوک بالا را شما چگونه تفسير مي‌کنيد؟