محققان مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه محقق اردبیلی موفق شدند با استفاده از روش تلقیح مصنوعی ملکه‌های زنبور عسلی تولید کنند که مقاومت بالایی در برابر بیماری داشته و با شرایط کشور سازگار هستند.

رضا اشرفی مجری طرح  مطالعه در زمینه اصلاح نژاد زنبور عسل را از حوزه‌های اصلی تحقیقاتی این شرکت دانش بنیان ذکر کرد و گفت: پس از 5 سال رکوردبرداری از زنبورهای شمال ایران، تعداد سه هزار زنبور ایرانی را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: با استفاده از روش‌ تلاقی‌های هدفمندی که بر روی گونه‌ زنبورهای ایرانی به منظور اصلاح نژاد انجام دادیم، از تعداد سه هزار نوع زنبور، 80 نوع زنبور با ویژگی‌های مطلوب جداسازی شدند.

اشرفی اضافه کرد: با جداسازی گونه‌های زنبورهای مورد نظر، پایه مادری و پدری زنبورها را برای تولید ملکه تشکیل دادیم.

وی با بیان این که در این مطالعات تولید ملکه به روش تلقیح مصنوعی انجام شده است، در این باره توضیح داد: برای تلقیح مصنوعی لازم است تا جمعیت اصلاح شده مناسب با صفات مطلوب داشته باشیم که پس از پنج سال مطالعه، جمعیت اصلاح شده را تشکیل دادیم.

مجری طرح خاطرنشان کرد: پس از ایجاد جمعیت پایه پدری و مادری، اسپرم‌گیری انجام شد و با استفاده از دستگاه تلقیح مصنوعی، ‌عمل تلقیح برای تولید مصنوعی ملکه صورت گرفت.

اشرفی با تاکید بر اینکه نژاد استفاده شده برای تولید ملکه از نژاد کاملا ایرانی است، خاطرنشان کرد: از این رو ملکه تولید شده کاملا با شرایط کشور سازگاری دارد.

این دانشجوی دکتری بیوتکنولوژی دانشگاه محقق اردبیلی به بیان ویژگی‌ ملکه‌های زنبور تولید شده پرداخت و گفت: ملکه‌های تولید شده مقاومت بالایی در برابر بیماری‌ها و آفات زنبورهای عسل دارند؛ ضمن آن که از زمستان گذرانی (گذران زمستان در کلونی‌های زنبور عسل) بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه ملکه تولید شده دارای بچه‌زایی کمی است، یادآور شد: عملکرد زنبورهای ملکه تولید شده از لحاظ تولید عسل بیشتر از زنبورهای معمول است.

اشرفی از تولید تجاری ملکه بارور از طریق تلقیح مصنوعی از جمعیت منتخب برتر خبر داد و اظهار داشت: تاکنون با استفاده از این روش هزار ملکه تولید شده است که در بهار به زنبورداران تحویل داده می‌شود.

وی در عین حال تاکید کرد که ظرفیت تولید تا 10 ملکه وجود دارد.

مجری طرح همچنین تولید محصولات جانبی از کندوها را از دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی شرکت خود، مستقر در مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی نام برد و گفت: در این مطالعات موفق به تولید گرده گل، بره موم و موم شدیم که دارای کاربردهای درمانی و بهداشتی هستند.

اشرفی با تاکید بر اینکه بره موم دارای خاصیت ضد عفونی است، یادآور شد: این ماده به عنوان یک ماده اولیه دارویی در صنایع بهداشتی و داروسازی استفاده می‌شود ضمن آنکه در خمیردندان کاربرد دارد و به عنوان دهان شویه در بسیاری از کشورها کاربردی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک استان اردبیل، امکان صادرات ملکه‌های تولید شده به کشورهای همجوار وجود دارد.


گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir