حذف نام ایران از فستیوال جهانی معماری!
دبیر جامعه مهندسان معمار از پیگیری این نهاد برای حل مشکل حذف نام ایران از فهرست فستیوال جهانی معماری خبر داد.

پرشیا قره‌گزلو درباره‌ حذف نام ایران از فستیوال جهانی معماری، اظهار کرد: شرکتی که فستیوال جهانی معماری WAF را برگزار می‌کند در انگلستان است و تا سال 2014 با وجود تحریم‌ها علیه ایران، معماران کشور ما در این فستیوال ثبت‌ نام می‌کردند و گاهی هم طرح‌های آن‌ها در شاخه‌های مختلف به‌عنوان برگزیده معرفی می‌شد؛ اما امسال صفحه ثبت‌ نام برای معماران ایرانی و کسانی که طرح‌های‌شان در ایران است، فعال نشده است.

او ادامه داد: در یک اتفاق عجیب، جغرافیای ایران و نام کشور ما از فهرست ثبت‌ نام فستیوال جهانی معماری حذف شده و کسانی که برای ثبت‌ نام به سایت فستیوال مراجعه کردند نتوانستند ثبت‌ نام کنند. نه‌تنها معماران ایرانی، بلکه معماران خارجی که طرحی برای ایران دارند نیز تا امروز نتوانسته‌اند برای شرکت در این فستیوال ثبت‌ نام کنند.

قره‌گزلو همچنین درباره‌ پیگیری این اتفاق توسط جامعه مهندسان معمار، گفت: جامعه مهندسان معمار به‌عنوان فراگیرترین جامعه معماران حقیقی ایران، پیگیر این مشکل است و از 8 صبح روز شنبه، 19 اردیبهشت که بیانیه‌ ما در این زمینه روی سایت قرار گرفت تا عصر همان روز، 240 نفر نام خود را در اعتراض به این اتفاق، زیر این بیانیه نوشتند.

دبیر جامعه مهندسان معمار درباره‌ احتمال بازگشت نام ایران به این فستیوال، اظهار کرد: با توجه به این‌که مهلت ثبت‌ نام تا اول خردادماه (22 می 2015) اعلام شده، به نظر می‌رسد احتمال نتیجه دادن پیگیری‌های ما خیلی کم باشد، اما ما همه تلاش خود را می‌کنیم که این مشکل برطرف شود.

فستیوال جهانی معماری WAF در فراخوان سال 2015، نام ایران را از فهرست انتخاب ملیت ثبت نام معماران و همچنین فهرست انتخاب مکان اجرای پروژه حذف کرده و مسوولان ثبت‌ نام فستیوال در پاسخ به پرسش همکاران متعدد ایرانی، دلیل این اقدام را نبودن روابط تجاری با ایران عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که معماران ایرانی در دوره‌های پیشین همواره در این فستیوال شرکت کرده‌اند و آثار آن‌ها بارها به‌عنوان منتخبان فهرست کوتاه و همچنین برندگان گروه‌های مختلف موضوعی مورد توجه هیئت‌های داوران قرار گرفته است.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir