معاون سلامت وزير بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي با ابراز نگراني از روند رو به رشد بيماري‌هاي مقاربتي در بين جوانان طي پنج سال گذشته، بر ضرورت برخورد آگاهانه با اين واقعيت به منظور كاهش آسيب‌هاي ناشي از آن تاكيد كرد.

دكتر مويد علويان در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: اين بيماري‌ها قطعا با شرايط نامساعد اجتماعي، اقتصادي و مشكلات ازدواج در ارتباط هستند و بايد وجود اين مشكل را به عنوان يك واقعيت بپذپريم.

وي با تأكيد بر اين كه وزارت بهداشت در تلاش براي رفع اين گونه آسيب‌ها در جامعه است، خاطرنشان كرد: بايد افراد داراي رفتارهاي پرخطرجنسي، خدمات درماني و آموزشي لازم را دريافت كنند.

معاون وزير بهداشت يادآور شد: بطور قطع در درجه نخست بايد از بروز رفتارهاي ناسالم در جامعه جلوگيري كنيم؛ اما در صورت شناسايي افرادي كه به اين رفتارها گرايش دارند، بايد به منظور جلوگيري از بروز آسيب به آن‌ها و ديگران، اين افراد را تحت برنامه‌هاي آموزشي و بهداشتي قرار دهيم.

علويان اضافه كرد: البته اين به معناي دفاع از رفتارهاي پرخطر جنسي نيست؛ بلكه به معناي ارائه راه‌حل‌هاي معقول در برابر اين آسيب اجتماعي است.

وي، ايدز را خطرناك‌ترين بيماري‌هاي مقاربتي معرفي و اظهار كرد: با وجود چنين بيماري‌هاي خطرناكي، لزوم كنترل بيماري‌هاي مقاربتي بيشتر احساس مي‌شود.

علويان از سوي ديگر به افراد جامعه توصيه كرد: در درجه نخست با خويشتن‌داري از رفتارهاي پرخطر جنسي و در پي آن ابتلا به بيماري‌هاي خطرناك جلوگيري كنند.

انجام مراحل كارشناسي راه‌اندازي مراكز سلامت

ارائه خدمات براي كنترل رفتارهاي پرخطرجنسي در مراكز سلامت

معاون سلامت وزير بهداشت در اين زمينه به طرح احداث مراكز سلامت در شهرهاي مختلف اشاره كرد و به ايسنا گفت: در اين مراكز خدمات مربوط به كنترل رفتارهاي پرخطر جنسي ارائه خواهد شد.

علويان ساير خدمات اين مراكز را شامل واكسيناسيون، تنظيم خانواده، بهداشت باروري و خدمات بهداشتي برشمرد و اعلام كرد: اقدامات اين طرح انجام شده است.

وي همچنين گفت: اين مراكز قابل واگذاري به بخش خصوصي بوده و وزارت بهداشت در نظر دارد تا امكان فعاليت بخش‌هاي غيردولتي را نيز در مراكز سلامت فراهم كند.

معاون سلامت وزير بهداشت با تاكيد بر اين كه در حال حاضر وزارت بهداشت، اقداماتي را جهت كنترل و درمان رفتارهاي پر خطر جنسي انجام مي‌دهد، گفت: البته در زمينه انجام اين اقدامات به طور شفاف محدوديت‌هايي وجود دارد.

علويان در عين حال از بيان اين محدوديت‌ها و ارائه توضيح بيشتر درباره فعاليت‌هاي وزارت بهداشت در مورد نحوه كنترل و درمان رفتارهاي پرخطرجنسي خودداري كرد.