ویندوز 10 رمز وای-فای شما را فاش می‌کند
اگر شما پیشنهاد مایکروسافت مبنی بر ارتقای رایگان ویندوز رایانه خود به نسخه 10 را قبول کرده اید باید بدانید که این سیستم عامل جدید قابلیتی موسوم به وای- فای سنس دارد که به طور خودکار رمزعبور وای-فای شما را در اختیار دیگران می‌گذارد.

به نقل از پایگاه خبری تامزگاید، زمانیکه قابلیت وای-فای سنس روشن باشد، تمام افراد در فهرست تماسهای اسکایپ، اوت لوک یا هات میل و همچنین تمام دوستان شما در فیس بوک مادامیکه که در محدوده وای- فای شما باشند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.مایکروسافت این قابلیت را برای حفظ زمان و نجات دادن آنها از دردسر ایجاد کرده است اما برخی کارشناسان امنیت سایبر این قابلیت را یک فاجعه قریب الوقوع می‌دانند.

برایان کربز - کارشناسان امنیت رایانه و دیگران؛ نگران این هستند که افراد غریبه یا غیرقابل اعتماد به شبکه وای – فای خانگی کاربران دسترسی پیدا کنند.

مایکروسافت سعی کرده که به کاربران این اطمینان را بدهد و اشاره دارد که شما هر زمان که به یک شبکه جدید وصل می‌شوید باید "وای-فای سنس" خود را فعال کنید و اینکه افرادی که شما دسترسی شبکه خود را در اختیارشان قرار میدهید، نمیتوانند آن دسترسی را در اختیار افرادی دیگری قرار دهند و اینکه این قابلیت رمزعبور واقعی را در اختیار دیگران نمی‌گذارد و بلکه نسخه رمزگذاری شده آن را تبادل می‌کند.

به رغم این حفاظتها، این مسئله برای کاربران قدری خطرناک است و بسیاری افراد هستند که با هر سوالی که رایانه از آنها می‌پرسد، موافقت می‌کنند. اگر کاربری با تبادل وای-فای سنس با دوستان خود در فیس بوک موافقت کند، آنگاه تمام این افراد به شبکه اینترنت کاربر دسترسی پیدا خواهند کرد.

اگر بخواهید قابلیت وای-فای سنس را غیرفعال و حافظه آن را پاک کنید، کار چندان سختی نیست. برای این کار به بخش تنظیمات بروید، در بخش شبکه و اینترنت، روی گزینه وای-فای کلیک کنید. سپس گزینه مدیریت تنظیمات وای-فای را انتخاب کنید، در بخش وای- فای سنس تمام قابلیتها را خاموش بردارید.

منبع: ایسنا