روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي ايران طي اطلاعيه‌اي از تمام شهروندان درخواست کرد تا جهت حفظ سلامتي و جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي مختلف پوستي از خريد هرگونه اقلام آرايشي و بهداشتي بدون پروانه ساخت معتبر با مجوز ورود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي جدا خودداري کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، در اين اطلاعيه از شهروندان خواسته شده به هنگام خريد و مصرف اقلام آرايشي و بهداشتي موارد زير را نيز مورد توجه اکيد قرار دهند: «براساس ماده 11 قانون مواد خوردني، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي مشخصات نام فرآورده، شماره پروانه ساخت و سري ساخت، حجم با وزن خالص، تاريخ توليد و انقضاء، ترکيبات مواد تشکيل دهنده، نشاني کارخانه توليد کننده و شرايط نگهداري بايد بر روي بسته‌بندي کليه اقلام ساخت داخل به صورت فارسي، خوانا و مشخص نوشته شده باشد.

بر روي تمام اقلام خارجي بايد برچسب فارسي نويس به دليل احتمال تقلبي بودن حتي اگر داراي نام‌هاي معروف هستند غيرقابل مصرف مي‌باشند.

خريد و فروش تمامي اقلام دارويي به هر شکل خارج از داروخانه اکيدا ممنوع مي باشد.

خريد و فروش انواع لنزهاي رنگي و مايعات شست‌وشوي لنز در فروشگاه‌هاي عرضه مواد آرايشي و بهداشتي ممنوع است.

در هنگام مصرف مواد آرايشي و بهداشتي حتما به راهنما (بروشور) داخل بسته‌بندي آن دقت شود.

مواردي همچون شماره ثبت، شماره بهره برداري، بارکد به هيچ عنوان نشانه مجوز توليد بهداشتي نبوده و مواد آرايشي و بهداشتي حتما بايد داراي پروانه ساخت با مجوز رسمي ورود از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي باشند.

وضعيت ظاهري تمامي اجناس آرايشي و بهداشتي بايد کاملا مناسب بوده و هرگونه تغيير رنگ، بو، حالت فيزيکي نشانه عدم مطابقت با ويژگي‌هاي مربوطه آن جنس بوده و اين گونه مواد غيرقابل مصرف مي باشد.

شايان ذکر است؛ کليه فروشندگان مواد آرايشي و بهداشتي بايد اجناس خود را از مراکز معتبر و شناسنامه‌دار با فاکتور رسمي و معتبر و داراي نشاني فروشنده، خريداري و عرضه كرده و هنگام بازديد بازرسان ارائه كنند و از خريد اين گونه اقلام از دستفروشان، رهگذران، مسافران و مراکز غيرمجاز جدا خودداري كنند.

گفتني است؛ شهروندان مي‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف در داروخانه‌هاي مناطق 2-5-6-9-18-21 و 22 شهر تهران و شهرستان‌هاي کرج، ساوجبلاغ، شهريار، رباط کريم و نظرآباد با شماره تلفن گوياي 88607947 و يا با شماره تلفن گوياي 88607960 معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي ايران تماس بگيرند.