پس از هفت سال تلاش پزشكان و محققان ايراني، داروي زخم پاي ديابت كه براي نخستين بار در جهان توسط پژوهشگران كشورمان ساخته شده صبح امروز در محل بيمارستان امام خميني (ره) تهران رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد باقر لاريجاني، رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران در معرفي داروي آنژي پارس «ANGIPARS»، گفت: اين دارو كه براي نخستين بار توسط پژوهشگران كشورمان ابداع شده است در سه نوع كپسول، آمپول و پماد عرضه مي‌شود و كارآزمايي‌هاي باليني آن نشان داده است كه مصرف آن در يك دوره دو ماهه بين 57 تا 88 درصد بهبودي زخم پاي ديابتي را باعث مي‌شود.

وي با بيان اين كه اثرات «آنژي پارس» بلند مدت بوده و حتي پس از دوره درمان نيز تداوم مي‌يابد، تصريح كرد: اين دارو در دوزهاي درماني هيچ گونه عارضه جانبه جدي براي بيمار ايجاد نمي‌كند.

دكتر لاريجاني با اشاره به تاثير فوق‌العاده آنژي پارس در پيشگيري از قطع عضو بيماران ديابتي يادآور شد: استفاده از اين دارو در درمان زخم پاي ديابتي كاملا مقرون به صرفه است.

وي با اشاره به مطالعاتي كه در جمعيت 20 سال به بالا در شهر تهران صورت گرفته است، شيوع ديابت را در مردان 8/9 درصد و در زنان 8/11 درصد برآورد كرد و افزود: به طور كلي اين بيماري به ميزان 6/10 درصد در افراد شايع است.

15تا 20 درصد افراد دچار زخم پاي ديابتي در نهايت نياز به قطع عضو پيدا مي‌كنند

زخم پاي ديابتي عامل 85 درصد موارد قطع عضو در بيماران ديابتي به شمار مي‌رود

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران با اعلام اين كه زخم پاي ديابتي بين 6/2 تا 4/3 افراد مبتلا به ديابت را درگير مي‌كند،‌ خاطرنشان كرد: 15 تا 20 درصد اين بيماران در نهايت نياز به قطع عضو پيدا مي‌كنند و اين در حالي است كه مي‌توان از 50 درصد موارد زخم پاي ديابتي پيشگيري كرد.

وي توضيح داد: زخم پاي ديابتي يك عارضه هزينه بر و ناتوان كننده بوده كه مي‌تواند قطع اندام تحتاني را به دنبال داشته باشد.

دكتر لاريجاني با تاكيد بر اين كه بهبود زخم پاي ديابتي حتي در مورد ترميم پذير به تدريج و دو تا پنج ماه به طول مي‌انجامد، اظهار كرد: درمان زخم پاي ديابت نيازمند اعمال مراقبت‌هاي ويژه و اختصاص منابع و هزينه‌هاي سنگين و قابل توجه است. از سوي ديگر برآورد مي‌شود، هزينه مستقيم و غير مستقيم قطع اندام تحتاني با عوامل مختلفي همچون سن بيمار، زمان قطع عضو و عوارض همراه بستگي داشته و بين 20 تا 40 دلار تخمين زده مي‌شود.

وي با بيان اين كه در سال 2003 به ازاي هر يك هزار بيمار ديابتي 7 نفر به علت زخم پاي ديابتي بستري شده‌اند، اذعان كرد: بر اساس مطالعات متعدد بين 14 تا 20 درصد از بيماران ديابتي در طول زندگي نياز به قطع عضو پيدا مي‌كنند و در مجموع زخم پاي ديابتي عامل 85 درصد موارد قطع عضو در بيماران ديابتي به شمار مي‌رود.

به گزارش ايسنا، رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران، بيماري ديابت را شامل گروهي از بيماريهاي متابوليك كه در اثر اختلال عملكرد و ترشح انسولين ايجاد مي‌شود، نام برد و يادآور شد: زخم پاي ديابتي يكي از عوارض مهم ديابت بوده و اثر چشمگيري در وضعيت سلامت افراد مبتلا ايجاد مي‌كند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر 6 درصد جمعيت دنيا از بيماري ديابت رنج مي‌برند پيش‌بيني كرد تا سال 2025 ، 300 ميليون نفر در جهان به اين بيماري مبتلا شوند.

15 درصد بيماران ديابتي در طول عمرشان به زخم پا دچار مي‌شوند

تا سال 2025 ، 8/11 درصد جمعيت كشور به ديابت مبتلا مي‌شوند

به گزارش ايسنا، دكتر لاريجاني، همچنين با اعلام اين كه 15 درصد بيماران ديابتي در طول عمرشان به زخم پا دچار مي‌شوند، گفت: شيوع زخم پاي ديابتي در نقاط مختلف جهان از 2/2 درصد تا 6/3 متفاوت بوده و در جمعيت بيماران ديابتي با عارضه نوروپاتي به 2/7 درصد مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، وي از سوي ديگر تعداد بيماران مبتلا به ديابت را در كشور نزديك به 6 درصد جمعيت كل يعني حدود 2 ميليون و 566 هزار نفر برشمرد و ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود كه تا سال 2025 اين رقم به بيش از 5 ميليون نفر يعني حدود 8/11 درصد جمعيت كشور افزايش يابد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به روشهاي جديد درمان زخم پاي ديابتي كه شامل فاكتورهاي رشد موضوعي، پيوند پوست، ترميم زخم با استفاده از فشار مكش، درمان با اكسيژن پرفشار، حرارت درماني،‌ درمان با ليزر، سلول‌هاي بنيادي و... مي‌شود، تاكيد كرد: اما داروي آنژي پارس اثر گذاري بسيار مطلوب‌تري و طولاني‌تري را نسبت به روشهاي متداول خواهد داشت.

وي با تاكيد بر اين كه داروي درمان زخم پاي ديابتي توليد شده توسط محققان ايراني تمام آزمايش‌هاي لازم را پشت سر گذاشته و به تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي رسيده است، اعلام كرد: اين دارو به زودي وارد بازار شده و در دسترس بيماران قرار مي‌گيرد.