در هر 30 ثانیه یک پا در دنیا به علت دیابت قطع می شود و داروی گیاهی ایرانی "آنژی پارس" این نوید را به بیماران دیابتی می دهد که گام های محکم تری در کنترل این بیماری بردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دیابت بیماری متابولیکی است که در اثر اختلال عملکرد و ترشح انسولین ایجاد می شود و در صورت کنترل نشدن فرد دچار زخم پای دیابتی می شود که اثر چشمگیری در وضعیت سلامت فرد دارد.

این بیماری 6 درصد جمعیت دنیا را تحت تأثیر قرار داده و تعداد بیماران آن تا سال 2025 به 300 میلیون نفر خواهد رسید. زخم پا در 15 درصد بیماران دیابتی در طول عمرشان رخ می دهد. در ایران حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر به دیابت مبتلا هستند و 15 تا 20 درصد این بیماران به دلیل ابتلا به زخم پای دیابتی به قطع عضو نیاز پیدا می کنند در حالی که 50 درصد این زخم ها قابل پیشگیری هستند.

عوارض بیماری دیابت به دو دسته عوارض عروق ریز و بزرگ تقسیم می شود. عوارض دیابت عروق ریز شامل درگیری شبکیه چشم، درگیری کلیه و درگیری اعصاب محیطی و عوارض عروق بزرگ شامل سکته قبلی، سکته مغزی و درگیری عروق محیطی خواهد بود.

زخم پای دیابتی یک عارضه هزینه بر و ناتوان کننده است. بهبود زخم پای دیابتی حتی در موارد ترمیم پذیر نیز به تدریج و طی 2 تا 5 ماه به طول می انجامد و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

بر اساس مطالعه ای که در سال 96 انجام گرفته است، هزینه مراقبت به ازای هر بیمار زخم پای دیابتی 2 هزار و 482 دلار و به ازای هر مورد قطع عضو 8 هزار و 954 دلار محاسبه شده است.

برای درمان زخم پای دیابتی روش های متداولی از جمله کنترل عفونت، دبریدمان آنزیمی و مکانیکی و جراحی، کاهش فشار وارد به پا و درمان زخم استفاده می شود تا ضمن حفظ پا از صدمه به بهبود زخم نیز کمک شود.

آنژی پارس Angipars داروی جدید و فوق العاده موثر در درمان زخم پای دیابتی است که به همت و تلاش هفت ساله محققان ایرانی ابداع شده است.

این دارو در مطالعات سم شناسی مورد بررسی قرار گرفته است و هیچ نوع عارضه سمی ، تحریک موضعی و افزایش جهش های معکوس ژنی نداشته است. داروی آنژی پارس، در مطالعات حیوانی هیچگونه اثرات موتاژنیک نشان نداده و منجر به تخریب DNA نمی شود.

این دارو از نظر سمی بودن دارو بر جنین مورد بررسی قرار گرفته است و این نتیجه حاصل شده که این دارو نباید در دوران بارداری مصرف شود. با بررسی اثر دارو بر عملکرد دستگاه تولید مثل نیز این نتیجه حاصل شده که این دارو عارضه جانبی قابل توجهی نداشته است.

داروی آنژی پارس خاصیت حساسیت زایی نداشته و تحت آزمون های مختلفی جهت بررسی اثر سمیت ایمنی مطابق با توصیه های سازمان بهداشت جهانی انجام پذیرفت.

این دارو پس از اجرای مطالعات سم شناسی و تعیین مکانیسم اثر دارویی در حیوانات آزمایشگاهی و محیط سلولی در سه مرحله بر روی نمونه های انسانی مورد کارآزمایی بالینی قرار گرفت. در فاز اول محققان به این نتیجه رسیدند که داروی تجویزی با دوز 10 میلی لیتر در روز به خوبی تحمل شده و هیچ گونه عارضه جانبی به دنبال نداشت.

در فاز دوم اثربخشی دارو مورد بررسی قرار گرفت و بیماران روزانه و در مدت 28 روز دارو را دریافت کردند و میانگین سطح زخم پس از گذشت یک ماه به طور چشمگیری کاهش یافت.

در فاز سوم کارآزمایی بالینی اثرات درمانی دارو بررسی شد و نتیجه ای که بدست آمد نشان دهنده بهبود خونرسانی عروق ریز و پیشگیری از قطع عضو در گروه مداخله بود. بیماران گروه مداخله به صورت تصادفی دارو را به صورت خوراکی، موضعی و تزریقی مصرف کردند.

یافته های این تحقیقات نشان داده که 21 بیمار در سه گروه 7 نفره داروی آنژی پارس را دریافت کردند که نتایج حاکی از بهبود معنی دار اندازه و درجه زخم، ایجاد بافت، بهبود جریان خون در عروق کوچک و جلوگیری از قطع عضو بود. کاهش اندازه زخم نیز به طور قابل توجهی در این مطالعه در میان این بیماران مشاهده شد.

تولید داروی گیاهی ایرانی آنژی پارس که در درمان زخم پای دیابتی کاربرد دارد، گام دیگری از سوی محققان ایرانی است که توانسته اند با تکیه بر دانش بومی و توجه به منابع موجود در کشور،  توانسته اند مرهم دیگری بر زخمهای بیماران و دردمندان کشور برجای گذارند.