یک اشتباه در مورد رتبه تلگرام پس از فیلترینگ در ایران
اکنون برخی معتقدند فیلتر و مسدودسازی تلگرام در ایران باعث سقوط فاحش رتبه تلگرام در ایران و جهان شده.

الکسا معیار مناسبی برای به دست آوردن آمار بازدیدکنندگان نیست

با فیلتر شدن تلگرام، یکی از موضوعاتی که همواره مطرح می‌شود، آمار بازدیدکنندگان این پیام‌رسان است. اکنون برخی معتقدند فیلتر و مسدودسازی تلگرام در ایران باعث سقوط فاحش رتبه تلگرام در ایران و جهان شده و حتی از حذف کامل تلگرام و جایگزین کردن سایر پیام‌رسان‌ها توسط برخی از کاربران خبر داده می‌شود؛ از طرف دیگر آمارهای دیگری هم از میزان بازدید کانال‌های تلگرامی منتشر می‌شود.

در این میان برخی اخبار از سقوط رتبه تلگرام در وب‌سایتی مثل الکسا حکایت دارد. الکسا، سایت‌ها را بر اساس بازدید وب رتبه‌بندی می‌کند و با توجه به اینکه بسیاری از کاربران اینترنتی از برخی اپلیکیشن‌ها روی گوشی استفاده می‌کنند، این آمار توسط الکسا ردیابی نمی‌شود.

الکسا کدام ترافیک را ردیابی می‌کند؟

در این زمینه میلاد نوری - کارشناس فناوری اطلاعات- درباره‌ی ترافیکی که در وب‌سایت الکسا ردیابی می‌شود گفت: الکسا فقط ترافیک وب را ردیابی می‌کند و اپلیکیشن موبایل، تلگرام دسکتاپ، اپلیکیشن اندروید و ios در آن ردیابی نمی‌شود. البته پایین آمدن رتبه تلگرام از ۱۵۰۰ جهانی به ۲۰۰۰ هم عمده دلیلش استفاده کمتر از تلگرام تحت وب بوده است.

وی درباره‌ی احتمال پایین آمدن رتبه‌ی برخی سایت‌ها یا پیام‌رسان‌ها در ایران پس از فیلتر شدن و استفاده از فیلترشکن بیان کرد: اگر رتبه پیام‌رسانی مانند تلگرام در ایران پایین آمده، یکی از دلایلش این است که کاربران با آی‌پی ایران وارد نسخه‌ی وب نمی‌شوند و اگر هم کسی وارد شود، با وی‌پی‌ان و آی‌پی خارجی وارد می‌شود. با توجه به اینکه الکسا از روی آی‌پی‌ها می‌فهمد کاربران کدام کشور هستند، در صورت ورود با آی‌پی کشورهای دیگر به دلیل استفاده از وی‌پی‌ان، الکسا کاربر را بازدیدکننده آن کشور محسوب می‌کند.

نوری، الکسا را معیار مناسبی برای به دست آوردن آمار بازدیدکنندگان ندانست و گفت: الکسا معیار مناسبی نیست؛ بلکه تعداد نصب در مارکت‌ها از جمله گوگل‌پلی و ios مهم است. موضوع مهم دیگر، آمار بازدید کانال‌هاست. کانال‌های سرشناس و پربیننده مثل کانال‌های خبری و تفریحی که چند میلیون عضو دارند و عمومی هستند،‌ می‌توان رویشان نمودار نصب و مقایسه کرد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir