ربات دستيار جراح در جراحي لاپاروسكوپي توسط پژوهشگر ايراني طراحي و ساخته شد.

عليرضا ميرباقري سازنده اين ربات در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس با اشاره به اين‌كه جراحي لاپاراسكوپي يكي از مصاديق جراحي با حداقل آسيب است كه در حفره شكمي انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: در اين روش جراحي به جاي ايجاد شكاف‌هاي بزرگ 20 سانتي‌متري از شكاف‌هاي كوچك يك سانتي‌متري ابزارهاي ميله‌اي شكل جراحي و از يك شكاف ديگر دوربين لاپاراسكوپي وارد شكم مي‌شود. از طريق تصويري كه لاپاراسكوپ (دوربين) تهيه مي‌كند، جراح مي‌تواند عمل جراحي را بر روي بيمار خود انجام دهد.
وي ادامه داد: در اين روش جراحي دو دست جراح مشغول است و فرد ديگري به عنوان دستيار جراح لنز جراحي را بايد نگه دارد كه خستگي و لرزش دست دستيار باعث كاهش دقت عمل جراحي در اين روش مي‌شود.
اين مبتكر ايراني با اشاره به طراحي و ساخت ربات دستيار جراح گفت: در اين روش ربات دستيار جراح به عنوان فرد نگهدارنده لاپاراسكوپ ايفاي نقش كرده و ضمن نگه‌داري لنز حركات مورد نياز را طبق فرمان جراح به اجرا در مي‌آورد.
وي افزود: جراح مي‌تواند به زبان فارسي فرمان‌هاي مختلف صوتي به اين ربات بدهد و علاوه بر اين فرمان صوتي جراح مي‌تواند با استفاده از پدال زير پايي اين ربات را كنترل كند.
ميرباقري تصريح كرد: اين ربات موسوم به ربولنز به صورت كاملاً عملياتي و به منظور استفاده در اتاق عمل با رعايت شرايط استريل پذيري و تطابق با استانداردهاي مورد نياز اتاق عمل ساخته شده و به كار گرفته شده است.