گروهی از دانشمندان آمریکایی با کپی برداری از بعضی ویژگیهایی که موجب می شود پاهای مارمولک به سطوح صاف بچسبند موفق شدند یک "ابر چسب نفوذناپذیر" را بسازند.

به گزارش مهر، دو دانشمند "موسسه تکنولوژی ماساچوست" (ام آی تی) به نامهای "رابرت لانگر" و "جف کارپ" که نتایج تحقیقات خود را در تازه ترین شماره "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" (Pnas ) منتشر کرده اند موفق شدند با الهام از ویژگی چسبناکی پاهای مارمولک که توانایی چسبیدن به سطوح صاف به ویژه دیوار را دارد، یک "ابر باند چسب نفوذناپذیر" را تولید کنند که می تواند زخمهای جراحی و یا جراحات داخلی بدن را بدون خطر و با دقت بالا پانسمان کند.

سطح این باند چسب که با الهام از ویژگی چسبناکی پاهای مارمولک ساخته شده است، مجهز به فرورفتگیها و برآمدگیهای مینیاتوری بسیار کوچک است. همچنین دارای یک لایه بسیار باریک از یک نوع چسب مخصوص است که حتی در محطیهای مرطوب و نمناک نیز خاصیت چسبندگی خود را از دست نمی دهد. تمام مواد به کار رفته در این باند چسب قابل بازگشت به چرخه طبیعت هستند.

براساس گزارش روزنامه تلگراف، این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "درحال حاضر نیاز زیادی به باندهای چسبی پزشکی وجود دارد. به همین منظور تاکنون تحقیقات زیادی روی خاصیتهای چسبندگی پاهای حیوانات مختلف انجام شده است."

در حقیقت از سال 2001 در تمام دنیا تلاشهایی در عرصه ساخت نمونه های آزمایشی باندهای چسب با استفاده از خاصیت چسبندگی مارمولکها شکل گرفت.

در این راستا، چندی قبل نیز محققان دانشگاه "شمال غربی" آمریکا به نتایج تحقیقاتی مشابهی دست یافتند.