سایت‌های خرید و فروش بیت­‌کوین مجوز ندارند
مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد رمزارز‌هایی مانند بیت‌کوین از هیچ‌گونه پشتوانه و تضمینی برخوردار نیستند و همچنین تاکنون تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت‌های فعال خرید و فروش رمزارز‌ها و بیت­‌کوین در کشور گرفته نشده است.

سکوت دستگاه‌های نظارتی در خصوص رمز ارز شکست


با توجه به عرضه انواع رمزارزها در فضای مجازی و مواجه شدن بسیاری از افراد با تبعات منفی و مشکلات متعدد به‌وجودآمده در این زمینه، مرکز ملی فضای مجازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این نوع شبه‌دارایی‌ها از هیچ‌گونه پشتوانه و تضمینی برخوردار نیستند و علاوه برآن به‌طور دائم دچار نوسانات قیمتی خارج از مناسبات اقتصادی متعارف شده و بیم از دست رفتن ثروت و دارایی خریداران همواره وجود دارد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است، در کنار این موارد، گزارش‌های فراوانی از طرف مردم و نهادهای نظارتی در زمینه سرقت و کلاه­برداری در این بازار وجود دارد که بررسی آن­ها مویّد سیر صعودی فعالیت­های مجرمانه در این خصوص است. حضور بازی­گران و عوامل فعال ناشناخته و غیرقابل­ شناسایی در بازار خرید و فروش این نوع شبه‌دارایی‌های فاقد پشتوانه، موجب شده که این فضای خرید و فروش بسیار غیرقابل اعتماد شده و قدرت هرگونه پیگیری برای جبران زیان­های احتمالی و ارائه اسناد و ادله، از نهادهای حمایتی و صیانتی مرتبط با حفظ حقوق مردم سلب شده است.

مرکز ملی فضای مجازی شرایط با اعلام اینکه فعالیت در بازار این نوع ارزهای دیجیتالی شفاف نیست، عنوان کرده است؛ علاوه بر خروج سرمایه از کشور، هیچ نشانه‌ای از وجود سازوکارهای حفظ دارایی­‌های مردم توسط گردانندگان پشت پرده آنها ارائه نشده است. از این‌ رو اکیداً توصیه می­‌شود همگان در این زمینه احتیاط‌های لازم را بخرج داده و در دام تبلیغات سوداگران این بازار غیرشفاف نیفتند.

در این اطلاعیه تاکید شده است؛ تجربه از دست ­رفتن دارایی‌های مردم در جریان­های مشابه مانند شبکه­‌های هرمی در کشور و دنیا وجود دارد و انتظار می‌رود همه نهادها و صاحبان رسانه، مسئولانه نسبت به آگاهی‌بخشی صحیح به شهروندان تلاش کنند. در این زمینه تاکید می‌شود تاکنون هیچ­گونه تصمیمی برای اعطای مجوز به درگاه‌ها و سایت­‌های فعال خرید و فروش رمزارزها و بیت­‌کوین در کشور گرفته نشده و لازم است همگان مراقبت­‌های لازم در این خصوص را به عمل آورند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir