به منظور كاهش درد زنان و ترويج روشهای زايمان بدون درد، از اين پس مردان ايرانی شاهد تولد فرزندانشان در شماری از بيمارستانهای كشور خواهند بود.

این مطلب روز سه شنبه در همایش "روشهای زایمان بدون درد با حضور همسر "در تالار ابن سینای مشهد اعلام شد كه در آن حدود 400 نفر از زوجین و علاقمندان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، خانم "ناهید قربانیان مشهدی" ، نایب رییس جمعیت مامایی خراسان رضوی در همایش یادشده گفت: در كشورهای غربی حضور همسر در انجام زایمان از مدتها پیش در حال انجام است زیرا این امر هم باعث آرامش مادر در حین وضع حمل شده و هم اثرات روانی مطلوبی در نقش پدر شدن مرد دارد.
وی افزود: طی سالهای اخیر در راستای ترویج روشهای زایمان بدون درد در ایران قدمهایی برداشته شده ، به طوریكه هم‌اكنون زایمان با حضور همسر ، زایمان در آب و یا استفاده از گاز انتونكس در برخی بیمارستانهای كشور به صورت آزمایشی در حال انجام است.
وی جزییات بیشتری از اجرای این طرح و محل اجرای آن را بیان نكرد.
قربانیان، نهادینه كردن راههای زایمان بدون درد را از راهكارهای مهم كاهش شیوع سزارین در جامعه خواند و تصریح كرد: تمرینات ریلكسیشن (انجام حركات عضلانی و تنفسی خاص) صوت درمانی، عطردرمانی، هیپنوتیزم، استفاده از گاز "انتونكس"، زایمان در آب، انواع ماساژها و حضور همسر در حین زایمان از شناخته‌ترین روشهای زایمان بدون درد است.
وی در باره استفاده از گاز انتونكس گفت كه این ماده، مخلوطی از گاز اكسیژن و ?N2o است، در این روش یك عدد ماسك كه به كپسول متصل است به بیمار داده می‌شود و بیمار قبل از درد شروع به تنفس می‌كند.
قربانیان استفاده از این روش را راحت، بی‌خطر، بدون عارض و قابل گسترش و با كمترین هزینه دانست و گفت: طبق ارزیابی انجام شده، این گاز هیچگونه عارضه‌ای نداشته و حتی باعث اكسیژن رسانی بهتر به جنین و مادر می‌شود.
نیمی از زنان ایرانی با سزارین زایمان می كنند
اكرم علیزاده رییس جمعیت مامایی استان خراسان رضوی هم در همایش روشهای زایمان بدون درد گفت: هم‌اكنون آمار سزارین در جامعه سیر صعودی داشته و حتی این رقم در بیمارستانهای دولتی بین 40 تا 50 درصد گزارش می‌شود. این در حالی است كه این رقم طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی حدود 10 تا 15 درصد است.
وی با اشاره به تبعات و عوارض بسیار سزارین نسبت به زایمان طبیعی ، احتمال عفونت، خونریزی، تاخیر در بهبودی، لكه بینی و اثرات جراحت را از عوارض آن دانست.
علیزاده یكی از علل مهم ترویج سزارین در كشور را ترس مادران از زایمان دانست و گفت:افزایش آگاهی مردم و همچنین نهادینه كردن روشهای زایمان بدون درد از راهكارهای مهم كاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی است.
به عقیده وی،‌ همچنین باید امور مربوط به زایمان به ماماها سپرده شود و همانند كشورهای پیشرفته از طریق سیستم ارجاع پس از مشاوره یك ماما، جراح نسبت به سزارین اقدام كند.