بر اساس يك بررسی، پيام فوری ( MIM) رقيب جدی پيام كوتاه (SMS) در تلفن همراه بوده و احتمالا به‌زودی با كنار زدن پيام كوتاه و همچنين ايميل در رايانه به ابزار ارتباطی اصلی غير صوتی تبديل خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، براساس یافته‌های مطالعه‌ای كه 17 هزار نفر در 30 كشور جهان را مورد نظرسنجی قرار داده است، با شروع به كارگیری پیام فوری توسط كاربران تلفن همراه، این برنامه بر سایر ابزارهای پیام رسانی پیش گرفتی و به ابزار اصلی غیر صوتی برای ارتباط تبدیل می‌شود.

طبق این گزارش هنگامیكه كاربران تلفن همراه از گوشی های خود به اینترنت دسترسی می یابند هزینه ی ارسال پیام فوری برای آنها تقریبا صفر بوده و تنها هزینه بسیار اندكی بابت ارسال اطلاعات پرداخت می كنند و با عرضه استفاده ی نامحدود از مرورگرهای وب توسط اپراتورهای تلفن همراه بكارگیری پیام فوری در میان كاربران افزایش می یابد.

بر اساس این مطالعه در میان كسانی كه از پیام فوری استفاده می‌كنند این برنامه بیش‌ترین امكان مورد استفاده در تلفن است؛61 درصد كاربران تلفن همراه روزانه از پیام فوری استفاده می‌كنند در حالی كه تنها 55 درصد كاربران روزانه از پیام كوتاه و 12 درصد از ایمیل در تلفن همراه خود استفاده می‌كنند.

پیام فوری همچنین در حال به‌دست آوردن سهم بزرگ‌تری از تمامی ارتباطات پیام‌رسانی است و پیام‌رسانی فوری به اندازه‌ای محبوب شده است كه از هر صد پیام ارسال شده از طریق تلفن همراه یا رایانه‌های شخصی در جهان یازده مورد پیام فوری است.

از سوی دیگر از هر صد پیامی كه توسط كاربران تلفن همراه ارسال می‌شود 36 پیام فوری هستند كه نشان می‌دهد ابزار پیام رسانی برتر در نزد كابران تلفن همراه به حسب می آید. همچنین شمار پیام‌هایی كه از طریق پیام‌ كوتاه ارسال می‌شوند كاهش چشمگیری یافته‌اند و كاربران پیام فوری به طور تعجب‌آور كمتر از ایمیل در رایانه شخصی استفاده می‌كنند.

براساس این گزارش در حال حاضر هشت درصد از تمامی كاربران تلفن همراه جهان از پیام فوری استفاده می‌كنند و پرشمارترین این كاربران در هنگ‌كنگ (33 درصد) قرار دارند. با این حال استفاده از پیام فوری در چین (16 درصد) نیز بالاست كه فرصت بزرگ میان 500 میلیون مشترك تلفن همراه در این كشور را نشان می‌دهد.

در چین و سایر كشورهای در حال توسعه مانند برزیل و هند شواهد حاكی از پیشی گرفتن پیام فوری از سایر ابزارهای پیام‌رسانی است كه نشان دهنده علاقه مصرف كنندگان به این ابزار ارتباطی غیر صوتی است.