آلومینیم یكی از فلزاتی است كه به نظر می‌رسد با بیماری آلزایمر ارتباط داشته باشد ،مطالعات نشان می‌دهد كسانی كه آلومینیم در رژیم غذایی آنها به واسطه استفاده از ظروف...

 

كسانی كه آلومینیم در رژیم غذایی آنها به واسطه استفاده از ظروف پخت آلومینیمی وارد می‌شود ‪۶/۸ برابر بیماری آلزایمر در آنها بیشتر دیده می‌شود.


در سال ‪۱۳۸۲محققان دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان با بررسی آثار آلومینیم خوراكی بر موش‌های صحرایی دریافتند كه ورود آلومینیم به همراه غذا می تواند سبب اختلال در متابولیسم كربوهیدرات شود كه بصورت افزایش در قند خون ناشتا و نارسایی در گلوكز بروز می‌كند.

ظروف پخت آلومینیمی كه بیشتر از آن استفاده می‌كنند علاوه بر اینكه سبب بروز آلزایمر می‌شوند آهن قابل جذب مواد غذایی را كاهش می‌دهند.

شاید همه گیر بودن ظروف آلومینیومی شما را به تعجب وادارد كه با وجود این عوارض چطور این ظروف همه جا بكار می‌رود ،این هم از مواردی است كه آلودگی در بطن خانه‌های ما رسوخ كرده و ما از آن غافل هستیم و به سادگی از كنار آن می‌گذریم .

بسیاری از زنان مواد غذایی را در ظروف منجمد كرده و غذا را در ظرف‌های آلومینیمی طبخ می‌كنند .

آلومینیم محلول در آب آثار خطرناكی را سبب می‌شود و هنگام پخت غذا كه آب و آلومینیم در كنار هم قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ،هنگام پخت غذاهای اسیدی آلومینیم در اسیدهای اكسیدناپذیر حل شده از ظرف آزاد می‌شود و به داخل مواد غذایی راه پیدا می‌كند.

تنفس كردن و تماس پوستی با آلومینیم نیز بسیار خطرناك است اگر فردی برای مدت زمان طولانی در تماس با غلظت زیادی از آلومینیم باشد از دست دادن حافظه ،سستی ،بیحالی و لرز شدید بروز می‌یابد.

فریبا ابراهیمی كارشناس مسوول آزمایشگاه شیمی مواد غذایی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظروف آلومینیمی به دلیل اینكه خود آلومینیم در ساخت آن بكار می رود، در اثر عوامل مختلف وقتی غذا در آن به مدت طولانی پخت می‌شود بوسیله غذا جذب بدن می‌شود.

وی افزود:در مواد غذایی كه گوجه فرنگی و یا از چاشنی‌هایی مانند سركه و آبلیمو در ظروف آلومینیمی پخت می‌شوند مقدار مهاجرت یونهای آلومینیم از ظرف به داخل مواد غذایی افزایش می‌یابد.

ابراهیمی تصریح كرد: خود آلومینیم حتی در موادی مانند سبزیجات و منابع حیوانی وجود دارد و وقتی هنگام پخت از ظروف آلومینیمی جدا می‌شود بر مقدار غلظت عناصر موجود در آلومینیم افزوده شده واز طریق گوارش ،جذب كلسیم و فسفات شده و باعث پوكی استخوان ،راشیتیسم ،بیماریهای زخم معده ، روده ،خشكی دهان ،یبوست ،تغییر رنگ در دهان می‌شود .

وی تصریح كرد: جذب آلومینیم در مغز افراد باعث ایجاد آلزایمر می‌شود و اگر مقدار جذب بیشتر باشد در فراموشی تاثیرگذار است .

ابراهیمی به مردم توصیه كرد از ظروف آلومینیمی برای پخت غذا استفاده نكنند و این ظروف فقط برای نگهداری مواد خشك مناسب هستند.

این متخصص سم شناسی ظروف لعابی و تفلون استاندارد را جایگزین مناسبی برای ظروف آلومینیمی دانست