پژوهش‌های انجام شده حاكی است يكي از علل عدم موفقيت مادران در شيردهی و قطع زودرس تغذيه با شيرمادر، عادت دادن نوزاد به استفاده از شيشه شير و پستانك است.

تغذیه نوزاد با استفاده از شیشه شیر و یا عادت دادن او به مكیدن پستانك سبب می‌شود تا میل مكیدن شیرخوار ارضا شده و در نهایت به قطع شیردهی توسط مادر بینجامد كه با مخاطرات زیادی برای نوزاد همراه است.

برخی پژوهش‌های صورت گرفته ثابت كرده است كه استفاده از پستانك احتمال ابتلای نوزاد به عفونت گوش میانی را  نیز بیش از 50 درصد افزایش می‌دهد.

آمارهای مراجع رسمی حاكی است كه هم اكنون 8/27 درصد از شیرخواران در ایران با استفاده از شیشه شیر تغذیه می‌شوند و 13 درصد نیز از پستانك استفاده می‌كنند.

دكتر سوسن ناصری، استاد دانشگاه علوم پزشكی و متخصص تغذیه در این زمینه به ایرنا می‌گوید: نتایج مطالعات نشان می‌دهد گرچه استفاده از پستانك در كوتاه‌مدت ممكن است سبب آرامش شیرخوار شود، اما به دلیل عدم تمایل به مكیدن و تحریك پستان و كاهش برداشت شیر، موجبات قطع تغذیه با شیر مادر را فراهم می‌كند.

وی می‌افزاید: همچنین مطالعه دیگری نشان داده كه احتمال قطع شیردهی توسط مادرانی كه نوزادشان را به مكیدن پستانك عادت می‌دهند چهار برابر بیشتر از مادرانی است كه این عادت در نوزادشان وجود ندارد.

دكتر ناصری با بیان این‌كه عفونت گوش میانی (گوش درد) از جمله معضلات استفاده از پستانك است، اظهار می‌كند: مصرف پستانك سبب افزایش خطر عفونت گوش میانی در شیرخواران می‌شود، به طوری كه در سه تا 18 ماهگی شیرخوارانی كه از پستانك استفاده نكرده‌اند 33 درصد كمتر از سایرین دچار عفونت گوش شده‌اند.

وی عفونت قارچی دهان، برفك و پوسیدگی دندان را از دیگر عوارض پستانك برشمرده و می‌گوید: پستانك سبب حركات غیرطبیعی و تداخل در رشد طبیعی فك و دهان شده و در نتیجه موجب رشد دندانی نامناسب و چفت نشدن دندان‌ها می‌شود.

دكتر ناصری، با بیان این‌كه اثرات نامطلوب پستانك بر شیرخواران دائمی است، می‌گوید: اصلاح پیامدهای آن در مراحل بعدی زندگی به علت آنكه تكامل عضله تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بی‌نهایت مشكل است.

 

وی تصریح می‌كند: این امر باعث می‌شود كودك شیر مادر را كمتر مصرف كند كه بر هوش او نیز اثر سوء داشته و باعث مشكلات عصبی رفتاری می‌شود.
منبع:jamejamonline.ir