محققان به تازگی با استفاده از فناوری نانو موفق به ساخت پارچه‌ای شده‌اند كه بدون نياز به شستن تميز می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی تلگراف، تحقیقات پژوهشگران استرالیایی و چینی با استفاده از فناوری نشان می‌دهد كه با استفاده از فناوری نانو قادر به ساخت جوراب‌های پشمی، دستمال گردن و دامن ابریشمی هستند كه در زیر نور آفتاب تمیز می‌شوند و بوی آن‌ها از بین می‌رود.
در گذشته برای تمیز نگه‌داشتن پنجره‌ها از پوشش نانو ذرات استفاده می‌شد كه دانشمندان با استفاده از این پوشش در پارچه های پشمی و ابریشمی، قابلیت خود تمیزكنندگی را در این پارچه‌ها ایجاد كرده‌اند.
پارچه‌های پشمی و ابریشمی كه از پروتئین طبیعی به نام «keratins» در ساخت آن‌ها استفاده شده، بسیار بارزش و گران هستند اما تمیز كردن این نوع پارچه‌ها بسیار سخت است و در برخی از موارد موجب آسیب رساندن به پارچه می‌شود.
جزئیات این تحقیق در مجله علمی «Chemistry of Materials» به چاپ رسیده است.
والید دائود سرپرست تحقیقات گفت: در این تحقیقات ما از دی‌اكسید تیتانیوم استفاده كرده‌ایم و اگر پارچه‌های ابریشمی و پشمی در زیر نور آفتاب قرار گیرند، تمیز می‌شوند و لكه‌های آن‌ها برطرف خواهد شد و همچنین میكروب‌هایی كه بر روی پارچه قرار دارند، از بین می‌روند.
این تیم تحقیقاتی در آزمایشات خود با استفاده از مشروب قرمز رنگ، لكه‌ای بر روی این پارچه‌ها ایجاد كردند و با قرار دادن آن به مدت 20 ساعت در زیر آفتاب، این لكه تمیز شد.