همه دوست دارند زيبا باشند، اما هيچ كس نمی‌خواهد به قيمت زيبا شدن به خودش آسيب برساند مگر اينكه نداند.

 احتمالا كسانی كه برای زیبایی یا شاید مد به دنبال كاشت نگین بر روی صورت و دندان و حتی كاشت ناخن هستند،هشدار‌ها و عوارض این كار را دقیقا نمی‌دانند. این روزها كاشت نگین روی صورت كه روی ابروها، زیر چانه و حتی داخل چشم انجام می‌شود، در كنار استفاده از بینی واره و كاشت نگین روی لب و... در دختران جوان شایع شده است.مساله استقبال از این ابزارها بستگی به سلیقه و تمایل فرد دارد اما دانستن برخی نكات در كنار این انتخاب ضروری به نظر می‌رسد كه شاید آخرینش مساله فرهنگی باشد؛ البته اگر سلامت را در اولویت همه مسائل قرار دهیم.

دكتر فرهاد معین، مشاور پوست و مو ضمن غیرضروری خواندن كاشت نگین به «جام‌جم» می‌گوید: علاوه بر این‌كه این مساله غیرضروری محسوب می‌شود باید به مسائل فرهنگی و بهداشتی آن توجه شود.

او معتقد است: حتی در اروپا و امریكا هم كسانی كه از این ابزار برای زیبایی استفاده می‌كنند افرادی از گروه‌های خاص و به نوعی غیرفرهنگی محسوب می‌شوند هرچند كه مانعی برای استفاده از آنها وجود ندارد.

معین به بحث سلامت و عوارض كاشت نگین اشاره می‌كند و می‌گوید: در بحث سلامت، پزشكی و زیبایی هم استفاده از این نگین‌ها به دلایلی توصیه نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: خطر و ریسك عفونت در این كاشت‌ها كه حتی روی زبان هم انجام می‌شود بالاست، علاوه بر این جنس این نگین‌ها از فلز نیكل است كه ممكن است بدن فرد نسبت به آن حساسیت نشان دهد.

معین به مساله ایجاد گرانولوما در پوست افرادی كه از این نگین‌ها استفاده می‌كنند اشاره می‌كند و می‌گوید: گرانولوما در واقع یك نوع جمع‌شدگی پوست در اطراف محل كاشت نگین است كه در برخی موارد در نتیجه كاشت نگین‌ها روی پوست ایجاد می‌شود.

نگین‌های دندانی‌

یكی دیگر از این كاشتنی‌های زیبا كاشت نگین روی دندان‌هاست كه به گفته پزشكان موجب از بین رفتن آن می‌شود.

ایجاد حفره روی سطح دندان و كاشتن نگین‌های تزئینی داخل حفره ایجاد شده، موجب صدمه به ساختمان دندان و از بین رفتن آن می‌شود.

دكتر محمد سالارزاده، متخصص دندانپزشكی ترمیمی درخصوص استفاده از زینت‌آلات دندان ادامه می‌دهد: استفاده از این قبیل تزئینات چنانچه به وسیله متخصص زیبایی و با رعایت اصول بهداشتی انجام گیرد در كوتاه مدت مشكل‌ساز نمی‌شود.

ظاهرا در روش صحیح، نگین‌های تزئینی با استفاده از مواد چسبنده‌ای كه در پر كردن دندان نیز به كار می‌رود، بدون هیچ‌گونه صدمه به ساختمان دندان به روی سطح آن چسبانده می‌شود.

به اعتقاد وی، ‌در صورت پرهیز از گاز زدن مواد غذایی سفت و استفاده از مسواك‌های خاص و خمیر دندان‌هایی كه ساییدگی زیادی در پی نداشته باشد، كاشت آن عوارضی نخواهد داشت.

كاشت ناخن، عوارض‌

استفاده از ناخن‌های مصنوعی و كاشت ناخن، عوارضی همچون عفونت‌های معمولی و قارچی، درماتیت (اگزمای تماسی)، تغییر شكل ناخن، شكنندگی و حتی از بین رفتن صفحه اصلی ناخن را به دنبال خواهد داشت.

همچنین كاشت ناخن‌های مصنوعی باعث تغییر رنگ ناخن، التهاب دور ناخن، خط خط شدن، خرد شدن ناخن و كنده شدن لبه آزاد ناخن می‌شود.

متخصصان پوست و مو معتقدند استفاده از ناخن‌های كاشته شده از آماده مصرف گرفته تا ناخن‌های كاشته شده در طولانی‌مدت می‌تواند باعث واكنش‌های دردناك و شدید شامل عفونت پوست اطراف ناخن‌ها و شل شدن ناخن‌ها شود.

خانم‌هایی كه از ناخن‌های مصنوعی و كاشته شده استفاده می‌كنند، ممكن است بعد از مدتی مشاهده كنند كه ناخن‌های طبیعی آنها نازك‌تر و مات‌تر شده است و در مواردی منجر به عوض شدن جهت و محور ناخن می‌شود.

نگین‌هایی در آرایشگاه‌ها

 

در كنار همه این عوارض دكتر معین به كاشت نگین‌ها در مكان‌های غیرپزشكی اشاره می‌كند و می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر در  آرایشگاه‌ها و مكان‌هایی كه برای این كار اصلا توصیه نمی‌شود، شاهد این نوع از كاشت‌ها هستیم.

وی می‌گوید: اگر تمایلی برای انجام این كار وجود دارد باید مراكز پزشكی و زیبایی مورد تایید انتخاب شود.
منبع:jamejamonline.ir